Gå til innhold

Hvordan slutter man å amme?

Anbefalte innlegg

Gjest eelis+kian
Skrevet

Småen er nå ett år, og jeg begynner å tenke på å slutte å amme. Jeg ammer kun på morgenen, men jeg syns ikke det fungerer noe særlig godt lenger, og jeg har plutselig fått veldig såre brystvorter. Men jeg lurer litt på hvordan man egentlig slutter. Sier man bare stopp, og så får ungen klare seg uten? Hva gjør man hvis den maser om pupp? Og hva gjør man med brystspreng?

Mange spørsmål, men håper noen har noen råd :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har akkurat slutta og guttungen er 7 mnd. Jeg fikk tips om å først pumpe ut mm på flaske og gi han dette i armkroken min den første uken.

Og om han ville ligge på brystet og kose la han få lov til det.

Etterhvert så kunne man gå over til mme og gi det på samme måte helt til barnet var fortrolig med flaska :)

Siden gutten din er 1 år så kan du jo gi vanlig melk til han :) og etterhvert vann.

Det går seg til naturlig vil jeg tro når han er så stor.

Det gikk egentlig MYE lettere en jeg trodde det skulle gå.

Skrevet

Jeg ville latt være å tilby pupp. Hvis han vil ha så kan han få, men da må han komme på det selv. Etter hvert tror jeg han bare glemmer det og vips så har du sluttet! Med eldste gjorde jeg det i alle fall sånn, tror hun kom på det igjen etter to dager, men da fikk hun ikke og det gikk helst greit, mulig jeg måtte avlede litt, men så var det ikke noe mer mas om pupp. Slutta ikke brått altså, men tok noen dager der hun bare fikk tilbud når hun selv ville ha, og så travelt så de små har det, så tok det ikke mange dagene før hun glemte puppen! Mellomste nektet å slutte, han var 2 år før jeg endelig klarte å få han til å slutte, da var han så stor at vi ble enig om at han sluttet. Men selv ikke da ville han egentlig gi seg, tok noen dager med "forhandlinger" før han innså at nå var det over! Brystspreng kan jeg ikke huske at jeg fikk, men om du får det så vil jeg tro det går fort over. Du må i alle fall ikke pumpe deg for å vekk sprengen:-)

Skrevet

Jeg slutta brått og brutalt for en uke siden. Guttungen er 15mnd og jeg bestemte at nå vil jeg ha kroppen for meg selv. Ammet to ganger per dag de siste månedene. Men det gikk smertefritt for begges del. Jeg har ennå ikke fått spreng, og vi har innført nye kveldsrutiner siden han nå ikke får kveldspuppen lengre.

Om jeg var deg ville jeg rett og slett bare latt vær å tilby puppen, vaner er til for å endres :)

Lykke til, det kommer nok til å gå bra!

Skrevet

Jeg bare sluttet (når mini var ca 1 år). Jeg også ammet kun på morgenen den siste tiden. Pappan sto opp med mini noen dager....og jeg ble nesten litt "skuffet"...for han spurte ikke om pupp eller brydde seg null om at vi sluttet...så han var vel klar han også:-)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Mange gode tips her, jeg tror jeg gjør som noen her foreslo, å bare ikke tilby, og se hvor det bærer. Han har sovet borte noen netter, og har da naturligvis ikke fått pupp på den tiden. Og da har han ikke mast heller (men jeg får en fæl spreng etter halvannet døgn hehe), så det skal vel gå fint, regner jeg med. Han er jo en opptatt fyr, så han glemmer vel puppen etter noen dager :-)

Takk takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...