Gjest irismor Skrevet 27. oktober 2010 #1 Skrevet 27. oktober 2010 Skal ha middagsgjester på lørdag. Menyen er hjortebiff. Tilbehøret trenger jeg litt hjelp til. Har så lyst på noe annet enn brokkolie og bakte poteter. Så jeg lurer på å lage en soppstuing, men hva annet kan jeg ha ved siden av. Rødvin blir en Amarone.
Mammapudding Skrevet 27. oktober 2010 #2 Skrevet 27. oktober 2010 Når vi har biff pleier vi å ha fløtegratinerte poteter, stekt sjampinjong, stekt løk, brokkoli og peppersaus...Og til det drikker vi Cola med isbiter og sitronskiver
It's all about me Skrevet 27. oktober 2010 #3 Skrevet 27. oktober 2010 Spoostuing eller stekt sopp. Vi bruker en blanding av champignong og østers som stekes i smør og masse forskjellig krydder, tar bare av det vi har, hehe. Og så liker vi fersk asparges som smørstekes med masse salt. I tilegg er en dert kryddersmør viktig.
It's all about me Skrevet 27. oktober 2010 #4 Skrevet 27. oktober 2010 Spoostuing aner jeg ikke hva er, men soppstuing derimot er ganske godt.
Happilyeverafter<3 Skrevet 27. oktober 2010 #6 Skrevet 27. oktober 2010 Soppstuing er VELDIG godt til Ellers bruker vi bla: Fløtegratinerte poteter Råstekte poteter Hjemmelaget potetmos med masse hvitløk Maiskorn (rett fra boksen evt smørstekt på panne) Smørdampen brokkoli (den er fortsatt sprø, ikke myk) Det var det jeg kom på i farten i hvert fall
Gjest irismor Skrevet 27. oktober 2010 #7 Skrevet 27. oktober 2010 Høres ut som om det blir spoostuing :-) og smørstekte asparges. Men noen gode forslag til poteter bortsett fra fløtegratinerte??
tante grusom master of law Skrevet 27. oktober 2010 #8 Skrevet 27. oktober 2010 Hasselbackspoteter er veldig godt til biff.
Prinsesse Gidderikke! Skrevet 27. oktober 2010 #9 Skrevet 27. oktober 2010 Hva med saltbakte poteter. Legger ved link http://mattips.org/saltbakte-poteter/
It's all about me Skrevet 27. oktober 2010 #10 Skrevet 27. oktober 2010 Fortallmeg hvordan spoostuingen ble da, ha ha. Men ja jeg har et forslag på knallgode poteter som alltid imponerer gjester....hos oss iallfall. Og enkle er de også. Ta en stor ildfast for. Strø salt i bunn, masse salt. Vi kjøper slik pose på flere kg fra Jozo som er store og som ofte også brukes til å strø ute på glattisen, he he. Legg masse små poteter med skal på saltet og dekk til helt med enda mere salt. Bak dette i ovnen på sterk varme til de er møre. Her må dere selv sjekke etter innimellom da vi aldri har tatt tiden på det. Knallgodt og en kan velge om en vil spise med litt salt på (nam nam) eller børste av alt. Men skallet blir litt mere sprøtt og potetene smaker kjempegodt. For du setter selvfølgelig hele dunken på bordet.
Gjest irismor Skrevet 27. oktober 2010 #11 Skrevet 27. oktober 2010 Hm høres ut som om det blir hasselbackpoteter eller saltbakte :-) Tusen takk for alle tips =o)
Musemor med tre søte små Skrevet 27. oktober 2010 #12 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg syns det er veldig godt med grønn asparges til Tar en potetskreller og skreller dem fra hodet og ned. Smelter smør (ikke olje eller margarin) i en panne, tilsett litt lime saft når smøret er smeltet. Stek aspargesen til den så vidt har fått litt farge. Legg dem på et fat og strø litt grovt salt oppå. Avslutt med å ta litt parmesanost på toppen. Ellers så serverer jeg potet og sopp grateng. Lager den på samme måte som gratinerte poteter, men har 3/4 poteter og 1/4 sopp.
3snuppeliner Skrevet 27. oktober 2010 #13 Skrevet 27. oktober 2010 Hvis du skal ha en så kraftig vin som Amarone må du nesten ha tilbehør med litt fett i, type fløtegratinerte poteter og kanskje en stuing av noe slag... Ellers vil vinen drukne maten. God middag=:-)
It's all about me Skrevet 27. oktober 2010 #14 Skrevet 27. oktober 2010 Dette er tydligvis dagen for latterlige skrivefeil......
tine0810 Skrevet 27. oktober 2010 #15 Skrevet 27. oktober 2010 Frokostquiz: de potetene hørtes nam ut....men pleier du bare å ha salt? ikke olje? jeg pleier å lage noe lignenede, men har en del olje i...men kanskje det blir bedre uten? Og er det amadinepoteter om funker best eller? og grader 225 ca?? ble sulten av denne tråden...og soppstuing står på menyen i morgen nå tror jeg...det er såå godt! ellers synes jeg hjemmelaget potetstappe er veldig godt til kjøtt.
Gjest irismor Skrevet 27. oktober 2010 #16 Skrevet 27. oktober 2010 Skal ha soppstuing og når jeg lager det så blir den med fløte :-) Så den passer perfekt til Amaronen og Amaronen passer perfekt til hjortebiffen :-) Men tusen takk for tipset.
It's all about me Skrevet 27. oktober 2010 #17 Skrevet 27. oktober 2010 Vi bruker bare salt ja, men har aldri smakt med olje i så kan tenkes de blir enda medre da. Bruker ofte amadinepoteter, men også det vi ellers får tak i av småpoteter. Det viktigste er at de ser fine ut så skallet kan spises og at de er små. Saltet blir litt hardt og må hakkes lett på (ikke noe problem altså), men potetene bevares fine og hele i massen. Kjempegodt ) Og jeg liker ikke vanlige kokte poteter, så dette kan ikke sammenlignes med det iallfall.
Teline Skrevet 27. oktober 2010 #18 Skrevet 27. oktober 2010 Røstipoteter, konjakksaus, ristede kantareller og glaserte babygulrøtter. Honningglaserte partypoteter, soppstuing, blomkål og broccolipuré og rødvinssjy Hvitvinsdampet villris, ratatouille og artisjokkhjerter Fløtegratinerte poteter, viltsaus med einerbær, einerbærgelé og råstekte grønnsaker.
frk Nilsen Skrevet 27. oktober 2010 #19 Skrevet 27. oktober 2010 Asparges Bakte cherrytomater Stekt sopp Rosmarinbakte småpoteter(franske)
frk Nilsen Skrevet 27. oktober 2010 #20 Skrevet 27. oktober 2010 Grønn peppersaus eller en kraftig rødvinsaus med timian
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå