Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2010 #1 Skrevet 27. oktober 2010 jeg ble døpt i kirken og ønsker at mitt barn skal også bli døpt kristelig, men barnefaren er ikke døpt kristelig. og ønsker ikke det heller.. råd?
valkyrien Skrevet 27. oktober 2010 #2 Skrevet 27. oktober 2010 Dere må jo rett og slett bli enige da...
plass'n Skrevet 27. oktober 2010 #3 Skrevet 27. oktober 2010 Det spørs om dere er gift eller ikke, - hvis dere bare er samboere og ikke har registrert noen samboeravtale, er det mor som har avgjørelses-myndighet når det gjelder barnet. Er dere gift, har begge like rettigheter, og dere må jo bli enige på en eller annen måte. Kan barnefaren bli med på at du tar med deg faddere og familie som ønsker å være med, og selv ordner dåpen uten at han behøver å være tilstede??
juliea med pike 07.03.11 <3 Skrevet 27. oktober 2010 #4 Skrevet 27. oktober 2010 Sitter med samme problemet, men nå har deg seg slik her at bf er en drittsekk da og vi ikke er sammen lenger. Så jeg gjør min greie og kjører over han her dette er viktig for meg. Og han har ikke hørt av seg på 2 mnd så han driter jeg i. lykke til!
bokormamma Skrevet 31. oktober 2010 #5 Skrevet 31. oktober 2010 Det er også mulig å gjøre en møtes-på-halvveien-greie. Kanskje kan du ta med faddrene du vil ha og gjøre kirkegreia, og så samles dere til en feiring etter kirka eller dagen før, der dere kan ha en ukristen navneseremoni også. Jeg lager navnefester for mine barn selv, ettersom ingen av oss er kristne og fars familie kommer fra et annet land uten dåpstradisjoner. For meg hadde det ikke vært noe problem om han ville ha en seremoni i kirka, så lenge jeg slipper å være delaktig, for det mener jeg blir spottende ovenfor innholdet i den kristne seremonien også, ettersom jeg ikke tror på eller står for det de gjør. Foreslå et slik kompromiss for partneren din, men sørg for at navnefeiringen også blir noe mer enn bare et kakelag, Kanskje kan han velge noen faddere han deler syn med og du ha dine, og så tar dere en liten seremoni med dem oppstilt, kanskje en tale eller diktlesning og litt fotografering. Vi lager også hjemmelagde fadderbevis til faddrene, og det har vært suksess. Dette blir passe utormelt, men betyr noe for oss personlig fordi det setter fokus på hvorfor vi har valgt nettopp disse folka til å følge opp barnet vårt. Lykke til!
elinm Skrevet 2. november 2010 #6 Skrevet 2. november 2010 Jeg har samme problem. Jeg og alle i min familie ble døpt som små. Det ble partneren min også, men han konfirmerte seg ikke og synes hele greia med å "tvinge" babyer inn i en religion mens de er så små at de ikke vet hva en religion er engang, er teit. Så han vil ikke at babyen vår skal døpes, noe jeg synes er fryktelig synd. Navnefest synes jeg høres koselig ut, men jeg kommer til å få hundre spørsmål fra familiemedlemmer om hvorfor vi ikke døpte ungen..
vepsebi Skrevet 5. november 2010 #7 Skrevet 5. november 2010 Akkurat sånn har vi det også. Han mener vi ikke bør ta et valg for barnet ved å døpe henne, men jeg mener at man uansett tar et valg på vegne av barnet, også dersom man ikke døper. Så jeg vil døpe, og så får hun bestemme selv hva hun vil videre når hun kommer i konfirmasjonsalder. Det er jo også mye lettere å melde seg ut av statskirken, enn å eventuelt måtte døpe seg for å bli konfirmert, dersom det er det hun vil senere. Så han har gått med på dåp, mot at han ikke blir med i kirken, men bare på festen etterpå
theresholberg Skrevet 6. desember 2010 #8 Skrevet 6. desember 2010 Er i samme situasjon... Men er blitt mere der at det kanskje blir navnefest istede for dåp... Kan jo ikke si jeg er særlig kristen selv, går jo ikke i kirka, ble konfirmert bare for "pengenes" skyld, og fordi alle andre gjorde det! Men har jo samtidig lyst til at lillegutt skal døpes også, er jo en fin tradisjon.
Heklemamma Skrevet 13. januar 2011 #9 Skrevet 13. januar 2011 Jeg ønsker ikke dåp. Av den enkle grunn at jeg ikke er kristen. Jeg har aldri vært det heller. Det som blir feil for meg er at OM det mot formodning skulle finnes en GUD, så vil ikke jeg stå i hans hus å lyve for han. Derfor kan ikke jeg stå i kirken å love at jeg vil oppdra mitt barn i den kristne tro. For det er en direkte løgn.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #10 Skrevet 13. januar 2011 Hos oss er det motsatt. Jeg er ateist, og er konfirmert hos HumanEtisk forbund. Barnefar er i statskirken, jeg er utmeldt. Han har barn fra før, disse er døpt i kirken. Men, jeg tar valget om at lille knøttet skal døpes, og så får h*n velge selv den dagen han/hun er gammel nok til å konfirmeres. Synes det blir riktig slik. Vil ikke velge for barnet mitt at h*n skal stå utenfor... Gjør det sånn fordi jeg selv gikk i klassen til ei jente som ikke var døpt, og som hele tiden var utenfor når vi andre fikk 4-års bok, ++... Også synes jeg det er kjekt med faddere Det er i alle fall mye stress med "voksendåp" om junior plutselig skulle ønske å konfirmere seg kirkelig, noe som er vanlig heromkring!
Simen1 Skrevet 18. januar 2011 #11 Skrevet 18. januar 2011 Juridisk sett har begge foreldre vetorett mot innmelding i religiøse organisasjoner som statskirka. Det gjelder både når man er gift, samboere eller ikke sammen lengre. Kristen dåp er et religiøst rituale som markerer innmelding i statskirka og dermed noe BEGGE foreldre må godta før det kan gjøres. En jeg kjenner brukte vetoretten sin til stor ergrelse for mor. Dåp i kirke ser fint og flott ut, men i bunn og grunn synes jeg det er et psykisk overgrep mot barnet. Man dytter en religion på barnet før barnet vet hva religion er. Man angriper de svakeste og minst kritiske og verver faddere som har som eneste oppgave å påse at indoktrineringen går som den skal i oppveksten. Jeg synes det er like umoralsk å f.eks melde en baby inn i et politisk parti. Barnet har massevis av religioner(og partier for den saks skyld) å velge blant og vil ikke nødvendigvis være enig i foreldrenes forhåndsvalg. Å ta slike personlige valg på vegne av barn er intet mindre enn respektløst. Barnet er født uten religiøse tanker og bør få velge sine egne religiøse tanker selv. Heldigvis finnes det flotte seremonier som samler familien uten noen innmelding i religiøse organisasjoner. Navnefest er en slik seremoni. Det skjer ingen innmelding i statskrika, religiøse organisasjoner eller humanetisk forbund. Dette skal barnet velge selv når det et modent nok til å gjøre den type valg. Den ene navnefesten jeg har vært på var en flott seremoni med barnet og navnet i fokus, Ikke Jesus. Alle i min familie satt igjen med et veldig positivt inntrykk. Det ga mersmak. Håper det er like bra seremonilokaler og opplegg andre plasser i landet som det er i Tromsø.
Gjest Skrevet 24. januar 2011 #12 Skrevet 24. januar 2011 Det var samme problemstillingen her... Men iom at det var viktig for meg gikk han med på det Og det er jeg glad for!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå