Gå til innhold

Talldysleksi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å lete litt på nett, men finner ikke så mye.

Jeg har nettopp begynt på allmennfag for å få generell studiekompetanse. Men matten sliter jeg noe sykt med, å har forsåvidt alltid gjort det.

Alle sier jo at det er så enkelt, man må bare pugge reglene. Men hva hjelper det å kunne reglene når man ikke vet hvordan man skal bruke dem.

Jeg kjenner at jeg blir helt motløs når det kommer til matte.. Jeg prøver og prøver å forstå. Men klarer det bare ikke. Henger med litt, men så blir det litt vanskeligere å jeg faller ut med en gang.

Jeg rett og slett klarer ikke å skjønne matte!

Ene læreren nevnte at man kunne ha talldysleksi. Men vi har byttet lærer, så får ikke snakket med han. Noen som vet noe om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter i så fall dyskalkuli. Hvis du søker på det ordet, får du ganske sikkert opp mye stoff om problemet.

Skrevet

Aha! Ja da fikk jeg opp litt mer. Takk!

Skrevet

Det kan også være du mangler noen grunnleggende kunnskaper. Matte er litt som et hus, det nytter ikke å prøve å bygge et fint tak om grunnmuren er vaklevoren! Om det var noe du ikke fikk med deg på barneskolen er videregående nesten umulig uansett hvor mye du jobber med pensumet! Du må kanskje rett og slett gå tilbake.

- Vil anbefale deg å prøve å få hjelp av en privat lærer ev. leksehjelp. Få kartlagt hva du kan og hvor det er hull.

Selv med dyskaluli, trenger ikke matte å være et problem. Det kommer litt an på "typen" man har... Jeg har det selv, og sliter med å lese tall høyt, og skrive ned tall som blir lest opp for meg (det blir sikkert 90%av gangene feil!). Er utdannet Cand.Sicent (hovedfag i realfag) med gode resultater.

Skrevet

Ja vi har noen timer med ekstra undervisning i matte i løpet av uka. Skal møte opp der, så kan jeg høre med en lærer. Jeg føler at jeg vil ta tak i dette nå, for da jeg var ungdom klarte jeg bare ikke matte, å la ikke like mye i det. Men nå vil jeg jo helst ikke stryke da. Jeg jobber og jobber med det, men..

Ja kanskje gikk jeg glipp av noe tidlig i matten, for har alltid hengt etter der. Gikk vel ut med toer 2. året på vgs. Mens jeg har både 4, 5 og 6 i andre fag. Så jeg jobber jo med fagene, å har ikke problemer med å lære andre fag.

Jeg har f. eks. veldig problemer med gangetabellen. Klarer ikke gange i hodet om det ikke er veldig enkle tall. Nå på prøven hadde vi brøker, og slike ting. Tror faktisk jeg har fått stryk på den.. =/

Takk for svar!

Skrevet

Desidert flest treff får du nok på dyskalkuli, som jeg skrev som svar til deg helt øverst. Dyskaluli er egentlig en feilstavelse.

Skrevet

Søkte på dyskalkuli :o) Leste egentlig ikke før du skrev det nå at det sto dyskaluli på andre svaret. Kanskje bare k`en ble glemt.. :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...