Gå til innhold

Noen spørsmål ang. lærer som slutter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk i går en sms av moren til en klassekammerat av guttungen hvor hun lurte på om vi hadde fått høre om at klasseforstanderen deres skal slutte. Sønnen hennes hadde fortalt henne det fredag kveld da han skulle legge seg. Hun hadde vært i kontakt med skolen i går og fått det bekreftet, og han har siste arbeidsdag 30.nov.

Er det normalt at ungene får vite dette før foreldrene?

Ville jo tro at vi hadde fått et skriv om dette.

Og.. Er det ikke litt "dårlig gjort" (*) å slutte etter bare noen få måneder når man har 1. klasse, ved tanke på hvor viktig klasseforstanderen er for førsteklassingene?

(* Ved forbehold at det har skjedd noe alvorlig som gjør at han må slutte.)

Syns det er litt rart at han har tatt på seg ansvaret for 1.klasse når han visste at han kom til å slutte i løpet av kort tid, uten å gi oss noen beskjed. Per dags dato er det ingen til å ta over for han og stillingen er heller ikke utlyst. Har sjekket på ledige stillinger i kommunen. Moren som sendte meg sms'en har vært i konakt med han og han sa at det ser 'mørkt ut' for den klassen.

Hun og jeg har planer om å stille opp på skolen torsdag eller fredag for å prate med rektor om dette, og undersøke hvilke planer de har framover angående dene situasjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg veit ikke hva som er mest vanlig...da eldste gikk i andre hadde læreren sagt til elevene at hun skulle ha baby før det ble sagt noe til foreldrene, mens det var motsatt nå med læreren til guttungen min som går i 1. nå. Men jeg syns de burde si fra til foreldrene først - iallefall i småskolen....

Skrevet

Jeg er kontaktlærer i 3. klasse og synes at dette inlegget dreier seg om antagelser. Før du får alle disse tankene så hadde jeg ringt rektor, og spurt om alle spørsmålene du har her. I mange slike situasjoner har foreldre en tendens til å lage en stor sak av å prate sammen, og så kunne egentlig det hele vært avklart med en telefon. Hvis du ikke blir fornøyd med svaret over tlf, så hadde jeg kontaktet FAU. Ikke legg alt på denne moren du har hørt dette via.

MEN som mor selv skjønner jeg din frustrasjon, da jeg har vurdert å bytte barnehage pga. mye utskifting av personalet.

Det eneste jeg synes du har hold i er at dere kan forvente et skriv, som sikkert kommer i dag (får jeg håpe). Dere får sikkert en fin erstatning for denne læreren, og som du sier: Dere vet jo ingenting om hvorfor denne læreren slutter... og om det er av tynne grunner, så får dere jo ikke gjort noe med det?!?

Skrevet

He he, må bare få kommentere den :)

Jeg er gravid nå, og ved en glipp klarte vikaren og fortelle klassen min at jeg er gravid når jeg bare er 9 uker. Uken etter skulle vi ha foreldremøte. Meninga var jo å informere foreldrene på foreldremøte, og elvene dagen etter. Det værste for meg var jo at jeg ikke fikk fortelle det til barna selv, og ikke minst at det var tidlig. Jeg skulle også på ultralyd før foreldremøte for å se at alt så bra ut. Grunnen for å fortelle det allerede uke 10 er at jeg ble sykemeldt pga at kastet opp ca. 3 ganger om dagen.

Enig i at foreldre bør vite det først, men det kan skje glipper :(

Skrevet

-Jeg synes ikke det er rart at barna får vite det før foreldrene. Det er dem det angår mest direkte og dem læreren ser daglig.

-Jeg synes ikke det er dårlig gjort av en lærer å slutte. Han har kansje fått en bedre jobb, kansje han skal ha foreldrepermisjon eller kansje han skal flytte. Lærere har de samme rettighetene som andre.

-Det er vel ikke noe vits i å prate med rektor. Han eller hun kan jo ikke tvinge læreren til å fortsette og hva som må gjøres, nemlig å skaffe en ny lærer, er nok såpass opplakt at rektor forstår det uten at dere kommer og forteller det. La ham/henne heller få bruke tid på viktigere ting enn å snakke med dere før det en gang har blitt noe problem.

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Jeg jobber som lærer på u-skolen. Da jeg ble gravid så valgte jeg å fortelle det til elevene først, men så er dette eldre barn da. Jeg klarte å skjule det i 4 mnd før jeg fortalte det. Jeg sendte ut en informasjonsmail til foreldrene samme dag, men etter at elevene hadde fått vite det.

Jeg forstår din frustrasjon som mor og et hyppig lærerbytte er aldri morsomt, men selv om denne læreren har sluttet bør det ikke bety at vedkommende ikke føler på det... Selv var jeg kontaktlærer for en herlig gjeng og jeg planla nesten graviditeten slik at jeg fikk følge dem ut skoleåret. Det var flere foreldre som syns det var dumt at jeg skulle ut i permisjon, for da måtte elevene få ny kontatlærer det siste året deres på u-skolen (altså det viktigste og avgjørende året). Det ideelle hadde vel vært om jeg hadde ventet ennå et år med å bli gravid, men seriøst, så mange hensyn kan man ikke ta. Og du kjenner kanskje ikke grunnen til at denne mannen slutter... Og som lærer erfarer jeg også at vi blir gitt et ansvar som vi må ta.. Det er ikke sikkert denne mannen hadde ytret et ønske om å være kontaktlærer i utgangspunktet, så dette er en sak du får ta opp med rektor! :-)

Skrevet

Er lærer, og enig med lærerne som har svart over her. Det kan være mange grunner til at en lærer slutter tidlig i skoleåret, og som nevnt heller ikke alltid at alle lærere får den jobben de ønsker seg mest (uten at det overhodet trenger å være aktuelt i dette tilfellet).

At stillingen ikke er utlyst betyr neppe at rektor ikke jobber med å få på plass ny lærer for klassen. Det kan være omrokkeringer av personalet på skolen, eller intern utlysning for allerede ansatte i kommunen.

Ta en telefon til rektor, så får du sikkert svar på det du trenger å vite.

Men ja, det burde gått ut informasjon til foreldrene før elevene fikk vite noe (mtp. at de er så unge)

Skrevet

Dette er jo et arbeidsforhold. Du og de andre foreldrene har ingen rett til å mene noe om når vedkommende kan få slutte... Jeg synes heller ikke det er så merkelig at ungene fikk vite det først, siden det er de som har daglig kontakt med læreren. Regner med at foreldrene da får vite det gjennom ungene. Samme skjedde da jeg gikk på barneskolen for mange år siden:) Det gikk helt fint det. Fikk en trivelig og flink lærer som vi hadde resten av årene på barneskolen.

Klart det er best om samme lærer følger de gjennom hele barneskolen, men vanlige regler rundt arbeidsforhold gjelder. Foreldrene vet jo ikke (og trenger ikke å vite) hva som har skjedd, hvorfor vedkommende ikke vil fortsette. Synes det blir å dramatisere litt å si at det ser mørkt ut for den klassen. De får ny lærer og det kommer til å gå helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...