signe maten Skrevet 26. oktober 2010 #1 Skrevet 26. oktober 2010 Altså hun kan ikke spise melk, hvete eller egg. Og når jeg da skal be henne på middag så lager det jo litt problemer for meg hehe.. men så kom jeg på at vi kan lage pizza - så kan alle ta på det de vil ha selv Med speltmel eller annet mel enn hvetemel så er bunnen i boks. Det eneste jeg lurer på er hvordan ost er? Soyaost eller hva det nå er(?), smelter det og smaker det greit? Kan jo selvfølgelig spørre henne også, men syns det er greit at de jeg inviterer ikke føler de er til bry når de skal komme å spise
Teline Skrevet 26. oktober 2010 #2 Skrevet 26. oktober 2010 Har et familiemedlem som er allergisk mot hvete, og speltmel er ikke en erstatning for henne. Hun blir like dårlig av det.
signe maten Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 26. oktober 2010 Men hun er ikke allergisk, og hun sier selv at det er greit med speltmel
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 26. oktober 2010 #4 Skrevet 26. oktober 2010 har ikke smakt på soyaost selv, men har noen i familien som ikke tåler melk, og de sier den smaker greit. Et annet alternativ, som jeg bruker på jobb (jobber i bhg) er å lage en liten pizza uten ost, altså med bare fyll. Funker faktisk det også
Ladybug~N&E Skrevet 26. oktober 2010 #5 Skrevet 26. oktober 2010 bruk glutenfri melblanding så er du på den sikre siden. vet du hva slags melkeallergi hun har? om det er laktose så tåler de aller fleste laktoseintolerante vellagret eller ekstra vellagret ost. ellers kan du spørre i helsekostforretninger om melkefri ost/soyaost. man kan også bruke ostesaus uten ost og melk. ellers kan man også bruke råkost som topping på pizza. også kan du lese her: http://www.utenmelk.no/tips.shtml
signe maten Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 26. oktober 2010 Tusen takk for svar dere Gleder meg til å lage en middag jeg vet hun savner veldig Jeg tror ikke hun er allergisk - men hun blir dårlig, får vondt i magen og sånt når hun spiser disse tingene. Jeg får høre i matbutikken når jeg skal på skolen i morgen - her på landet er det ikke mye spesialmat å få tak i gitt, helt håpløst!! Takk igjen God natt
Gjest ronja røverdatter Skrevet 27. oktober 2010 #7 Skrevet 27. oktober 2010 Glutenfri melblanding er ikke nødvendigvis hvete-fri. Så før man vet hvorfor hun ikke kan spise hvetemel, så er ikke glutefritt noen sikker side.
dolly29 Skrevet 27. oktober 2010 #8 Skrevet 27. oktober 2010 vi har brukt salt potetgull som topping. godt knust vel og merke
dolly29 Skrevet 27. oktober 2010 #9 Skrevet 27. oktober 2010 vil forresten ikke anbefale soyaost. Forfedelig ettersmak av den:0
tante grusom master of law Skrevet 27. oktober 2010 #10 Skrevet 27. oktober 2010 Hvis det er laktose hun ikke tåler, så er vellagret ost laktosefri. Feks vellagret norvegia eller jarlsberg. Bedre på smak enn den vanlige norske gulosten også!
La Perla Skrevet 27. oktober 2010 #11 Skrevet 27. oktober 2010 Jeg har også en sånn venninne. Jeg tar det som en inspirasjon til å lage noe nytt når hun (og andre ikke-allergikere) kommer på middag - i stedet for å se på det som brysomt. Sist hun var hos meg lagde jeg en thai-gryte med curry, kokosmelk, fisk og skalldyr. Den ble vanvittig god - ALLE elsket den (Brukte denne oppskriften: http://www.nrk.no/programmer/radio/nitimen/1.3559905). Til dessert lagde jeg oppkuttet fruk i ildfast form - varmet i stekeovn, med nøtter og akasiehonning oppå. Tok på is ved serveing (allergikeren fikk soya- eller havreis).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå