Gå til innhold

Basebarnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med barn i basebarnehage her? Fornøyd eller misfornøyd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde aldri sendt barnet mitt i basebarnehage! Nå må folk seriøst våkne opp!

Skrevet

Jeg liker ikke konseptet, ser ikke for meg at jeg ville trives der selv. Men det er sikkert de barna som trives med det og, men da helst de eldste, og den typen barn som synes, høres og trives uansett hvilken barnehage de går i.

Skrevet

hva er det som er så galt med basebarnehage da? min går i en slik og jeg har ikke tenkt over at det er noe rart med det.

Skrevet

Politikere tenker kun økonomisk og ikke hva som er best for våre barn.

Skrevet

Jeg tror nok ikke det er så bra for de minste men de største kan nok ha glede av det. Tror ikke min ekstremt sjenerte sønn hadde likt seg der, men dattera mi derimot hadde taklet det fint.

Skrevet

Har ikke selv barn i en slik barnehage, men det har en venninne. Jeg har selv hentet og levert hennes to jenter i denne store barnehagen av og til - og har bare en ting å si om det: jeg ble rett og slett SJOKKERT over kaoset som rådet.

De to gangene jeg har vært der å hentet har følgende hendt:

- en liten gutt gikk alene ute i bare støvler og ullundertøy midt på vinteren. Tok han selv med meg inn.

- ei jente stod å hylte og måtte på do, jeg så ingen voksne i nærheten og måtte hjelpe henne.

- en annen unge stod å plasket med vann ved vasken i gangen. Gulvet og jenta var kliss. Heller ingen voksne i nærheten

- en unge stod å skubba i utedøra, og klemte seg. HYLTE, men ingen voksne i nærheten som hørte.

Alle gangene har jeg måtte lete - ja lete! - etter voksne for å fortelle at jeg nå tok med meg barna hjem.

Ellers har venninnen min fortalt følgende:

- Da jenta var litt over ett år falt hun ut av vogna når hun skulle sove. Vogna hadde seler men ingen kunne fortelle om de ble brukt. Ingen hadde oppsyn med vognene så hvor lenge hun lå på bakken og skrek vet heller ingen.

- En gang kom eldste hjem med ett stort bitemerke på armen. Ingen visste hvordan eller hvem som hadde laget det.

- Begge har hatt blåkuler her og der - og ingen forklaring kan gis.

Jeg kommer ALDRI til å ha mine barn i en slik barnehage uansett. Mitt inntrykk er for mange barn, for få voksne og vilt kaos!

Skrevet

Uff ja, jenta vår fikk først plass i en basebarnehage. Erfaringen våre var omtrent slik som kom frem i programmet. Hun trivdes forsåvidt der, men vi som foreldre opplevde det kaotisk, og ingen kunne fortelle oss hvordan hun hadde hatt det i løpet av dagen osv. Hun fikk heldigvis plass i en tradisjonell barnehage og vi byttet. Nå er vi mye mer fornøyd!

Det værste var at hun stakk fra barnehagen siste dagen, så det var jo ekstra godt å kunne si takk for oss etter den erfaringen.

Skrevet

Jeg har skrevet et annet innlegg her . "hva er egentlig en basebarnehage"...

Og kjenner meg igjen i noen ting her også, liten oversikt over hva spesielt de største barna driver med, har mange ganger måtte lete etter voksne fordi noen av barna springer i garderoben eller leker med vannet i vasken på doen osv..og lite informasjon...

Men er stort sett fornøyd, fordi de ansatte er veldig hyggelige og ting har blitt bedre enn det var...

Hadde noen episoder med eldste som jeg ikke vil nevne her en gang...men hun trives veldig godt, alltid blid og fornøyd..minsten er bare 2år...men tror hun trives..

Begge er heldigvis veldig aktive og sosiale:)

Skrevet

Ja, datteren min er i en slik. Hun er 1 år også.

MEN, jeg vet at hun har det veldig bra der, og hun strekker armene til personalet hver gang hun skal dit. (Går bare tre dager i uka og er der kun 6 timer i gangen)

Det er en veldig liten barnehage med kun 10 barn og kun 1 barn som er like gammelt. De har det supert, tror jeg;)

Skrevet

Herregud, så programmet på NRK. Jeg er førstegangs og har aldri hørt om basebarnehage før en gang. Gutten vår har ikke begynt i bhg enda, og dette var en helt ny problemstilling for meg.

Nå ble jeg skikkelig i tvil om hva vi skal gjøre. Tror den bhg vi har øverst på lista er basebarnehage, da den er ganske ny.

Hvorfor vet man ikke sånt???

Arghh...

Skrevet

Ungane våre går i basebarnehage og vi er veldig fornøgd med det.

Er klar over at det var eit program ang. barn og barnehage i kveld, men har ikkje sett det, så veit ikkje kva diskusjonen går i. Kan berre fortelle om vår erfaring.

Vår bhg er berre for 3 - 6-åringar. Eldste begynte der då han var knapt 4. Det tok litt tid for han å komme inn i gruppa, men det var truleg fordi han til å begynne med berre gjekk 40%. Då vi aukte til 60% plass gjekk det mykje bedre.

Guten vår er ein likandes unge, som kan leike med dei fleste. Han er ikkje typen som roper høgast eller spring fortast, han leder leiken eller blir leda i leik, alt etter som kva situasjonen krever.

Det er fire basar i bhg vår. Alle har sitt eige område, der dei har samlingsstund og måltid. Når det er frileik er alle dører opne, og ungane går rundt og leikar der dei vil. Guten vår er no 5 år og stor nok til å finne eigne vener. Han leikar lite saman med dei andre på basen sin (berre eit par stk), men han har gode vener på tvers av basane. Av og til leikar han inne hos dei andre (ulike basar), av og til er dei andre inne på "hans" base.

Eg er kjempeglad for at guten vår har mulighet til å få leike saman med barn han faktisk har god kjemi med han, i staden for å bli "tvinga" inn i ei gruppe med barn der dei ikkje går like godt over eins med kvarandre. Joda, guten vår kan vere saman med ungane på basen sin, dei har ulike gruppeaktiviteter osv der basen er for seg sjølv, og han tar del på lik linje med dei andre. Han er ikkje ein sær, antisosial unge som BERRE kan leike med den og den. Men på lik linje med oss voksne, trur eg rett og slett han er i stand til å finne vener som liknar seg sjølv, og sjølv vurdere kven han trivs best saman med.

Han hadde ikkje fått denne muligheten i ein tradisjonell avdelingsbarnehage. I alle fall ikkje i like stor grad.

Lille er straks 3 år og begynte i bhg i haust (60%). Enn så lenge så henger ho ein del saman med broren og venene hans (er opp over øyrene forelska i broren sin kamerat frå ein annan base), men eg ser at ho held på å knytte band til ein del av dei jevnaldrande på basen sin. Fint å sjå at ho finn seg til rette, og det er kjekt om dei får ei samansveisa gruppe med '07-ungar på basen. Men om det ikkje blir slik, så er eg kjempeglad for at lille og har eit "større utvalg" av potensielle vener å ta av.

Vi har aldri opplevd at barnehagen har virka uoversiktleg, eller at dei tilsette ikkje har kontroll på kor ungane er. Ingen ungar som har gått ute i berre undertøyet eller ropt forgjeves etter hjelp på do. Som eg har sett i alle fall, og vi har no vore i den bhg i eit drøyt år no.

Så alt i alt så er vi utruleg fornøgde med barnehagen. Både dei tilsette, lokalene og baseidéen.

Men det skal og seiast at eg hadde ikkje latt min 1-åring gå rett inn i ein slik barnehage, dei treng strammare rammer og mindre å forholde seg til. I vår bhg er 1-3-årsavdelingane i eit anna bygg (med eigen uteplass), og består av to tradisjonelle avdelingar. Har ikkje erfaring med den biten, då ungane våre har begynt "seint" i bhg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...