Gå til innhold

Fire år og kan lese og skrive

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare skryte litt. Han har akkurat blitt fire. Han har kunnet lese ord i en god stund nå, men nå har han begynt å sette sammen til setninger. I dag skrev han også ønskeliste til jul.

Må legge til at han samtidig er en liten opprørsk rampeunge med skikkelige sinneutbrudd for tiden.Han er et barn som det er ganske krevende å være mor til - men jeg er så stolt av ham.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jippi, en skrytetråd!! ;-)

Jenta mi kunne lese korte ord når hun var 3 år og 3 mnd. Og hun skrev speilvendt og baklengs når hun var 3,5 år. Hun skrev setninger før hun var fire (rett vei) Nå er hun 5, og hun kan lese og skrive som bare det! Åh, godt å få det ut!! Mitt geniale barn! ;-)

Skrevet

Så kjekt for dere at han viser sånn interesse for skriftspråket! Veldig, veldig bra! :))

Ville bare gi deg og andre lesere av innlegget et lite lærertips - som er brennviktig i forhold til å kunne lydere og sette sammen de korrekte bokstavene ved skriving. Pass på at sønnen din lærer seg bokstavLYD og ikke bokstavNAVN, skal demonstrere:

1. Lyd: "k"-"å"-"p"-"e" = kåpe

2. Navn: "KÅ"-"PE" = kp (altså ikke kåpe som var det man ville skrive)

...skjønte dere? Litt vanskelig å demonstrere når jeg ikke kan bruke lyd ;)

Dere har kanskje allerede lært ham å bruke lyden konsekvent, hvis ikke anbefaler jeg dere dette på det aller, aller sterkeste! Barna får en så utrolig mye enklere innlæring da. Dessuten er bokstavNAVN helt overflødig i dag. Dette brenner jeg voldsomt for, som barneskolelærer.

Lykke til, og koooos dere med positive leseropplevelser for lillegutten! Slike opplevelser som du delte nå varmer et lærerhjerte <3

Skrevet

ja er det ikke gøy!!!!! jeg har lyst til å tapetsere veggene på kontoret med det han skriver så alle får se!!!

Skrevet

Han kan stave alle ord jeg sier til ham med bokstavlyd (selvfølgelig med klassiske feil som "mæi" i steden for "meg " og sånn). Jeg lærte ham bokstavnavn først, men han avlærte seg det raskt igjen heldigvis.

Skrevet

Får eg og skryte??

Eldste har akkurat fylt 5 og klarer no endeleg å skrive navnet sitt (tre bokstavar)! Har venta og venta på det. Det blei oppdaga svært dårleg syn ved 3 1/2 år, så han har all grunn til å vere forsinka, men no ser det ut til at han kjem i rute til skulestart likevel :o)

Og i dag skreiv lille (3 år neste veke) bokstaven sin, E, mange gongar, heilt riktig! Wohooo!

Så flinke ungar vi har!

Skrevet

Flink!

Jeg pleier å kalle samboeren min brainchild siden han skrev sin første "bok" når han var fire og jeg har lest den og den var faktisk veldig bra! Kunne vært en andreklassing som hadde skrevet den liksom. Også satte han opp MGP-statestikker over land og hvilke poengsummer de ga andre land osv når han var seks. Også starten han et år tidligere på skolen siden han var så moden, men selvom han var et år yngre enn de andre, gjorde han ferdig mattebok for tredjeklasse(!) de første ukene på skolen! Sykt.

Skrøt litt av kjæresten min istedenfor ungen min, jeg da ;) Blir spennende å se om vår sønn (som nå er 1,5 år) blir like flink og intelligent. Synes selv han virker svært observant og smart, men det er kanskje bare fordi han er lille gullgutten min ;P

Uansett: Gratulerer med flink lesegutt =) Blir vel gøy å se om han holder dette tempoet i årene som kommer? :)

Skrevet

Å så deilig!!! Barn er så flinke til å "hente seg inn" når de har blitt satt tilbake av fysiske ting.

Skrevet

Bare av nyskjerrighet, hva gjør samboeren din nå?

Skrevet

Blir gøy å se om jeg kan henge med..... Ikke lett å stimulere et lærelystent barn som har skriveferdigheter til en skolestarter og temprament/impulskontroll som en vanlig fireåring.

Sønnen min har vært veldig observant og våken fra han var nyfødt. Da han var 15 mnd sa han "månen har gjemt seg bak skyene" på vei til barnehagen en mørk vintermorgen.

Blir spennende å se da om sønnen din er "brainy junior" da.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...