Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2010 #1 Skrevet 26. oktober 2010 Hadde et par unger her i dag, fra klassen til jr. De går i første. De han har hatt besøk av så langt, har vært greie unger som har lekt på "normalt" vis og respektert hverandre. Men den ene som var med i sag tok veldig sjefsrollen, og uansett hva de andre lekte, var han opptatt av å være sjefen for ditt og sjefen for datt. Han var litt sånn intrigemaker, som skulle være på lag med den ene og mot den andre. Han gjemte også leker, og ville kun fortelle hvor leken var, om de anre lekte på hans måte.. Denne gutten var også voldsom, og lekte med å hoppe rndt i sakkosekkene og sofaen, og bare dra leker og spill utover... Det hørtes veldig negativt ut nå, men jeg skjønner at unger er ulike. Spørsmålet er : Når man overhører at dne ene overkjører de andre hele veien, skal man da gripe inn og prøve å styre leken litt mer rrettferdig, eller skal de ordne opp og lage sitt eget hieraki selv ? Jeg er egentlig tilhenger av den siste måten, men usikker også. Når det kom til den ville leken, snakket jeg selvfølgelig til dem. Hva gjør dere ?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2010 #2 Skrevet 26. oktober 2010 Hjemme har jeg mine regler. Og her leker alle med alle. Vi oppfører oss fint og jeg sier klart fra hva som er "lov". Jeg bruker ofte setninger a là... I dette huset så gjør vi det slik og slik. Ute får ungene styre som de vil. Ofte blir barn som skal kontrollere andre svært upopulære. Det beste jeg kan lære mine barn er at ingen skal bestemme over deres grenser.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2010 #3 Skrevet 26. oktober 2010 Jeg lar de finne ut av det selv, men jeg spør gjerne for mitt barn (når de andre har gått hjem) hvordan h*n synes leken var og at det er lov å si fra når leken ikke er morsom lengre
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2010 #4 Skrevet 26. oktober 2010 skulle tro at det var tanteungen min du skrev om! han er likedan, mine barn orker nest ikke å være sammen med han lengre hvis de skal leke med han er det kun her hjemme hos oss. Jeg griper inn når jeg ser det blir formye. som f.eks det er to husker ute i hagen. Han nekter plent å bytte på mens de andre barna må bytte på en huske. litt kjipt når det er gjerne flere på besøk. så jeg har nå grepet inn de siste 2 årene, for han kommer til å bli rimelig upopuler om dette fortsetter. Såklart blir han små sur å han tåler ikke å bli satt på plass! Det får så være for enkelt å greit man deler. Hadde også en episode i sommer hvor vi hadde besøk av 3 unger itillegg til han å mine 3 alle de andre ville leke butikk eller hva det nå enn var han ble små forbanna for at ikke alle de 6 andre fulgte han sine planer. noe som resulterte i full krig i hagen. da tok jeg han ut av leken å sa fint til han at du som er 1 kan ikke bestemme over de 6 andre, sånn er det bare vil du ikke leke det samme som de nei da får du stå her å vente på at de blir ferdig så kansje de har lyst til å leke det du vil etter på. etter sånn ca 10min i en krok av hagen så kom han å deltok etterhvert. Det er enormt slitsomt med slike barn, mine vil ikke reise på besøk til han lengre for de får ikke lov til å låne leker å han vil aldri føye seg når de andre gjerne syns det blir kjedelig å konstant følge hans ønsker. utrolig nok er dette barnet eldre enn man skulle tro. han nærmer seg 10 år.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2010 #5 Skrevet 26. oktober 2010 HI her. Men hvorfor blir man slik ? Enebarn ? Atpålatt ? Foreldre som ikke setter noen grenser ? Eller er de bare født sånn ? Jeg kjenner ikke denne gutten, eller foreldrene hans bare så det er sagt. Håper jo ikke han blir upopulær da, men han er nok ikke den typen lekekompis som gutten min oppsøker.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2010 #6 Skrevet 26. oktober 2010 jeg er anonym over, tante ungen min var enebarn i 7 år å har ikke foreldre som setter grenser. De eneste voksne han har respekt for er meg og svigerfar for vi har hele tiden satt grenser for han. så han hører til en viss grad på oss. Har unnskyldt han litt med at han gjerne vil ha litt mer oppmerksomhet etter at han fikk et søsken, men nå er han så stor at det er på tide å vise han litt av hvordan verden fungerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå