Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2010 #1 Skrevet 26. oktober 2010 Noen som har prøvd begge deler som vil dele erfaringer og fortelle hva dere vil anbefale?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2010 #2 Skrevet 26. oktober 2010 Lavkarbo er for latsabber som ikke vil forstå at de må lære seg hva SUNN mat er, og det å klare å styre seg ifht porsjonsstørrelser. Grethe Roede er for de som VIL lære seg akkurat det, og som ikke er for late til å lette seg opp av sofaen og trene. Så valget ditt står mellom å være sunn eller ikke (les: trening og god fysisk form eller ikke)
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2010 #3 Skrevet 26. oktober 2010 "Så valget ditt står mellom å være sunn eller ikke (les: trening og god fysisk form eller ikke)" Det gjør det vel ikke! Jeg trener og er i god fysisk form _og_ lever på lavkarbo/ketolyse. Jeg har gått ned åtte kilo på tre måneder (trente like mye før, men da uten å gå ned i vekt), sover mye bedre, er kvitt muskelsmerter, har flott hud og supre blodverdier (var litt skeptisk til ketolyse, og har derfor blant annet fått sjekket kolesterol). Jeg er i mitt livs form etter at jeg kuttet ut/ned på karbohydrater!
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2010 #4 Skrevet 26. oktober 2010 Da er det ikke lavkarbo i seg selv du har gått ned av, men å kutte ut en type matvare som du ikke har tålt. Jeg gikk ned over 10 kg på 4 mnd uten noen innsats etter jeg oppdaget cøliaki. Lavkarbo i seg selv gjør det mulig å gå ned i vekt flere titalls kilo UTEN å gjøre noen innsats, og det er ikke sunt. Det sier seg selv. Men uansett så kan du ikke unngå å måtte innrømme at det er porsjonskontrollen din det er noe galt med, kan du vel?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2010 #5 Skrevet 26. oktober 2010 "Da er det ikke lavkarbo i seg selv du har gått ned av, men å kutte ut en type matvare som du ikke har tålt." Jeg er ikke enig, og er overbevist om at mitt vekttap og alle de andre positive forholdene jeg beskrev skyldes overgangen til lavkarbo/ketolyse. Men for all del, sitter du på en vanntett fasit som sier noe annet, er du hjertelig velkommen til å presentere de vitenskapelige beviste fakta her og nå. Og så må jeg skuffe deg med å si at jeg foretrekker små måltider. Jeg har aldri vært noen storspiser, heller ikke nå.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2010 #6 Skrevet 26. oktober 2010 17:04 her. Jeg glemte å nevne at jeg er testet for ulike matallergier, uten at noe er funnet, så også der må jeg skuffe deg.
Gjest Skrevet 26. oktober 2010 #7 Skrevet 26. oktober 2010 Jeg vet værtfall at jeg gikk ned 10 kg på 3 mnd på å kutte ut brød,pasta og ris. ellers spiste jeg som jeg ville Jeg har PCOS, da. Og det var gynekologen som tipset meg om dette. Jeg har ikke godt av å spise bakst og hvetemel og ei heller grønsaker med mye stivelse i som fks poteter. Selv om jeg ikke kuttet ut poteter, bare minsket bruken så gikk jeg fortsatt mye ned. Nå har jeg en idealvekt og beholder den lett på "lavkarbo light"
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2010 #8 Skrevet 26. oktober 2010 Det kommer vel litt an på hva du er villig til det da. Hvis du er villig til å kutte ut absolutt alt av frukt og bær, og rotgrønnsaker, samt brød, poteter, ris osv, og bytte det ut med feit rømme, fløte, og bruke en masse tid på bønner/linser, så er nok lavkarbo fantastisk. Dersom du vil ha mulighet til å ha noe av alt, men i fornuftige mengder så bør du velge Grethe Roede. Da kan du til og med ta deg noe sjokolade eller iskrem med bær uten at hele opplegget er ødelagt. Jeg har hatt stort utbytte av å telle kalorier, og har avdekket mye ved egen helse ved å være bevisst på hva jeg spiser. Jeg ville anbefalt deg Grethe Roede, men hver sin smak.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2010 #9 Skrevet 26. oktober 2010 Jeg lever på ketose, men har et svært variert kosthold bestående av mye kjøtt, fisk og grønnsaker. Jeg unner meg faktisk litt bær og sjokolade også, og det finnes massevis av gode oppskrifter på brød og desserter man kan spise med denne kostholdsfilosofien. Rømme og fløte spiser jeg forresten svært lite av.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2010 #10 Skrevet 26. oktober 2010 Grete Roede er lavkalori, da skal du spise magert men mye som gjør at blodsukkeret ditt svinger opp og ned, noe som igjen gjør deg mere sulten. Lavkarbo belaster ikke blodsukkeret ditt, men gjør det mer stabilt, slik at sultfølelsen blir sjeldnere, i tillegg blir du mett av fett noe som gjør at du spiser mindre enn du ville gjort på lavkalori. Det å kalle lavkarbo for latskap er helt latterlig, all den tid ting blir forsket på så er lavkarbo iallefall ikke latskap. Lavkarbo trenger endel mer planlegging enn vanlig mat, men pga blodsukkerstabiliteten får den deg til å føle deg mye bedre. Jeg har mine utskeielser og da kjenner jeg blodsukkersvingningen og det er helt grusomt. Vil anbefale deg å enten kjøpe boka "frisk med lavkarbo", søke opp Dag Viljen (han er ganske rigid på lavkarbo, tror han bare spiser 1-2 ganger i døgnet), gå på lavkarbo.no Husk også at det er ikke sikkert lavkarbo passer for deg, det kommer an på hvilken blodtype og forbrenning du har. I tillegg må du være glad i egg og grønnsaker;) Bønner og linser skal man ha lite av fordi det er mye proteiner i det, og kroppen lagrer overskudd av proteiner som fett. En lur tallerkenmodell er 1/4 protein, 1/4 fett, 1/2 grønnsaker. Jeg spiser mye blomkål og brokkoli, men det er fordi jeg elsker det. Hele kroppen din består av mettet fett, og etter at de fant ut kolesterolbløffen (det er ikke fett som gir deg høyt kolesterol men blandingen av for mye karbohydrater og fett) så kan man spise fett med god samvittighet. Det går rett og slett ikke an å spise for mye fett fordi man blir kvalm av for mye fett, bare tenk tanken på å drikke kremfløte liksom;) Lykke til! Håper du finner ut hvilken vei som passer for deg, lavkarbo passer iallefall for meg, jeg er mye mer opplagt og er sjeldnere sulten enn det jeg var før og kiloene bare raser av meg (nå trener jeg i tillegg og, men det har jeg gjort hele livet mitt).
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2010 #11 Skrevet 26. oktober 2010 Blodtype? Blodtype har fint llite med saken og å gjøre. Derimot er mennesker født med forskjellig toleranse for karbohydrater. Noen tåler fint høykarbokosthold, mange av oss gjør det ikke. Dette er snakk om genetisk diposisjon for insulinresistens og diabetes 2. Det gjettes på at 80% (ikke quote meg på det, mener det er 80, men noe usikker) av alle overvektige har insulinresistens. Og for mye fett og kvalme? Personavhengig vil jeg påstå. Vel, de fleste må faktisk venne seg til å spise de mengdene fett kroppen trenger på et ketogent kosthold. Du blir kvalm lenge før 150-200g om du har spist lite fett hele livet. Derimot vil noen få diaré om de spiser mye fett. Drikke kremfløte er ingen problem om du har vent deg til fett. Smaker nydelig. Dessverre litt mye karb til at det kan brukes til tørstedrikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå