Gå til innhold

Førstegangsmor, grensesetting..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er litt vanskelig syntes jeg, vil gjerne ha litt tips fra dere som har gått igjennom dette før. Har en liten, bestemt tass på snart 15 mnd som prøver seg på det meste. Jeg har tro på at barn trenger tydelige grenser for å bli trygge, men usikker på hvordan jeg skal gjennomføre dette i praksis. F.eks. hvis han gjør noe han ikke skal, sier dere bestemt "nei", eller tar dere fra han det han holder på med, eller begge deler? Føler at det blir veldig mye roping av "nei" i huset nå..

 

Også lurte jeg på hvor viktig det er å være konsekvent i hva han får lov til å leke med. Opplever at jeg og far er litt ulike. For eksempel får han generelt ikke lov til å leke med mobiltelefoner. Men så er det veldig gunstig å la han sitte med en i hånden for at han skal sitte stille når han blir påkledd hvis vi har veldig dårlig tid.. Dum idé..?

 

Dere som har flere barn, -hvor viktig syntes dere det har vært å være konsekvent når barna er så små?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan fort bli mye nei som du sier. Vi tenkte litt over dette, og at det egentlig blir veldig ukoselig hvis vi skal gå rundt og si nei hele dagen. Vi valgte derfor å sikre rommene gutten vår oppholder seg i (dvs i hovedsak stue og kjøkken) og sørge for at han rett og slett ikke har tilgjengelighet til de tingene vi er redde for. Det er nok ting å si nei til (ikke klatre på stuebordet, ikke gå i vinduskarmen etc) til at han lærer grensesetting, men hvor vi samtidig unngår at det bare blir nei, nei, nei hele tiden.

 

Ellers sier vi først nei, og advarer om at vi tar vekk tingen eller flytter ham hvis han ikke slutter, og gjør det etterpå. Igjen kan det fort bli mye faring opp og ned av sofaen hvis man har et aktivt barn, og vi har valgt å overse enkelte ting og heller slå ned på og være konsekvent med ting som vi mener er viktige. Det tror vi også skaper en grei forståelse av at vi pirker ikke på hver minste ting, men når vi først sier nei så mener vi det. Og nå når han er litt eldre (straks 2 år) virker det som det fungerer

 

Vi prøver å være konsekvente. Klart det ikke alltid blir slik, men som tidligere nevnt prøver vi også her å skille litt mellom det som er viktig og det som er mindre viktig. I det tilfelle du nevner ville jeg kanskje hatt et par leker i gangen som blir brukt nettopp til påkledning slik at han holder seg i ro.

Skrevet

Avledning er det aller beste i denne alderen!

 

Når det gjelder mobil, så er det greit å "spare" den til spesielle anledninger.... Når man er helt nødt og ikke har noe valg....

 

Det er utrolig mye som er spennende. Vi har hatt en fast kjøkkenskuff som hun har fått lov til å holde på med bl.a.

 

Bedre å ikke si nei hele tiden..... Ikke nekt noe som du ikke må nekte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...