ollebolle80 Skrevet 25. oktober 2010 #1 Skrevet 25. oktober 2010 Er 39+5 og snart i mål. Men i de siste ukene har jeg hatt høyt bt. Er nøye fulgt opp, men siden jeg ikke har protein i urin så er det ikke sv.forgiftning foreløbig. Begynte å tenke på at en fødsel er jo veldig hardt fysisk og når du har høyt bt så skal man jo ta det med ro. Kan det være "farlig" å føde med høyt bt? Noen som har erfart? Glemte å spørre om dette til jm i dag.
Dolcemami*stolt mamma* Skrevet 25. oktober 2010 #2 Skrevet 25. oktober 2010 Tror de vurderer hvert enkelt tilfelle og hvis det er veldig høyt blir det vel keisersnitt. Tror også de som føder normalt ofte får epidural, men dette er hva jeg tror utifra det jeg mener å huske at jeg har lest. Du burde nok spørre JM/lege om dette =) Lykke til hvertfall, snart har du nurket i armene dine!
silla g07,j11 (fødeklar!!!) Skrevet 25. oktober 2010 #3 Skrevet 25. oktober 2010 Høyt blodtrykk er et relativt begrep. Hvor høyt? Noen mener at 130/80 er høyt mens andre mener at 145/90 er høyt et ideelt trykk er 120/60. Jeg hadde høyt blodtrykk sist svangerskap det viste seg å være sv. forgiftning det avslørte en blodprøve hvor albumin i serum (protein i blod) var rekord lavt det er ikke alltid protein i urinen hele tiden så den ene testen man leverer på kontroll er ikke alltid sikker. Hvis du har mye vann i kroppen (ødemer), vondt i hodet (pannevondt) eller synsforstyrrelser ville jeg ringt føden dersom blodtrykket ditt var over 145/90 bare for å få en sjekk. Føden kan mye mer enn fastlegen og får prøvesvar mye raskere ( iløpet av 1 -2 timer i stede for 2 -3 dager.) Høytblodtrykk under fødsel er en ekstra belastning for hjertet ditt og blodgjennomstrømningen i navlestrengen kan bli påvirket (bli lav). Det sjekker jm under fødsel og en løsning er at du får epidural som har den positive bivirkning at den gir lavere blodtrykk i tillegg er den super som smertelindring;) Jeg hadde epidural pga blodtrykket mitt sist kun god erfaring med den. Lykke til, hvis de hadde ment at dette var farlig hadde de gjort noe med det.
ollebolle80 Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 25. oktober 2010 Takk for svar. Ja skal spørre legen, skal dit om ett par dager. BT har på det meste vært på 150/98 og ned i 139/80. Har blitt opplyst om de sympomene du nevner, men har heldigvis ikke fått noen enda. Kun høyt BT og ødemer. Blir som sagt fulgt opp av sykehuset, men måtte bare høre om andres erfaringer da dette sp poppet opp i hodet mitt etter at jeg kom hjem fra jm:)
Oktobergutt2010:) Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Det kommer veldig ann på blodtrykket ditt, og hvor høyt det er. Hadde selv 209/168 under fødsel, og følte meg helt avslappet. Babyen's blodtrykk var høvelig normalt, og det var på ingen måte "farlig" i den forstand selv om det var hardt arbeid. Nå ble det styrtfødsel på meg, så det kan hende de hadde praktisert noe annet om jeg hadde en vanlig gjennomssnitts fødsel. Men det spørs kanskje litt hva blodtrykket ditt lå på også. 95 i undertrykk er jo ikke helt unormalt, og spesielt ikke i begynnende svangerskapsforgiftning.
Oktobergutt2010:) Skrevet 18. januar 2011 #6 Skrevet 18. januar 2011 Nå ser jeg blodtrykket ditt Litt blind her.... Det er ingen problem å føde med det bloddtrykket, og det heller ikke i nærheten av å bli satt igang. Så du kan puste lettet ut :-)
pitt-pott-nøtt Skrevet 18. januar 2011 #7 Skrevet 18. januar 2011 Jeg fødte min første datter me svært høyt blodtrykk. 210/140. Fikk da en blodtrykkssenkene sprøyte i tillegg til epidural som også er blodtrykssenkene. Tror ikke du skal bekymre deg for det høye blodtrykket under fødselen. Blir det for høyt får du nok en sprøyte eller tilbud om epidural.
Oktobergutt2010:) Skrevet 18. januar 2011 #8 Skrevet 18. januar 2011 Visste ikke at epidural hadde noe å si, jeg tok iallefall ikke epidural eller annet smertestillende, men ble tilbudt alt mulig.
mamma til blå -08 og rosa -11 Skrevet 18. januar 2011 #9 Skrevet 18. januar 2011 Jeg hadde 150/110 i blodtrykk forrige gang, samtidig som at lillegutt var stresset og lå med høy hjerterytme. Var ikke i fødsel, dette ble oppdaget på en overtidskontroll på sykehuset. Det ble da bestemt keisersnitt, og ikke igangsetting. Men både jeg og lillegutt hadde det jo ikke bra, så vet ikke helt hvordan det haddde vært om det bare var mitt BT som var høyt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå