Gå til innhold

Er det lett å se luseegg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er flere i klassen til datteren min som har fått lus. Begynte å klø med en gang jeg fikk høre det. Klødde ikke før så regner med at det er psykisk. Har gredd både henne og meg flere ganger med lusekam og sett etter egg i godt lys. Finner ikke egg eller lus.

Vi har hatt lus før og da fant jeg lus, men så ingen egg. Er derfor redd for at det bare er meg som ikke ser de og at vi har lus. Kan noen gi meg en beskrivelse på hvor store eggene er og om man ser de lett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må da være noen her som har hatt lus?

Gjest Filifjonka
Skrevet

Eggene er ikke spesielt store, ca 0,3*0,8 mm store, og de er godt festet til hårstråene. De er gulhvite og gjennomsiktige når de har innhold, og blir papiraktig hvite etter at de har klekket. Egget har et lokk som faller av ved klekking. Tomme eggeskall kjennes på at de mangler lokk og er renere hvite. Egg som er drept med insektmidler beholder lokket og får med tiden en brunlig farge når innholdet tørker inn. Man kan se eggene med det blotte øyet, men for å se detaljer er det best med lupe.

For å oppdage lus er det best å se etter selve lusa. Fukt håret, ta gjerne i balsam, og gre over et hvitt papirark. Vær ekstra nøye i nakken og bak ørene. Dunk kammen lett mot papiret for hvert tak gjennom håret.

For å bli kvitt lus må du både bruke lusemiddel og være flink til å gre ofte.

Hvis du googler "hodelus" får du noen informative treff.

Skrevet

Takk for svar. Jeg har googlet masse så har funnet "teorien", og gredd både i vått og tørt hår, og lett etter egg i godt lys. Finner ikke noe, men klaret ikke å slå meg til ro med at vi ikke har. Og da vi hadde forrige gang klarte jeg ikke å finne egg da heller, men fant noen få levende lus. Det er derfor jeg prøver å høre med de som faktisk har sett eggene om det er mulig at de er der men at jeg ikke oppdager de.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Det er slett ikke sikkert at dere hadde luseegg i håret sist gang. Du må først få lus, før du får egg. Så at du ikke fant noen egg når du så så godt etter, tyder rett og slett på at det ikke var noen der.

:-)

Bare fortsett å sjekke du, og følg godt med. Det beste er jo å få tatt lusa før de rekker å legge egg, da er det aller lettest å bli kvitt. Og eggene er ikke SÅ vanskelige å se heller, når du virkelig ser etter. De sitter hardt fast på hårstråene, de er umulig å rykke løs, så hvis det er egg der så finner du dem med kammen. Eller med øynene.

Gjest irismor
Skrevet

Høres ut som du er bekymret for å få lus og det er forståelig. Når det gikk lus i barnehagen til søta så kjøpte jeg en spray på apoteket som var for å forhindre at man fikk lus. Kostet 99.- kr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...