Teline Skrevet 26. oktober 2010 #2 Skrevet 26. oktober 2010 http://members.tripod.com/mi_ruka0/id16.html foreksempel?
Ella & gull med smilehull Skrevet 26. oktober 2010 #3 Skrevet 26. oktober 2010 Dette er et dikt, men jeg synes det er så nydelig og treffende: Som før: Som før vil eg springa til deg med alt etter som dagane går, sjå at det finn sitt rette rom innanfor verda vår, leggja det attåt alt det andre vi minner ein annan på, som berre du og eg åleine kan vita eller forstå, - og gløymer mesta at du er den eg ikkje lenger kan nå. av Sigmund Skard
Espoir Skrevet 26. oktober 2010 #4 Skrevet 26. oktober 2010 Du mener kanskje savn etter noen som er på reise eller noe sånt? Hvis det er om noen som er gått bort, er jo dette til Rolf Jacobsen hjerteskjærende og vakkert. Det passer vel kanskje best på eldre som har mistet sin ektefelle, men uansett, her er det: Plutselig i desember. Plutselig i desember. Jeg står til knes i sne. Snakker med deg og får ikke svar. Du tier. Elskede, så er det altså hendt. Hele livet vårt, smilet, tårene og motet. Symaskinen din og alle arbeidsnettene. Reisene våre tilslutt: - under sneen. Under den brune kransen. Alt gikk så fort. To stirrende øyne. Ord jeg ikke forsto, som du gjentok og gjentok. Og plutselig ingenting mer. Du sov, Og nå ligger de her. Alle dagene, sommernettene, druene i Valladolid, solnedgangene i Nemi - under sneen. Under den brune kransen. Lynsnart som når en bryter slås av blir alle billedsporene bak øyet tonet ned, visket ut av livets tavle. Eller blir de ikke? Den nye kjolen din, ansiktet mitt og trappen vår og alt du bar til huset. Er det borte - under sneen. Under den brune kransen. Kjæreste venn, hvor er vår glede nu, de gode hendene, det unge smilet, hårets lyskrans over pannen din, ditt mot og dette overskudd av liv og håp? - Under sneen. Under den brune kransen. Kamerat bak døden. Ta meg ned til deg. Side ved side. La oss se det ukjente. Her er så ødslig nu og tiden mørkner. ordene blir så få og ingen hører mer. Kjæreste, du som sover. Evrydike. - Under sneen. Under den brune kransen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå