Gå til innhold

vet DU om et barn som har det vondt hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker du ofte på et barn som du tror kanskje ikke har det bra? Gjør noe med det nå! Bedre å melde ifra en gang for mye enn en gang for lite og hvis barnevernet ikke reagerer ta kontakt høyere i systemet evt media. Du kan bety ALT for dette barnet.

I lys av Christoffer saken og de to guttene fra nøtterøy vet man at Folk så og folk hørte, men ingen turte å kjempe hardt nok.

Ikke gå i den fella! Er det et barn du tenker på når du leser dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, heldigvis vil jeg si.

Når det gjelder christoffer saken sysn jeg det er helt på trynet at ikke engang bestemor som var klar over dette gjorde noe med det. Skolen visste vel og om det.tragisk

Skrevet

Ja, det gjør jeg. Og har avtale med barnevernet om å rapportere gjevnlig ang dette barnet.

Skrevet

Mange, men ingen som jeg tror burde være i kontakt med barneverntjenesten og som ikke er det allerede.

Skrevet

Uff ja. Har kontaktet barnevernet ang. dette og de tok affære, men da tok faren med barnet ut av landet.

Skrevet

Folk kan gjøre mye før de melder til barnevernet, å involvere seg er bra.

Skrevet

Mange?? Hva mener du, og på hvilken måte har de det vondt?

Jeg tenker også på en liten gutt som ganske sikkert vil ha no chance in hell hvis ikke noen gjør noe..

Skrevet

Jeg har meldt fra til barnevernet en gang og gjør det igjen om anledningen skulle by seg.

Skrevet

Barnehage og skolepersonel, må kures på dette området. Det er viktig at disse føler seg trygge på hvordan slike situasjoner skal håndteres.

Det sies at 1 av 30 barn er utsatt for en eller annen form for overgrep.

En barnehage som i løpet av 5 år ikke har at noen kontakt med barneværnet har sviktet MANGE barn.

Skrevet

Ja, altså, jeg jobber på et felt hvor man kommer i kontakt med mange barn som ikke har det helt ålreit hjemme. Hvordan varierer.

Dersom spørsmålet til HI får deg til å tenke på et spesielt barn som "noen" burde gjøre noe for, synes jeg du burde vurdere hvorvidt du er noen.

Skrevet

"En barnehage som i løpet av 5 år ikke har at noen kontakt med barneværnet har sviktet MANGE barn."

Virkelig?

Hvor tar du det fra?

Skrevet

Det blir statistikk det vet du. Hvis en av 25 har opplevd overgrep så sier statistikken at en barnhage med 30 barn har minst en av dem i sine lokaler. Og de færreste barnehager har vel bare 30 barn?

Skrevet

Jeg er førsklelærer. Jeg har jobbet i bhg i mange år. Jeg har sett mye. Men selvfølgelig, ikke alle saker er like oppe i dagen.

Jeg har nylig vært på kurs med sexolog. Kurset gikk på barns sexualitet, og hvordan vi skal forholde oss til barns nysgjerrighet på sex. Men hun gikk også inn på den litt mer dystresiden - sexuelleovergrepp (og litt på overgrepp generelt.)

Var det svar på spørsmålet ditt+

Skrevet

Statistikk utfra et utsagn som begynner med "det sies...."

Jeg er for å gjøre mennesker oppmerksom på barna rundt seg for all del men syns det var en merkelig måte å si det på. Selvfølgelig finnes det mange barnehager som har færre enn tredve barn.

Skrevet

Jeg mente, hvor kommer tallene fra?

Skrevet

De serverte sexologen på dette kurset.

Skrevet

De færreste barnehagene har vel mindre en 30 barn innom i løpet av en femårsperiode? Så mange familiebarnehager og små barnehager er det ikke at det blir feil å skrive "færre" her.

Hvis det er provoserende med "det sies" i denne sammenhengen så rettes feilen opp omgående:

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1790422

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=15073&catid=166&Itemid=159

Skrevet

Statestikk er jo gjennomsnitt på landsbasis, enkelte områder er mere belastet med rus, vold og arbeidsledighet, disse områdene får ofte også høyere "score" på statestikken. Mens andre områder får et lavere resultat. vi har til og med et stort antall barn som ikke går i barnehage. Derfor blir det nesten litt tynt grunnlag å beskylde alle barnehager å svikte grovt hvis de ikke har annmeldt noe til barnevernet i en periode på 5år.

Men at det er en tankevekker, det kan jeg være enig i. Og det finnes nok mange tilfeller som skulle vært annmeld, og jeg håper folk generelt blir flinkere til å bry seg uavhengig om de jobber i barnehage, skole er politi eller bare en vanlig mann/kvinne på gaten.

Skrevet

Det er svært sjelden at en barnehagen med 4 vanligeavdelinger (som er en veldig vanlig størrelse på en bhg) ikke har kontakt med barneværnet i løpet av 1 helt år.

ped. leder i bhg.

Skrevet

Nei jeg blir ikke provosert men man stiller seg alltid kritisk til utsagn uten kildehenvisning, samme hva det gjelder. (og spesielt innpå et nettforum ;))

Nå er det jo heller ikke sagt at alle disse barna går i barnehage heller. Noen går ikke i barnehage, noen er skolebarn når det skjer osv så synes statistikken ikke blir riktig iforhold til det du skriver om barnehager.

Men uansett, det er en viktig kamp :)

Skrevet

Er det snakk om tredve barn per år eller på en 5års periode?

Skrevet

Hvis man har en liten antakelse om at noe er galt i hjemet skal man ikke forhaste seg med å melde dette til barneværnet. Da har barneværnet bare en liten enkelt hendelse å forholde seg til. Når forldrene får vite at de er meldt til barneværnet og anklagen ikke har noe hold, kan de bare flytte ut av bhg, kommunen, og starte på nytt.

Man bør samle beviser. Hendlser, med datoer, bilder, tegniger fra barnet, utaleser fra barnet. Osv.

Skrevet

Men det er de letteste sakene å ta. De barna som har ressurssterke foreldre er det mye vanskeligere å hjelpe.

Det legger seg redde og gråtende barn i Holmenkollåsen, og det legger seg glade og fornøyde barn i Groruddalen.

Skrevet

Dumt om man venter for lenge da.... Ser jo hva som skjer da.... Men vet jo mange familier flytter landet rundt dersom de har barnevernet etter seg. Men skulle tro at man kan følge etter dem/ sende saken videre.

Skrevet

Privatpersoner bør aldeles ikke gi seg ut på noen bevissamling. Det er barnevernets jobb og den er de ansatte der trent i. Er du bekymret for et barn, så melder du fra. Punktum. Om det så dukker opp flere ting som vekker økt bekymring, melder du igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...