Gå til innhold

For og imot katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å få oss katt :)

Har veldig lyst på en innekatt. Vil ikke at den skal gå ut å drepe mus og fugler, få blod og lus på pelsen, og deretter ligge å gnu inne i stuesofaen ;)

Hvilken rase passer best som innekatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Perser er en ganske bedagelig innekatt, men da må du være glad i pelsstell. En innekatt krever masse aktivisering og tilrettelegging innendørs for ikke å kjede seg og mistrives.

Skaff deg ihvertfall aldri en vanlig huskatt og steng den inne. Alle katter er egentlig nattaktive rovdyr, og ikke vikarierende sofaputer, så det å nekte de å gå ut er dyremishandling light i mine øyne.

Skrevet

Er enig med hun over.Skal du ha innekatt bør du gå for en perser.De er faktisk avlet som innekatt.Men det er mye arbeid med dem,pelsstell og aktivisering.Evt kan kanskje britisk korthåret være et alternativ,men er litt usikker på om de er avlet for innelivet.Man har jo også bla nakenkatt,men de passer ikke sammen med barn.

Men katter er ikke så "fæl" som du vil ha det til..Ang jakting,så er det instinkt.Og en børste og klut fjerner det de evt ikke har fått vekk selv.Må huske på at katter er ganske så renslige av seg:)

Skrevet

Jeg ville gått for Hellig Birma eller Bengal, litt avhengig av hva slags type katt du vil ha. Hellig birma er en sofakatt, den krever en del pelsstell.

Bengalen er mye morsommere rase, den er høyt og lavt, utholdende og morsom å leke med. (men kan nok oppfattes som litt krevende om du vil ha en katt som ligger i ro og koser)

Skrevet

Men spesielt bengalen trenger mye plass.Så om man ikke har stort hus,og masse "dilldall" for å aktivisere den,vil den lett mistrives..

Birmaen kan jo kanskje være aktuell,men der er det også mye pelsstell.

Skrevet

Jeg har birma, og det er en ypperlig innekatt. Det er også generelt lite pelsstell med dem, pelsen til birma skal ikke floke seg.

Jeg vil ikke anbefale perser pga pelsproblematikken (MYE pelsstell er nødvendig i de fleste tilfeller), men exotic - korthårsutgaven av perser - kan være et godt alternativ.

Britisk korthår kan også passe godt.

Ellers finnes det en hel del korthårsraser som f.eks. siameser, sphynx, abyssiner etc som kan være fine innekatter hvis du vil ha en innekatt med mer "fres" i enn de rasene over. Det er viktig å ta gemyttet med i betraktningen når du velger katterase - hva slags katt vil du ha?

Disse rasene har noe ulikt gemytt, det kan være greit å lese litt om dem på forhånd. :)

Skrevet

Med mindre du er hjemmeværende/jobber deltid, ville jeg sterkt vurdert å skaffe to katter - da har de selskap i hverandre når du er borte. Det er viktig å tenke over at innekatter kun får den stimulansen og det selskapet DU kan tilby, det krever litt mer tilrettelegging enn en utekatt.

NN 20:04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...