Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #1 Skrevet 25. oktober 2010 jeg har en stemor, som har to barn med min far, hu insisterer på at mitt barn skal kalle henne bestemor.... men hu er jo ikke min mor?? kaller deres barn din stemor/stefar for bestemor/bestefar??
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #2 Skrevet 25. oktober 2010 Nå er ikke jeg noe spesielt glad i min stemor, så derfor tvinger jeg gjennom at mine barn skal kalle henne ved hennes eget fornavn! Barnebarna hennes kaller da min far for morfar pga at min stesøster er svært glad i min far...
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #3 Skrevet 25. oktober 2010 Jenta mi kaller stefaren min (han som ble gift med mora mi for ca. 3 år siden) for morfar... Hun skjønner jo ikke at det ikke er pappaen min... Og dessuten er han mer morfor for henne, enn det pappaen min er... så da blir det bare slik
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #4 Skrevet 25. oktober 2010 Her tvinges barna til å kalle stefaren min, kun det han heter. Han er ikke noe annet heller. Å får ikke lov til å være det heller.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #5 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg er glad i samboeren til mamma`n min, men barna har bare en bestefar/morfar selv om det er en mann i tilegg, som fungerer som det praktisk. Så mormor`s samboer heter "Knut". Barna er ikke mindre glad i ham av den grunn.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #6 Skrevet 25. oktober 2010 Nei det gjør de ikke. Både min far og min manns far er døde og mødrene våre har nye samboere. Svigermor sier besse til barnet vårt når hun snakker om samboeren sin, men jeg kaller han ved navn. Ingen av disse mennene har vært så lenge i familien, mulig det hadde vært annerledes om så var. Jeg synes uansett det blir feil å kalle stebesteforeldre for mormor/morfar eller farmor/farfar. Morfar = mor sin far osv, og det er de jo ikke. Da er det tilfelle bedre med besten eller bestemor.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #7 Skrevet 25. oktober 2010 Barna kaller min mor for mormor og min stefar for far. De kaller min far for morfar oh min stemor for mor. Disse har vært gift i mange år, og for mine små barn er det ikke lett å forstå at mormors mann er mindre bestefar enn farmors mann... Så for våre barn er alle besteforeldrene (inkludert stebesteforeldrene) likestilt
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #8 Skrevet 25. oktober 2010 Hør på dere selv da, damer! "Barna tvinges til å kalle han for..." Det er greit at dere kanskje ikke har allverdens av forhold til vedkommende, men er det nødvendig å påtvinge neste generasjon det samme? Kanskje barnet synes vedkommende er en morsom og trivelig person! Og ja, her kalles både stefar og stemor ( som vi ikke har allverdens forhold til) for bestemor og bestefar. De biologiske kalles for mormor, morfar, farmor og farfar.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #9 Skrevet 25. oktober 2010 Mine foreldre er jo gift, men mannen min har skilte foreldre. Han som er sammen med moren til mann min kalder vi bestefar, fordi det føles riktig for oss. De har vært sammen siden min man var 4 år. Men hun som er sammen med farfar kaler vi bare med navn, da de bare har vært sammen noen år. Jeg synes det er viktig at dere finner en løsning som alle kan trives med. Hva med bestefar og mor? Da har dere inkludert henne på en måte, men ikke like mye som bestefar...
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #10 Skrevet 25. oktober 2010 Samboerens mamma er død, så det blir eneste bestemoren jenta vår får på den siden, så hun blir "Åsebesto", siden mannen hennes blir kallt besten og hun heter Åse:) Mamma har også en samboer, men siden de ble sammen etter jeg ble voksen og min egen far er i live får ikke han noen tittel enn hans eget navn.
Gjest ->>- Skrevet 25. oktober 2010 #11 Skrevet 25. oktober 2010 Svigers er begge gift igjen på hver sin kant (og har vært det siden lenge før vi fikk barn), og ungene kaller deres nye partnere ved navn. Enkelt og greit og ingen har foreslått noe annet.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #12 Skrevet 25. oktober 2010 Mitt barn kaller min stefar "beste"
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #13 Skrevet 25. oktober 2010 Mitt barn kaller min stefar "beste"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå