jentahans Skrevet 25. oktober 2010 #1 Skrevet 25. oktober 2010 Da er førstemann snart tre år, og tenker skifte sete til han så babyens om kommer kan bruke hans. Men han er bare 12 kg så disse 15kg setene blir jo for store. Så hva kan dere anbefale og hva er komt godt ut i tester..synst det er så vanskelig finne tester på nettet, og stoler ikke alltid på personale i butikkene da jeg har erfaring de bare vil selge. Har dere råd??
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 25. oktober 2010 #2 Skrevet 25. oktober 2010 Barn er ikke anbefalt å sitte framovervendt før de er minst 4 år. http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/01/nr-kan-barne-sitte-fremovervendt.html En grei oversikt over de forskjellige barnesetene kan du finne her: http://www.dinside.no/825489/de-sikreste-og-minst-sikre-barnesetene
Fornøyd_3barnsmamma ;) Skrevet 25. oktober 2010 #3 Skrevet 25. oktober 2010 Kjøp en stol som kan brukes bakovervendt til han fyller 4 år(, om ikke lenger). Så kan den snus når barnet blir for stor til å sitte den veien. Er en del stoler som kan brukes med bilens eget belte etter hvert også.
Fornøyd_3barnsmamma ;) Skrevet 25. oktober 2010 #4 Skrevet 25. oktober 2010 Vi har britax (rømer) multi-tech til vår gutt på 2 år. Veeeldig romslig. Vi har besafe izi ( husker ikke hele navnet) bakovervendt i den andre bilen. Den kan ikke snus Den kjøpte vi til snuppa for 5 år siden. Den brukte vi til hun var rundt 4 år.
Makko med to små gutter Skrevet 25. oktober 2010 #5 Skrevet 25. oktober 2010 Skjønte ikke hvorfor du vil snu han jeg... Han sitter vel ikke i baby settet ennå????
jentahans Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 25. oktober 2010 Nei vi har akta graco duo logistic som han egentlig skal kunne bruke til han er 4 år. dette er bakovervendt. Men han tar i bilsette med beina sine og derfor blir sittende litt krogete og får ikke strekke ut beina.. De sies jo at stolene skal kunne brukest til de er 4 år, men det fungere ikke alltid i praksis.
Denishil Skrevet 25. oktober 2010 #7 Skrevet 25. oktober 2010 Må da bare få spørre deg om det at han sitter kronglete med beina er ett problem for han eller for deg?? Hvis du kommer ut for en ulykke er det for legene på sykehuset i det barnet ditt ankommer sykehuset lettere å fikse ett brukket bein enn en brukket/avrevet nakke. Så stor er faktisk forskjellen!!!!!!! Det er også lettere i værste fall å leve uten ett bein enn uten en nakke... Så jeg hadde nok hatt han bakovervendt ei stund til, det med de beina er kun et foreldreskapt problem som dessverre alt for mange bruker som et argument for å snu barna =)
Makko med to små gutter Skrevet 25. oktober 2010 #8 Skrevet 25. oktober 2010 Helt enig med Denishil. Mye bedre med en ev. knekt fot enn nakke! Forskjellen er faktisk enorm, bare begynn å se på krasjtester... Her sitter mini på 2år med bøyde knær (han er stor!), men ser ingen grunn til å bytte det ut. Må faktisk vurdere om vi skal med et som går opp til 25kg, da han snart har overskrider vektgrensen på 18kg.
Trollmor til 2 Skrevet 26. oktober 2010 #9 Skrevet 26. oktober 2010 Åh, grrrrrrrrrrr! Ærlig talt damer!! Tror dere ikke at hovedinnlegger vet at barnet helst skal sitte bakovervendt så lenge som mulig? Også skal dere rakke ned på henne fordi hun ber om gode råd til å finne det rette setet for dem? Jeg er selv en av de som nesten får litt panikk med tanke på å eventuelt skulle snu setet til datteren min nå, men det skal jeg da vel ikke la gå utover de som av uante grunner velger å snu barnet når det passer dem. Noen barn sliter med bilsyke hvis de sitter bakovervendt, andre barn er helt villstyringer fordi de ikke får så mye kontakt med foreldrene som de behøver. Jeg priser meg lykkelig for at min lille trollunge synes det er helt alright å sitte bakovervendt og at hun elsker å kjøre bil. Men det er nå en realitet at dette ikke fungerer for alle! Jeg kjenner opptil flere som har valgt å snu setet til barnet sitt, selv om barnet knapt har fylt 2 år. Mange ønsker å ha barnet fremovervendt uansett. Men jeg moraliserer da ikke av den grunn! Hver forelder har sitt eget valg. Nå er det ikke ulovlig å ha fremovervendte barneseter, hvilket gjør at man faktisk kan velge. Jeg tar det som en selvfølge at alle foreldre ønsker det beste for barna sine og at de selv klarer å vurdere hva som passer best for dem og deres familie! Jeg er enig med hovedinnlegger at det er ubeskrivelig vanskelig å finne frem i jungelen av barneseter. Og man ender nesten opp med å føle seg som en barnemorder dersom man spør om råd fra andre mammaer. Hormoner eller ikke... Man trenger ikke å halshugge andre foreldre fordi de spør om råd ift noe man selv kanskje ikke er helt enig i!
Makko med to små gutter Skrevet 26. oktober 2010 #10 Skrevet 26. oktober 2010 Ro deg ned Trollmor med en spire i magen.... Om man skal snakke sikkerhet, er vel fakta et viktig element? HI må bare beklage om du føler deg halshugd. Eneste grunnen du oppgir til å snu barnet er at han sparker i seteryggen. Virker det som han synes dette er veldig ubehagelig? - Jeg ville heller hatt litt protester (min erfaring tilsier at dette kan disse avledes), enn å snudd ungen. Om ungen konsekvent spyr på tur vil jeg si at saken er en helt annen.
jentahans Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 26. oktober 2010 Jeg blir litt skuffet over å bli "mistenkt" for å bare ville snu barne mitt. Det vil jeg ikke.. tro meg det har vore diskutert ned og i mente her i huset maaaange ganger. Og dette er ikke snakk om før til våren når neste mann kommer. KLUET ER: Vi må uannsett kjøpe nytt sete for det kommer en baby til... når det sette vi har nå kan brukest fra 0-4 år så tenke vi bruke det til babyen når største mann snart vil måtte ha nytt sete uannsett. Og vil da ha et sete som han kan bruke en go stund og at vi ikke må kjøpe nytt på nytt på nytt! Det koster jo. Liker ikke tanken på fremovervendt men derfor spør jeg om råd om trygge gode barneseter. Skal vi ha framovervendt så vil jeg ivertfall ha et av de som er kommet best ut i test så jeg kan vere rimelig sikker. Har mange av vennene mine som snur ungene sine TIDLIG for de synst synd på barnet som må sitte slik. Men dette er ikke grunnen min, min pode kan gått sitte bakovervendt en stund til... Jeg som alle andre mødre vil jo selfølgelig at mitt barn skal vere tryggest mulig. Å fortele meg at det er bedre med et brukket ben enn en nakke er IKKE nøvendig!!
RampeguttFårLSøster*HØYGRAVID* Skrevet 26. oktober 2010 #12 Skrevet 26. oktober 2010 ENIG med deg!!!! Det er helt latterlig hvor mange MORALISERENDE BEDREVITERE det er å finne her på barnimagen. Har et uttrykk jeg liker veldig godt, jeg bruker det ofte; idioten er alltid så skråsikker - geniet så full av tvil! Noen bør kanskje tenke over dette litt. Ærlig talt, verden er ikke sort - hvitt. Heldigvis har vi masse gråsoner også. Det må gå ann å gi råd, uten å utbasunere sine bastante meninger over alt - vær litt ydmyk!
snartmammapåny Skrevet 26. oktober 2010 #13 Skrevet 26. oktober 2010 Etter babystolen så har vi brukt HTS besafe kombi bakovervendt, god plass til barn, ikke like god plass til alle andre i bilen ;-) Nå er gutten straks 4år og et søsken er på vei. Siden pappa har lange bein må han snus for å kunne sitte bak førersetet. HTS stolen blir for stor selv forrovervendt pga festesystemet så vi har måtte finne en ny stol. Hadde det ikke vært for babyen hadde han nok fortsatt kunne sittet bakovervendt bak passasjersetet en liten stund til, men siden han er 4år så føler jeg det er ok å snu han nå. Har bestemt oss for Concord TRANSFORMER T PRO 9-36 kg (Gruppe I II & III) Regner med han kan ha den fra nå og en god stund fremmover.
Denishil Skrevet 26. oktober 2010 #14 Skrevet 26. oktober 2010 Hei igjen. Det er på ingen måte meningen å hogge hodet av noen, men fakta er fakta uansett. Dersom et barn sitter forovervendt på 5 punkts belte i en kollisjon i 50 km/t utsettes nakken for ett drag (belastning) tilsvarende 135-140 kg, mens denne belastningen er på ca 30 kg når det sitter bakovervendt. I Svergie har VTI som er et institutt som driver med barnesikring bla plus tester bilstoler, over en 10 års periode vært ute på samtlige bilulykker der barn har vært involvert og på denne perioden har de ikke funnet ett eneste dødt barn som har sittet bakovervendt. Når man først skal snu barnet er det beste at det sitter på vanlig 3 punkt, altså bilens eget belte, da vil hele kroppen følge bedre frem i en eventuell kollisjon. når de sitter på 5 punkt sitter kroppen veldig godt fast mens hodet fortsetter sin vandring til det treffer knærne. Jeg kjenner en familie som i dag sitter uten sitt barn som resultat av at hun satt fremovervendt på 5 punkt i en kollisjon og fikk nakken sin regelrett revet av og døde momentant. Utsagnet om at det er lettere å leve uten ett bein enn uten en nakke kommer fra dem. De hadde snudd pga bein og skulle gjort ALT for å ha dette ugjort. Du sier ingenting om hvilket sete han sitter i nå, men siden det går fra 0-18 kg kan det jo være en Izi combi stol. Denne stolen er godkjent fra 0 kg, men ikke anbefalt fra nyfødt da det er umulig å få montert den slik at ett nyfødt barn sitter godt i den. Grunnen til at denne er godkjent fra 0 kg har kun med inndelingen av godkjenningsklassene. Enten må de godkjennes fra 0 kg eller 9 kg. Siden mange barn har behov for en ny stol før de er 9 kg har HTS valgt å godkjenne denne stolen helt fra 0 kg, men som sagt de anbefaler den ikke fra nyfødt. Hva gjelder andre som snur barna sine tidlig, det er til syvende og sist foreldrenes eget ansvar og valg, og det finnes en haug med rare unnskyldninger, MEN når alt kommer til alt er det stort sett kun vi foreldre som lager oss noen teorier som forsvarer valget vårt =)
trollmamma Skrevet 26. oktober 2010 #15 Skrevet 26. oktober 2010 Herlighet, leser ingen innlegg som halshugger HI her. Er vell lov å komme med fakta vell? Ut fra hovedinnlegget, så kommer det jo ikke fram hva HI vet og/eller bryr seg om den saken, så da er da info helt på sin plass. Viss dere uansett må kjøpe nytt sete, og det ikke kan være beltestol, ville jeg gått for ett som kan snus. F.eks britax two way elite, det er jo rimelig også, eller britax multitech -det har vi og er veldig fornøygd. Når vår baby blir 1 år og må gå fra babystol til storstol, tenkte vi hun kunne arve storesøster sitt, også kjøper vi nytt sete til nestminste, og tenker da å kjøpe britax two way elite nettopp fordi hun er for liten til å sitte i beltestol og må ha sete og da kan jeg likså godt kjøpe ett som kan snus begge veger.
Makko med to små gutter Skrevet 26. oktober 2010 #16 Skrevet 26. oktober 2010 Både Britax two way elite og Britax multitech gjør det jo ganske dårlig i test (forovervendt). På barnashus reklamerer de med at det gjør det kjempe bra i test bakovervendt, men har ikke funnet noen test og har sendt mail til Britax for noen uker siden, uten å få svar. Ang. beltestol vs 5punktsele sier Trygg trafikk dette: "I følge VTI (Statens väg-och transportforskningsinstitut) i Sverige finnes det ikke noe entydig svar på dette. Hvis datteren din sitter i fempunktsbelte, kan hun få nakkeskader ved en kollisjon fordi belastningen blir størst der. Hvis hun sitter i trepunktsbelte, kan du risikere at hun "vris" ut av selen og slår hodet inn i setet foran eller andre elementer i bilen. Det beste er å ha barnet sittende bakovervendt så lenge som mulig, så unngår du denne problematikken." http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3008
bokormamma Skrevet 26. oktober 2010 #17 Skrevet 26. oktober 2010 Wow... høy temperatur her! Må si meg litt enig med Trollmor i at når spørsmålet gjelder forovervendt stol, må man kunne anta det er en grunn til dette. ALLE vet at det anbefales med bakovervendt sete, men ikke alle kan ha dette. Begge mine små tilfeller må vendes framover hvis vi skal kjøre bil mer enn 50 meter. En av dem spyr som en gris med en gang bilen beveger seg hvis ikke og den andre blir så spinnvill at det er umenneskelig å være i bilen med ham om han ikke får se framover. Om det siste skyldes bilsyke eller bare temperament, skal jeg ikke si sikkert. Men siden vi er avhengige av bil, må de få sitte framovervendt. Vi kontaktet derfor den lokale trafikkstasjonen og fikk råd der om både hvilke seter vi kunne bruke og hva som var viktig å tenke på. Der ble vi møtt veldig konstruktivt, men ellers må jeg si heksejakten rundt oss slemme foreldre som setter barna med ansiktet i kjøreretnig er en smule slitsom. Man må faktisk gjøre en helhetsvurdering.
jentahans Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter #18 Skrevet 26. oktober 2010 Denishil : Jeg har oppgitt jo at han nå bruker akta graco sitt sete som går fra 0-4 år.. Ble ikke klokere av denne linken her jeg...bare enda mer forvirret og nervøs for valg
Denishil Skrevet 26. oktober 2010 #19 Skrevet 26. oktober 2010 Beklager, jeg som ikke har snappet det opp da. Da er det en duologic du har da. Den er helt ok til en nyfødt =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå