Gå til innhold

Har dere tatt/skal ta influensavaksinen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei :) Jeg er såå usikker selv .. På en side vil man jo beskytte seg og barnet sitt mot insluensaen, men på en annen side så kan det være bivirkninger som vi ikke vet om tenker jeg. Hilsen Usikker !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste samnme artikkelen og ble veldig usikker. Bør vi kanskje snakke med jordmor om dette? Er ikke noe særlig med eventuelle bivikninger heller...noen andre som har bestemt seg? Hvis noen evt. absolutt ikke skal ta den, hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å ta den jeg. Tok ikke vaksine ifjor og det gjorde heller ikke sønnen som da var under året eller mannen min. Vi er litt av den alternative typen og har holdt oss unna alle vaksiner da, så for oss var ikke dette noe vanskelig valg. Derimot har jeg full respekt for de som er gjennomtenkt i sin situasjon og velger å ta det. Det kommer nemlig veldig an på hvordan server hos deg tror jeg... Vi bor på landet, har en liten gutt som ikke går i barnehage og er ellers ikke i tett kontakt med masse mennesker daglig. Vi er alle friske - ingen kroniske sykdommer som kan forverre en sesonginfluensa. Det er forskjell på det og en famile med flere barn i skole og barnehagealder og som bor i Oslo og der mor jobber i helsevesenet og har kontakt daglig med syke mennesker... Skjønner??? Se an deres egen situasjon og føl på hva som blir sannsynligheten for dere. Det er mer enn nok litteratur der ute som forsvarer begge sider av saken og ingen som kan bestemme for deg hva du skal gjøre. Vi har valgt som vi har gjort og er fornøyd med det valget. Jeg mister ikke nattesøvn fordi jeg ikke vaksinerer meg. Og skulle noen av oss bli syke er sannsynligheten for at det blir livstruende uber liten! Med det jeg har lest om vaksinasjon velger jeg heller å takle sykdom OM det skulle dukke opp enn å mulig fremprovosere bivirkninger og muligens sterke sådan ved å vaksinere for noe som er blitt innrømmet av myndighetene var svakere enn antatt og blåst opp over all fornuft i media og av helsemyndighetene! Mitt råd: se an situasjonen din, ta et valg og vær tilfreds med det!!! Samme hva det skulle være!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bestemt meg for å IKKE ta den, er også litt i mot slikt.

Var syk av svineinfluensaen i fjor, skikkelig syk, men har fortsatt ikke følt for å ta den. Er selv av den oppfatningen at jeg mener man trenger noen runder, så lenge man ellers er frisk, for å bygge opp imunforsvaret ;)

MEn idag har jeg vært hos legen (pga noe annet) og da spurte jeg hva han synes, han anbefalte å ta den, det samme gjorde de på føden når jeg ringte dit i ettermiddag, de mener risikoen for at noe skjer er så liten sammenlignet med sjansene man tar ved å ikke ta den, de snakket om alvorlige komplikasjoner, men jeg fikk selvfølgelig ikke med meg hva det var snakk om, noen som vet??

 

Anyway, jeg skal ta den i morgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er òg usikker, men trur nok det blir at eg tar den. Ser det er gravide i 2. og 3. trimester som er anbelfalte å ta det, og då kan jo ikkje bivirkningen bli mangel av fingrar el sånn? ungane i magane våre er ferdig utvikla, og skal vel berre voksa..?

Eg får ringa imorgon å høyre, men eg får vel same svar som dykk andre.

 

Er dykk bekymra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt usikker på om jeg skulle ta vaksinen, og ringte derfor fastlegen min. Hun anbefalte meg å ta den, og sa at risikoen ved å ta vaksine var mye mindre enn risikoen for å få komplikasjoner ved en evt. influensasykdom når man er gravid. Jeg møter mange nye barn hver eneste uke på jobb, og er derfor ganske utsatt for smittefare. Selv om jeg er en person med godt immunforsvar som svært sjelden er syk, så vil jeg være på den sikre siden. Jeg stoler på det legen og helsemyndighetene anbefaler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg er kjempe forkjøla med kraftig hoste (faktisk til jeg har kastet opp) feber, snørrete og følt meg sliten og slapp. Kan dette skade fosteret? Jeg er 17 uker på vei.

 

Hva slags komplikasjoner kan komme hvis man får influensaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få et lengre sykdomsforløp og feber i seg selv er jo noe man bør unngå når man er gravid, nettopp av hensyn til barnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal selv ta influensavaksinen , skal ta den imorgen .

Jeg har i utgangpunktet et godt immunforsvar ,men jeg jobber i hjemmesykepleien og er i kontakt med forskjellige mennesker hele tiden.

Lykke til alle sammen :) Heia April-gjengen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...