Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #1 Skrevet 25. oktober 2010 Er dette riktig rekkefølge? 1. undersøker om personen har fri luftveier 2. undersøker hvordan personen puster 3.. undersøker om personens blodsirkulasjon fungerer 4. undersøker om personen er bevisst eller bevisstløs 5. undersøker om personen har synlige skader, og om omgivelsene rundt ulykkesstedet kan fortelle noe om hva som har skjedd.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #2 Skrevet 25. oktober 2010 Sjekk bevissthet. Bevisstløs? Sørg for frie luftveier.. Puster normalt? Nei? Rop/ring etter hjelp og start hjertekompresjoner. Ja? legg personen i stabilt sideleie. Man bruker ikke tid på å finne puls, så punktet om blodsirkulasjon kan du se bort fra. Ved mistanke om fremmedlegemer i luftveien ser man etter dette. Start med HLR: 30 kompresjoner, to innblåsninger. Evnt kontinuerlige kompresjoner.. Rekkefølgen din på listen din er helt baklengs.. jeg ville satt den slik: 1: sjekk bevissthet 2: observer respirasjon 3. Iverksett tiltak: Frie luftveier, flatt ryggleie, hjertekompresjoner 4.tilkall hjelp. Om dette er en stor ulykke e.l er det veldig viktig å sikre skaldestedet med feks varseltrekant.. Om en person er klinisk død etter en bilulykker prioriterer man ikke HLR til denne personen, men de som har overlevd.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #3 Skrevet 25. oktober 2010 Ok det var det jeg trodde. Denne listen står nemlig i pensum boka mi, men jeg syntes at det så helt feil ut. Off.... Jeg vet ikke hva som har skjedd, vi fikk en oppgave hvor det stod en datasamling om en person på et sykehjem, og en dag gikk vi tur i hagen med denne personen og så plutselig falt han om. Oppgaven var da: Hva gjør du? Hmm ikke lett når det står feil i pensumboka, men bytte om på rekkefølgen og heller bruke det som står i pensumboka av informasjon, men gå bort fra den listen som står. Jeg synes også den så helt feil ut. H.I
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #4 Skrevet 25. oktober 2010 Det er vel ikke bra å gi hjertekompresjon til en person hvor hjertet ikke har sluttet å slå? Og det finner man vel kun ut ved å sjekke puls, såvidt jeg vet.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #5 Skrevet 25. oktober 2010 Ja dette har du rett i anonym. Det tenkte jeg ikke over. H.I
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #6 Skrevet 25. oktober 2010 Det skader ikke å komprimere på et bankende hjerte. Å bruke tid på å finne puls når man selv er svært stresset derimot.. Fagfolk kan bruke noen sekunder på å finne puls, mens "mannen i gata" bare skal gå rett på sak, og ikke kaste bort tid på å lete etter puls..Det er de nye retningslinjene..(Og snart er innblåsninger også "ut", man skal komprimere, komprimere, komprimere, det er den gyldne regel..:-)
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #7 Skrevet 25. oktober 2010 Oki men jeg skal skrive en oppgave om hva jeg som sykepleier ville gjort, så da burde jeg kanskje ta det med? At jeg skjekker puls osv. H.I
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #8 Skrevet 25. oktober 2010 For lekfolkhar man gått bort fra å sjekke puls. Er vedkommende bevisstløs og ikke puster: HLR. Dette fordi det kan være svært vanskelig for noen uten opplæring til å finne pulsen, og man trenger ikke bruke masse dyrebar tid på å måle puls. Og selv om man ikke finner puls betyr det ikke at hjertet har stoppet, men pulsen kan være så svak eller uregelmessig at man ikke kjenner den. Derfor skal man ikke sjekke puls. Det er null problem å gi kompresjoner til en som har puls, dette fordi: enten har pasienten et så sterkt hjerteslag at hjertet tåler kompresjoner uten å komme i urytme, eller så er slagene så svake at det ikke gjør noe om hjertet får litt hjelp. TIl HI: ta opp at denne pensumboka suger bigtime. Jeg har lang utdannelse innen bla førstehjelp og den lista du skrev henger ikke på greip.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #9 Skrevet 25. oktober 2010 Bruk ABC: Airways, breething, sirculation.. Bevissthet,(rop på hjelp hvis pasienten er bevisstløs)) frie luftveier (legg personen på bakken), et par sekunder på pulssjekk, så kompresjoner..
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #10 Skrevet 25. oktober 2010 Som blivende sykepleier burde du henvise til PLAN BLÅST, som nok er den mest brukte her til lands, evt ABCDE på engelsk. B- Bevissthet L- Luftveier (Airway) Å - Åndedrett (Breathing) S - sirkulasjon (Circulation) T - Temperatur
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #11 Skrevet 25. oktober 2010 Hmm...lagret før jeg var ferdig (10:57). Vel, på engelsk har man også Disability og Expose, som egentlig går under den norske "T". Viktige momenter (i stikkordsform, regner med du kjenner begrepene) som sier noe om hvordan pasienten har det: lyder fra bryst (surkling?), symmetri i torax, frekvens (pust OG puls dersom du er sykepleier), hudfarge, kapillærfylling, temperatur, skjelving, inspiser munn/svelg, , O2-metning, BT-måling, Glascow Coma Scale.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #12 Skrevet 25. oktober 2010 Oki. Takk for svar godt at jeg spurte her inne ellers så hadde det jo blitt helt feil. Men trodde jeg kunne stole på en bok som vi har på pensumet. Helt utrolig at den kan gi feil informasjon. Planen min var å bruke den til oppgaven min, men skjønner jo nå at det går dårlig. I boka mi står det: Den første pasientundersøkelsen går i korte trekk ut på å foreta en metodisk undersøkelse av pasienten, der du i prioritert rekkefølge: 1. 2. osv Den lista jeg skrev i det første innlegget. Tenkte da at jeg kunne følge den lista og skrive litt omfattende rundt de forskjellige tiltakene, om hvorfor jeg gjorde de osv. Men når lista er feil så går det jo dårlig..hehe... Jeg fant en sensorveilending fra en eksamen hvor studentene fikk omtrent samme oppgave som jeg skal skrive nå og dette var det sensoren skrev i veiledningen(han skriver kun i korte trekk da, jeg skal jo skrive en oppgave) men ser dette mer riktig ut? Kandidaten gjør rede for hvordan en går frem i riktig rekkefølge. Undersøke om personen reagerer, si høyt om han ikke reagerer, åpne luftveiene, undersøke om personen puster normalt. Da legges personen i sideleie, ring 113 og si at en person er bevisstløs, men puster normalt. Husk å si adressen. Hvis personen ikke puster, rop på hjelp, undersøk om noe hindrer fri luftpassasje, ring 1-1-3 og meld om hjertestans. Husk adresse. Gi to innblåsninger. Viktig at brystkassen hever seg, utfør 15 brystkompresjoner. Tell høyt- to innblåsninger. Skift raskt mellom innblåsning og kompresjon for å unngå dødtid. En holder på til det kommer annen hjelp H.I
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #13 Skrevet 25. oktober 2010 og hyportermi-behandling om pasienten ikke våkner etter ressucitering.. (Hvis ikke alder og andre diagnoser ekskluderer pasienten)
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #14 Skrevet 25. oktober 2010 Jepp. Men eneste problemet er at vi må henvise til kilder. Da må jeg bruke enten pensumbøkene eller annet godkjent litteratur. Jeg har ikke så mye peil på dette med førstehjelp. Vi begynner med temaet fra imorgen. Hadde om sirkulasjon forrige uke så kan litt om det da.Men vi må levere et studiekrav for hvert tema før vi begynner på det. Så jeg er egentlig helt blank når det gjelder førstehjelp, derfor jeg håpet at jeg fikk god bruk for førstehjelpsboka mi..noe jeg ikke får alikevel..hehe H.I
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #15 Skrevet 25. oktober 2010 Oki. Du kan mye du I oppgaven får vi ikke vite så mye. Kun at pasienten er 88 år og hadde et hjerneslag for 5 år siden. Så faller han om, og da skal vi beskrive hva vi ville gjort i en slik situasjon. Må da skrive litt relevant i forhold til situasjonen hans, dvs jeg kan utelukke ulykker osv(bilulykke, drukning osv) men vi får ikke vite hva som feilen da. Men jeg tror vi må skrive hva vi ville gjort om han pustet eller ikke osv. Altså gå igjennom alt og tenke at det er alvorlig, ikke kun at han besvimte. H.I
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #16 Skrevet 25. oktober 2010 Oj, litt bakvendt med arbeidskrav FØR tema, men det er nå så. Er vel for at dere skal skjerpes skikkelig da. Vel, jeg ville nok tatt en tur på biblioteket. Har ingen anbefalte bøker for hånden nå, men du finner helt sikkert noe på skolens bibliotek som er mer etter "dagens standard" enn den boka du har. Jeg bruker min kunnskap fra utannelse som ambulansepersonell og vernepleier og er oppdatert på nasjonale retningslinjer (fordi førstehjelpo er gøy!). Håper du får til å levere noe da, at du ikke er blitt fullstendig totalforvirra har da :-p
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #17 Skrevet 25. oktober 2010 Oki men boka mi er fra 2010 da...uff..trykket første gang i 2007 så helt utrolig at de kan skrive så feil. Men jeg så det jo selv også, selv om jeg har lite peil på dette, så virket det helt ulogisk for meg å følge denne rekkefølgen. Så er spent når vi skal på øvingsposten denne uka og se hvilke rekkefølge lærene våre velger å følge. Jeg ble egentlig mest forvirra av boka mi, fordi den beskriver så utrolig mange tilstander. Altså forskjellig førstehjelp i forhold til grunnen til at pasienten faller om, alt fra masse forskjellige diagnoser, som f.eks sykdom og skade på hjertemuskelen..hehe.. hadde trengt en litt enklere forklaring på en generell liste jeg skal følge. Og det fikk jeg jo fra deg men den boka er jo skikkelig uoversiktelig. H.I
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #18 Skrevet 25. oktober 2010 Oki, da har du en sikkert grei bok, men for en nybegynner så blir det veldig vagt når man ennå ikke vet forskjell på dynamikken ved feks mistenkt hjerneslag og ved mistenkt hjerteinfarkt. Men plan BLÅST kan altså brukes ved alle tilstander for å avdekke hovedproblematikken. For uansett diagnose så er det de tingene et menneske trenger: å være bevisst, ha frie luftveier, puste, blodomløp og et miljø som er til det beste (ikke farlig, for kaldt, for varmt osv). Og utfra funn gjort i primærundersøkelsen vil du iverksette tiltak som skal/kan/bør fobedre pasientens tilstand. Som sykepleierstudent vil du med tiden kunne vurdere forskjeller bedre, og allerede i neste uke, etter noen dager på klinikkrommet vil det gå opp noen lys for deg. Men for dagens oppgave: du kan google plan blåst og bruke en seriøs nettside som henvisning (ikke wikipedia!) =)
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #19 Skrevet 25. oktober 2010 Hadde det vært min pasient så hadde jeg nok latt den stakkars pasienten få sovne inn fredelig og ferdig med det;-) 88 år og hjerneslag.. Det er nesten på grensen til overgrep å begynne å komprimere/gjennopplive en slik pasient som ikke faller om i sykehus..Han kommer aldri til å overleve, og blir evnt gjennopplivet til en pustende grønnsak som dør av lungebetennelse etter kort tid.. Ahlr-status er noe du kan trekke inn i oppgaven. hvis det er satt HLRminus skal du jo ikke gjøre noen ting: Og da er oppgaven løst:-)
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #20 Skrevet 25. oktober 2010 Hehe, godt poeng 11:47. Men vil tro at oppgaven nok fisker etter tiltak utenom HLRminus, ellers hadde det vel vært for enkelt ;-) IKKE hi her :-p
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #21 Skrevet 25. oktober 2010 Hei HI Jeg har ikke lest de andre svarene. Det oppsettet så bra ut. Jeg ville byttet ut noen ord da. Jeg går ut fra at dette er en bivisstløs pasient? 1. Egensikkerhet/sikkerhet/sikre skadestedet 2. Gi fri luftveier. Varsle (113)/rop på hjelp. 3. Undersøk at pasienten har normal respirasjon (hvis ikke start HLR 30:2) 4. Sirkulasjon: Sjekk puls (hvis det inngår i pensumet, hvis du er utrent, så ikke bruk tid på dette, HLR starter en ut fra om pas har respirasjon eller ikke, uvesentlig av puls). Kjenn på huden, sjekk tempratur, fuktighet og fargen på huden. 5. Bevissthetsnivå; reagerer pasienten på smerter, er han vekkbar? Legg pas i sideleie. 6. (samme som din nr. 5) Hilsen Elisabeth
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #22 Skrevet 25. oktober 2010 Oki haha godt poeng! Men jeg tror de vil at vi skal prøve å gjennopplive denne stakkarsen, eller så hadde vel oppgaven blitt litt kort? Han er forresten sykehjemsbeboer og i følge datasamlingen om han ,så er han i relativt god form.(han hadde en hjerneslag i 2005, og har da derfor nedsatt kraft og førlighet i venstre arm og ben. Vi er nemlig på tur i hagen med han når han faller om, så han er i stand til å gå selv med rullator. H.I
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #23 Skrevet 25. oktober 2010 Oki oppsettet er kopiert rett fra en pensumbok, så det er ikke mine egne setninger Jeg aner ikke om han er bevisstløs, for vi får bare vite i oppgaven at han faller om. H.I
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #24 Skrevet 25. oktober 2010 Ang HLR minus så er det ikke noe en kan velge som helsepersonell (eller privatperson eller pårørende for den sags skyld). Hvis en ikke skal starte med HLR på en pasient skal det bestemmes av lege og dokumenteres i journalen. Alder og diagnose er uvesentlig, det eneste en skal forholde seg til er journalen. Hvis en ikke kjenner til journalen, skal en starte HLR. Elisabeth.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #25 Skrevet 25. oktober 2010 Lite spørmsål bare? Har ikke hjertekompresjonene økt til 30 ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå