AnonymeAnine Skrevet 25. oktober 2010 #1 Skrevet 25. oktober 2010 Skal dere vaksinere dere? Jeg er bare 8 uker på vei men vil komme i 2. trimester mens influensaen kanskje fortsatt er aktiv. Har ikke hørt at gravide er anbefalt å vaksinere seg før i dag. Noen som har bestemt seg den ene eller andre veien? http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,1214:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:86173::1:5569:1:::0:0
Mai♥ April♥ Skrevet 25. oktober 2010 #2 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg er veldig i tvil. Tok svineinfluensavaksinen i fjor, og hadde egentlig håpet at jeg slapp å ta noen vaksine mens jeg er gravid. De anbefaler det vel fordi de forventer at svineinfluensaviruset kommer til å være en del av sesonginsluensaen, og svineinfluensaen viste seg jo i fjor å kunne føre til alvorlige komplikasjoner hos gravide. Det var vel en gravid som som døde i fjor hvis jeg ikke husker helt feil. Det er jo liten sjanse for at man blir alvorlig syk og jeg får sjelden skikkelig influensa, har ikke hatt det på mange år. Men samtidig er man vel litt mer mottakelig nå er gravid, jeg har i hvertfall vært mye mer forkjøla enn jeg pleier å være. Er litt skeptisk til å ta vaksiner når man er gravid, så jeg er veldig i tvil. Jeg er ingen ekspert på dette så man må kanskje bare stole på helsemyndighetenes anbefalinger...
AnonymeAnine Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg har også vært mer forkjølet enn jeg pleier å være etter at jeg ble gravid. Jeg husker at jeg hadde influensa for 12 år siden (!) så jeg er ikke interessert i å ha det nå for å si det sånn. Skal snakke med legen min når jeg nærmer meg 2. trimester, tenker jeg.
Mai11Mamma Skrevet 25. oktober 2010 #4 Skrevet 25. oktober 2010 I neste uke går jeg over i 2.trimester og det var først i dag jeg hørte om denne anbefalingen. Jeg er litt usikker på dette. Jeg tok H1N1-vaksinen i fjor og det gikk greit, men samboern min har antakelig fått bivirkninger som han sliten med. Men så er det vel ikke svineinfluensavaksinen det er snakk om nå, men vanlig sesonginfluensa det vaksineres mot. Så jeg er usikker. Har heller ikke hatt influensa på flere år, men det betyr vel bare at når jeg først får det blir jeg skikkelig slått ut... Må nok tenke litt mer på dette før jeg bestemmer meg.
magica fra tryll Skrevet 25. oktober 2010 #5 Skrevet 25. oktober 2010 Følger magefølelsen, så her blir det ikke noe vaksine hverken på meg, mann eller unger. Tok ikke i fjor heller...
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 25. oktober 2010 #6 Skrevet 25. oktober 2010 Holder meg langt unna de vaksinene der... Tok ikke i fjor, og har iallefall IKKE planer om å ta nå som jeg er gravid. Der kan de anbefale til de blir blå. Mitt råd er å lese opp om fordeler/ulemper ved vaksinen (seriøse sider, og ikke kun FHI sine. Prøv på fritthelsevalg.org f.eks), så får du ta en informert avgjørelse på det selv. Det er altfor mye usikkerhet og unødvendige bivirkninger til at jeg vil utsette meg for det, spesielt når det gjelder en så ufarlig sykdom som influensa.. Spis heller sunt og sørg for å få i deg nok vitaminer! Og lykke til, uansett hva du velger
Old Mama Skrevet 25. oktober 2010 #7 Skrevet 25. oktober 2010 Kjempevanskelig synes jeg! Jeg er egentlig litt imot jeg. Hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg ikke tatt den - tok den ikke i fjor heller, men ettersom jeg er gravid må jog jo i allefall vurdere å ta den. Tror ikke jeg tar den men skal snakke litt med legen min på neste time. Synes det er skummelt å ta en vaksine som egentlig ikke er godt nok testet og som man vet svært lite om bivirkningene på ennå....
JenteOgGutterMamma! Skrevet 25. oktober 2010 #9 Skrevet 25. oktober 2010 Ingen influensa vaksine her nei..... Dette influensavaksinehysteriet har gått altfor langt etter min mening!!! Dette er 6 gangen jeg går gravid og har ALDRI før hørt at vi gravide har blitt anbefalt å ta influensavaksine....derimot har jeg både hørt og lest at vi gravide ikke skal utsette fosteret for hverken influensavaksiner eller andre unødvendige vaksiner..... Og i denne influensavaksina i år er det i tillegg svineinfluensavaksine.... så det er 2 vaksiner i ei vaksine.... Ingen av oss tok svineinfluensavaksinen i fjor heller, tok ikke sjansen på å være prøvekaniner på en så ny og uprøvd vaksine, og ingen av oss har hatt influensa på det vi kan huske! Men hver og en mæ gjøre det som dei mener er best for dem, men ingen vaksine her nei!
Freba - jente08+termin 04/11 Skrevet 25. oktober 2010 #10 Skrevet 25. oktober 2010 Er det noen som har fått med seg hvorfor de anbefaler gravide å ta den? Er det fare for mor, barn eller begge deler? Er i utgangspunktet veldig skeptisk til vaksiner generelt, og tok ikke vaksinen for svineinfluensa i fjor. Har alikevel vaksinert datteren min med de "vanlige" barnevaksinene.
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 25. oktober 2010 #11 Skrevet 25. oktober 2010 Såvidt jeg har skjønt anbefaler FHI gravide å ta vaksinen fordi de mener at gravide kan få mer alvorlig influensa enn andre. Men dette (skriver de selv) er i veldig få tilfeller! Og ettersom influensa i seg selv er en lite farlig sykdom for "vanlige" friske mennesker, pluss at vaksinen de serverer i år er en ny cocktail av svineinfluensa, "vanlig" influensa (en av mange, mange typer influensavirus) og fugleinfluensa (såvidt jeg har fått med meg), så er iallefall jeg ikke interessert. Men hver og en får gjøre seg opp sin egen mening, jeg vil ikke misjonere noe som helst. Det eneste jeg oppfordrer til er å informere seg selv fra begge sider før man tar en avgjørelse. Forresten leste jeg at Finland har trukket tilbake vaksineringen av svineinfluensa iår, pga bivirkningene. Men dette finnes det sikkert masse om på nett, så det er bare å søke opp, så får man all informasjonen man vil ha, og mer til. Lykke til alle sammen, uansett hva dere velger
Skaubinna Skrevet 25. oktober 2010 #12 Skrevet 25. oktober 2010 Er det ikke dette Hong-Kong viruset som kommer? Slik jeg har forstått det, er det ikke svineinfluensaen det snakkes om, men dette hong-kong greiene som visstnok skal være mer aggressivt enn forrige gang den herjet Skandinavia (for et par år siden). Mulig jeg tar feil altså:-)
Gjest Mentha♥med kul på magen♥ Skrevet 25. oktober 2010 #13 Skrevet 25. oktober 2010 De vet ikke hva som kommer enda. Men FHI vil ha oss vaksinert for sikkerhets skyld (så det akkurat på nrk nyhetene).
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 25. oktober 2010 #14 Skrevet 25. oktober 2010 Nei, jeg skal ikke ta den... Tok ikke vaksine i fjor da jeg var gravid heller...
Luna har født. Skrevet 26. oktober 2010 #15 Skrevet 26. oktober 2010 Sliter fortsatt med bivirkninger etter vaksinen mot svineinfluensa jeg, så nei takk!!! Aldri mer influensavaksine for min del.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå