ungmortil3 Skrevet 25. oktober 2010 #1 Skrevet 25. oktober 2010 Sønnen min er enda bare 20 mnd, så det er ikke slik at jeg skal få han ut av bleia fortest mulig. Men siden han nå har begynnt å vise innteresse for å gå på do selv syntes jeg ikke det skader og starte såvidt det er allerede nå. Noen som har noen gode tips til meg?
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 25. oktober 2010 #2 Skrevet 25. oktober 2010 Tja, er nå ingen ekspert på området, men kan jo fortelle hvordan vi gjør det her... Har en gutt på litt over 3 år som absolutt ikke har vært særlig interessert i å gå på do, men vi startet opp med å sette ham på do hver morgen og hver kveld før vi skiftet. Av og til måtte han på do, av og til ikke... Men da var vi iallfall i gang. Han har etter hvert blitt veldig interessert i å ha på truse, og vil heller ha på det enn bleie, men er ikke så flink enda til å si ifra når han må på do, så vi passer på at han er på do ca hvert 3.kvarter og tenker å øke det litt etter hvert og deretter trene på at han sier ifra selv. Han har nå et par ganger, med bleie på, sagt at han vil på do selv, men å bæsje i do er fortsatt ikke noe særlig interessant, men det kommer nok etter hvert:) Så her går det veldig gradvis... Det fungerer iallfall så langt for gutten vår, han blir veldig, veldig lei seg hvis han tisser i trusa, så vil helst ikke at han skal få altfor mange sånne skuffelser, men noen vil det jo bli... Lykke til!
Trollmor til 2 Skrevet 26. oktober 2010 #3 Skrevet 26. oktober 2010 Har ei datter på litt over 2 år. Før hun begynte i barnehagen (altså fra før hun var 1 år) både tisset og bæsjet hun på do. Det jeg gjorde da var å sette henne på do til faste tider hver dag og roste henne veldig når hun gjorde fra seg på do. Men hun gjorde jo selvsagt også fra seg i bleia da. Da hun begynte i barnehagen ble det satt på sidelinjen dette med å sitte på do. De fleste vet jo at barnehager er veldig travle og ikke har så mye tid til overs til sånt. Så da glemte hun alt hun hadde lært om å gå på do. Fra i sommer og til nå har vi latt henne gå så mye som mulig uten bleie. Gjerne med klær på. Hun synes det er fryktelig ekkelt å tisse i buksa/trusa og har ikke hatt mange uhellene før hun forsto at potta var en fin ting. Hun har lenge vært veldig flink til å finne frem potta og tisse på den i helger og på kveldene. Men det er bare hvis hun går uten bleie. Men å bæsje på potta/do har vært uaktuelt frem til nå. I helga gikk hun og "luftet" rompa. Jeg ordnet med noe på kjøkkenet da hun kom bærende med potta og viste meg at hun hadde tisset på den. Så måtte jeg helle ut det og klargjøre potta på ny. For hun skulle tisse mer! Men i stede for å tisse kom det en bitteliten bæsj i potta i stede og hun frydet seg som bare et barn kan =D Så nå tror jeg det har løsnet litt her =) Mitt tips er å ikke være redd for uhell, verken i klær eller på golv, og la barnet gå uten bleie så mye som mulig, vise at potta er et alternativ og skamrose barnet opp i skyene når han/hun tisser/bæsjer på potta. Og for all del IKKE gjør noen big deal av eventuelle uhell!! Det er noe et barn faktisk kan ta stor skade av...
katrineev Skrevet 26. oktober 2010 #4 Skrevet 26. oktober 2010 vi hadde stjerne skjema vi. hver gang hu gikk på do fikk hu en stjerne på arket ved doen. da hun hadde gåt tpå do 5 ganger fikk hu en liten overraskelse. som en hårstrikk eller lignende. funket bra her hvertfall.
Anine78 Skrevet 26. oktober 2010 #5 Skrevet 26. oktober 2010 Min datter var overhodet ikke interessert før vi var på hyttetur med en eldre jente, da hun fikk være med henne på do ville hun også prøve.
clarice_starling Skrevet 26. oktober 2010 #6 Skrevet 26. oktober 2010 Gå på do/potte hver morgen etter de står opp og hver kveld før leggetid.. Og så kose seg og lese sammen. Jeg synes potte var topp, for da satt de godt selv og kunne reise seg og se hvis de ville.. Så satt jeg på golvet og leste med dem... de likte spes. godt ei bok som het "Potteboka".. hihihi Men alt er gøy! Det ble ihvertfall veldig koselig når vi satt der inne sammen, og opplevelsen ble lystbetont.. og det var VELDIG spennende å se hva som kom i potta hver gang og så få lov til å trekke ned i doen også når vi hadde tømt det oppi der.. Bleiene er så gode nå, at de ikke kjenner at de er våte. Om de får gå litt uten bleie (bare med truse/strømpebukse) vil de kjenne at de blir våte og at det er ekkelt.. og så vil de skifte, og etterhvert innse at det er lettere å tisse på potte. Mine var begge ferdige til de var 2.5 år.. kunne sikkert begynt litt ivrigere litt før også, men.. jaja Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå