Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #1 Skrevet 25. oktober 2010 Har i flere år tatt seriøse og mindre seriøse iq-tester på nett for moro skyld, og nå har jeg også fått tatt en skikklig en i forbindelse med å hjelpe en venn som er psykolog med et prosjekt. Jeg er ikke et geni på noen måte, men jeg er i følge alle tester smartere enn 97% av resten av befolkningen. Problemet mitt er at det overhode ikke føles slik. Jeg har aldri fått toppkarakterer, ligger rett over snittet. Føler ofte at jeg ikke klarer å henge med når mine smartest venner innleder diskusjoner om store temer osv. Føler meg faktisk ofte dum, så selv om jeg ser tallet på iq-en min svart på hvit, og at den harmonerer med alle tester jeg har tatt på nett, så får jeg det ikke til å stemme. Er det normalt å føle seg slik?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #2 Skrevet 25. oktober 2010 Vil tro du både har dårlig selvtillit (lav mestringsfølelse tross evner) og lav selvfølelse. Har du hatt en tøff oppvekst?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #3 Skrevet 25. oktober 2010 Hei. I følge de testene jeg har tatt er jeg direkte dum, men jeg har lagt rett over snittet på skolen jeg også. However, jeg tro nok også du har høy IQ og lav selvtilitt. Har du en link til en test? Jeg ble litt nysjerrig:)
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #4 Skrevet 25. oktober 2010 IQ-tester tester jo bare evnen til logisk tenkning på div snevre områder. Om du ikke aktivt lærer ting og følger med på det som skjer rundt deg (nyheter, samfunnsvitenskap, historie osv) så vil du jo ikke være (eller oppleves) som smart hverken av andre eller deg selv.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #5 Skrevet 25. oktober 2010 Diverse snevre områder..? Dette stemmer uansett ikke, da høy intelligens kan sies å korrelere bra med andre egenskaper, blant annet behov for stimulering. Med andre ord er det svært lite sannsynlig at HI ikke søker dette. Saken er vel heller den at det er usikkert hvorvidt dårlig selvfølelse, lav selvtillit, dårlige muntlige kommunikasjonsevner eller prestasjonsangst hindrer henne i å få vist dette?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #6 Skrevet 25. oktober 2010 Om HI ikke greier henge med i diskusjoner om store tema er hun neppe spesielt opplyst...
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #7 Skrevet 25. oktober 2010 IQ er jo kun en pekepinn og kan ikke sees på isolert sett. Dersom man lever i en hule uten kontakt med andre mennesker vil man selv om IQ'en er på 130+ ikke oppleves (hverken av seg selv eller andre) som spesielt smart. Man må jo faktisk følge litt med på verden rundt, ha evne til å kommunisere og se sammenhenger utover mattematikk og logikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå