Gå til innhold

Jeg vil ikke leve sånn:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer fra et ekstremt ryddig hjem, så ryddig at jeg alltid har følt at jeg omtrent ikke kunne bevege meg uten at det var krise fordi det ble så ryddig. Da jeg flyttet for meg selv ble det derfor litt befriende og slippe å måtte rydde alt på plass etter et halvt minutt.

Dessverre har det gått helt gale, og nå ser det ikke ut. (Det er mange år siden jeg flyttet hjemmefra altså, men det har skeiet helt ut.) Det er så rotete her at jeg bare vil gråte, vet ikke hvor jeg skal begynne engang. Jeg orker ikke å ha det sånn, blir helt deprimert. Vil ikke at barna mine skal vokse opp sånn, men jeg vet ikke hvordan jeg skal ta tak i det.

Rene klær som ikke er lagt på plass, leker over alt, spesielt strødd utover gulvet på barnerommet, pluss en hel del annet rot. Har en innebod som er stappet full, og det er ikke noe system der. Ikke har det hjulpet på resten av rotet heller.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal få orden, vil tro at det tar minst en uke å få alt i orden, og på den tiden blir det jo enda mer rotete. Hvordan skal jeg løse dette? Det er så gale at jeg gruer meg til familiebesøket vi skal ha om to uker fordi jeg er redd det ikke er ryddig nok innen den tid. I tillegg er det foreldrene mine som kommer da, og da føler jeg at ingenting er bra nok.

Beklager syting, måtte bare få det ut, føler meg så ekkel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn med de tingene du har faste plasser til, som klær!

Så må du ha god oppbevaring for leker, og få barna med på å rydde, oppi kurver eller bokser. Og SORTER, høres ut som du har litt for mye! Ta litt hardt i og bli kvitt det du ikke må ha! Få systemer, og rydd en time hver dag.

Skrevet

Takk for svar. Vi har kasser til lekene men etter en dag med ryddig rom flyter alt igjen. Og jeg får dem ikke til å rydde opp etterhvert. Kanskje ikke så rart med meg som forbilde:-(

Imorgen har jeg fri så jeg tror jeg skal begynne da, og se hva jeg kan få til. Tenker å begynne med gangen og klærne på badet, så får jeg ta det derfra.

Takk igjen.

hi

Skrevet

sett på en lydbok, sånn at du har noe givende og høre på.

begyn med og legg alle klærne der klærne skal være.

om du har kopper og sånt stående, putt det i maskinen og sett den på.

kast alt som skal kastes.

sett leker på plass. blir det rot med en gang, så har de for mye leker ;)

putt 1/2 av barnas leker i boden eller garasjen. da blir det halvparten og rydde når de roter...hihi

Skrevet

Jeg er litt som deg. Har vært det i mange flere år enn deg, det er jeg sikker på....

Begynn med boden og vaskerommet. Om du kaster eller sparer tingene, er av mindre betydning. Og du ser dette etterhvert som du rydder de rommene. Og mens du holder på der, så ikke tenk de andre rommene, kun hvordan du vil ha det på boden og på vaskerommet. Ha med sorte søplesekker mens du rydder, og tenk over hver ting - trenger du det eller ikke?

Så fortsetter du med ett rom om gangen. Til slutt er alt(eller som her - det meste) ryddet :)

Jeg VET at bod og vaskerom er de viktigste rommene, for hvordan de ser ut sprer seg.. Det er de rommene en samler og oppbevarer alt mulig. Og er der ikke noe overflødig, så går resten av rommene greit å rydde.

Skrevet

- Ta et og et rom av gangen. Kast med hard hånd, eller gi bort.

- Sorter lekene til barna, kjøp kasse om du ikke har og putt lego i en, biler i en osv. Rydd bort det som de ikke bruker, ta det i en kasse eller i bossekk, gi det bort eller lagre det om du har plass.

- Rydd i kleskapene deres, få et system. Alle rene klær brettes og legges på plass i skapet med det samme.

- Alt av sommerklær, jakker og sko kan du legge bort nå til vinteren.

- Så går du gjennom alle rom, ser deg rundt og tenker. Hva trenger jeg av dette? Kast, kast, kast - om du har samlet mye, både teninger, gammel mat i skap, osv.

- Alle ting som ligger rundt om kring i huset der det ikke skal være (som leker, bøker, hårstrikk, nøkler, smokker and so on) legger du på sin faste plass, der det skal være.

- Sveip over golvene, tørk støv, tørk av stuebordet og wolla, er du klar til besøk :) Boden som er så full trenger de ikke å se, så den kan du ta senere.

Det beste trikset er å gjøre alt dette etterhvert. Altså rydd og shine først så fortsetter du med rådene overnfor, og det vil fortsatt være ryddig når du får besøk.

Lykke til , you can do it!

Skrevet

Takk til alle som svarer, setter pris på at dere svarer meg med tips og råd istedenfor å dømme meg.

Det med vaskerom og bod var lurt. Boden ser ikke ut, så du har nok et godt poeng der. Takk igjen. Denne tråden skal jeg ta vare på.

hi

Skrevet

Og en ting til(dette er VELDIG viktig) - IKKE tenk på hvordan din mors hus ser ut, eller din søsters. Ikke ønsk å bli som dem. Ta det du vet du klarer :)

hehehe.. kommer fra en MEGET ryddig familie selv, men jeg har bare ikke arvet det rydde og vaskegenet de tydeligvis har ;) Jeg har fått rotegenet, om det er noe som heter det....

Hilsen NN over deg her :)

Skrevet

He he, det genet fikk tydeligvis jeg også=) Jeg prøver å la være å tenke på det, men det er ikke så lett når de skal komme på besøk. Ser liksom mors blikk i det hun kommer inn døren, det bare lyser at dette ikke er bra nok. Er så ubehagelig=(

hi

Skrevet

hehehe. vet hvordan det er ;)

Når du vet hun kommer, så kast alt rot inn på et rom du vet hun ikke går ;) hahahaha.... lite smart rydding, men det hjelper deg i samvittigheten din :) Dette har jeg praktisert i mange år, så min mor tror jeg er mer ryddig av meg enn jeg er ;) Alle andre tror det også...

Og samtidig skal du jobbe med deg selv mentalt, i det at du faktisk klarer å ha rene klær til barn og deg selv (nesten) hver dag :) Du skal ikke ha dårlig samvittighet for et nivå andre forventer, kun hva du vet du klarer uten hjelp.

Ikke alle kan klare dette til det perfekte uten at det er sykelig og pålagt en av andre.... Godta deg selv som du er, og gjør ditt beste for deg :)

meg med manglende rydde og vaskegen.... ;)

Skrevet

Tusen tusen takk for at du svarer meg så fint, du skal vite at jeg setter utrolig stor pris på det. Det er godt å høre at ikke alle har 100% plettfrie hjem, for det er omtrent det inntrykket jeg har. Imorgen skal jeg prøve å få litt orden ihvertfall, må jo begynne et sted=)

Ang. det å kaste alt rotet inn på et rom har jeg gjort flere enn én gang=) Det funker veldig bra der og da, men ikke så greit når man skal rydde opp igjen. Har lyst å ha kontroll igjen, vite hvor alt er til enhver tid.

Takk igjen. Ønsker deg en fin dag imorgen=)

hi

Skrevet

Fikk noen tips jeg også her;0)

Hilsen et annet rotegen

Skrevet

Haha, da er vi flere som hentet en del tips her!

Hilsen rotegen 3? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...