Gå til innhold

HJELP. FORT, TAKK!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære kjære baby på 6 mnd ramla akk ut/ned av sofaen. Hva gjør je. Fader føler meg som en udugelig og dårlig mamma. Kan han ha fått no skader??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde ringt legevakten, man vet aldri.

Skrevet

De fleste barn tåler veldig mye, ... heldigvis:)

Dette er hva jeg har fått tips om fra legevakten når datteren min falt ned fra en stol i barnehagen:

- se etter skader/kuler i hodet

- sjekk om hun er rød bak ørene eller rundt øynene

- det er ikke en alvorlig hjernerystelse hvis barna er våkne og klare. Har barnet vært bevistløs, kaster opp eller virker fjernt, så ring legevakten.

Tror det er greit å følge med på han en liten stund fremover for å se om han oppfører seg som normalt. Er du usikker, så ring legevakten en gang for mye enn for lite. Men som regel går det veldig bra med disse små.

Skrevet

Så du det?

Skrek han/hun?

Var det teppe eller fliser på gulvet?

Hvis du ikke merker noe unormalt på ungen ville jeg regne med at alt var OK, det er det som regel. Om han/hun gråter om du røre ved noen kropsdeler, er sløvt eller ikke seg selv ville jeg ringt legevakta ogforhørt meg.

Skrevet

Ring legevakten om du føler deg utrygg. De kommer til å spørre om hvordan babyen oppfører seg, og om du merker noe annet enn "det vanlige".

Dersom baby er roligere enn normalt, eller mer urolig enn normalt er det greit å være på vakt.

Evt. også sjekke for mulige brudd (barn griner ofte verst ved forstuinger, mens brudd kan gå ubemerket hen!)

Sjekk om barnet ditt har normal bevegelighet i armer og ben, om barnet vegrer seg for å begeve f.eks. en arm, eller gråter om du tar i det, bør du opplyse om dette også.

Falt barnet ditt ned i en "fæl" vinkel, landet skjevt el.l? Laget det mye lyd? Er det rolig og som vanlig nå?

Alt har sikkert gått fint, men ring som sagt om du føler deg utrygg. Dette går nok fint!

Og ps: lurt å huske på til en annen gang at baby hele tiden klarer ting den ikke har klart før. Lurt å ligge et par skritt foran hele tiden med tanke på hva som kan skje ;)

Skrevet

Han landet på et salongteppe som ligger på et tregulv. Gråt veldig. Jeg så det ikke (var på didelido).

Har jo nå sovna på armen, er jo leggetid...

Å jeg vet...så dum som lot han ligge på sofaen, stabla jo puter rundt i tilfelle han sku rulle. Men har på en eller annen måte måtte få satt seg opp og så stupt framover eller noe. Aldri aldri igjen om han får ligge der uten tilsyn. Jeg angrer så jeg er blitt kvalm!

Skrevet

Hei og god morgen. Håper det har gått fint med dere begge i natt. Tror sikkert det har vært verst for deg som mamma.

Jeg var en av de som skrev til deg i går :)

Satser på at dere begge slapp fra det med skrekken!

Og ikke ha dårlig samvittighet - det gikk jo (forhåpentligvis) fint med baby :))

Tror sikkert alle mødre og fedre på denne jord har hatt seg en lignende opplevelse en eller annen gang.

Skrevet

6 mnd så kan di bevege seg masse. Min kryper, åler, rygger, setter seg opp osv, ikke bare å gå fra dem i en sofa!

Med det sagt, alle gjør sånt. Di aller aller fleste babyer faller ned fra slike avstander en eller fem ganger. Min har gjort det to ganger.

Pappan la han i en stol da han var fire uker, og plutselig lå han på gulvet.

Jeg hadde sovnet med ham i sengen, og plutselig lå han på gulvet.

Sjekk etter rødheter i øynene/bak ørene, om hun klarer å fokusere når hun ser og om hun virker normal.

De fleste tåler en slik støyt :)

Skrevet

Alle gjør ikke sånt, nei.

Heldigvis vet de fleste av oss faktisk at babyer rører på seg, og fornuftige sjeler lar dem IKKE ligge alene i høyden på denne måten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...