Gå til innhold

Alltid sliten og trøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er konstant sliten og trøtt. Jeg gruer meg til å reise på jobb, men jeg kvier meg for å ringe og si at jeg ikke kommer/sykemelde meg. Så jeg reiser på jobb (jobber som lærer), og klarer på en måte å komme meg gjennom dagene. Jeg tenker mye på at det blir mye styr for min nærmeste leder hvis jeg ikke kommer på jobb, og at elevene "mine" mister mye hvis jeg blir borte.

Hjemme er det to små (2 og 4 år), og jeg orker ikke være sammen med dem mer enn jeg absolutt må. Noe som gir meg ekstremt dårlig samvittighet... I tillegg mye å holde et hus i orden - vaske, rydde, vaske klær etc

Noen som har hatt det slik? Hva kan jeg gjøre? Alt er stress, og jeg orker ikke gjøre noe annet enn å ligge rett ut på sofaen om kvelden - veldig fornøyd med at ungene er i seng og at jeg "har lov til det".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at du er trøtt og sliten, og føler at du har ansvar for allt mulig. Høres slitsomt ut å være i din situasjon. Tenker likevel at du må prøve å tenke på deg selv, og din familie, først. Jobben må du prøve å la komme i andre hånd, og ev. bli sykemeldt hvis du blir for sliten. Elevene klarer seg på en eller annen måte, og det er ikke sikkert at du gjør en veldig god jobb hvis du er så sliten... og det er kanskje bedre å være borte litt i en kort periode nå, enn å risikere å bli "utbrendt" og være borte lenge?!

Lurer også på om du har sjekket stoffskifte og lignende hos legen? (en blodprøve). Selv fikk jeg lavt stoffskifte etter min første graviditet, og trodde at jeg bare var trøtt pga allt for lite søvn, til legen foreslo å ta en blodprøve pga at mange får forandret stoffskifte etter graviditeten...

Uansett hva du gjør; Lykke til!

Skrevet

Også må du huske at det faktisk ikke er ditt problem hvis ikke de finner vikar, det er faktisk dine overordnede sin jobb. Har fått mye kjeft fordi jeg også har tenkt på hvordan de skal klare seg osv, men slik skal det jo ikke være.

Ta fri med god samvittighet og gjør noe for deg selv! Legen kan sikkert også sykemelde deg, for det er jo bedre at du fungerer 100% både hjemme og på jobb.

Skrevet

Foreslår at du sjekker stoffskiftet jeg også. Høres akkurat ut som meg det der. Hos meg ble det oppdaget at jeg hadde lavt stoffskifte under andre svangerskap. Konstant trøtt og sliten og null overskudd. Men det går bedre nå, med rett medisin!

Skrevet

Takk for svar:) Har bestilt time hos legen på mandag for å sjekke. Har ikke tenkt på det i det hele tatt selv, selvom det er mange i familien som har stoffskifteproblemer. Selv har jeg nesten akseptert at jeg ikke egner meg som småbarnsmor, at jeg er på vei inn i en depresjon og at jeg ikke er lagd for å jobbe 100% som lærer...

Håper at blodprøven viser at det er det som "feiler" meg. Lettere om det er noe konkret og fysisk synes jeg.

Jeg ser andre småbarnsforeldre og de virker så lykkelige sammen med sine kjære. Jeg savner det. Hvorfor klarer jeg ikke å nyte tiden?

Skrevet

Sørg for "full pakke" når du tar blodprøver.

Dersom disse ikke viser noe, kan det være klokt å ta en "timeout" et par uker for å få orden på ting.

Så må du bestemme deg for hva det er du faktisk må gjøre og hva du kan kutte ut i hverdagen slik at du ikke havner i en slik situasjon igjen.

(tellekanter, stryking osv osv osv)

Sjekk også ut hva det er du gjør som kanskje kan gjøres enklere enn i dag av de tingene du må gjøre!

Skrevet

Føler med deg - og har det nesten på samme måte. Bortsett fra at i min situasjon tar lærerjobben veldig hardt på - jeg føler det er den som spiser meg opp og som gjør at jeg føler der samme som deg ang å være sammen med egne barn og sliten på ettermiddagen. Jeg ønsker også å nyte tiden hjemme, men klarer det ikke, tenker kun jobb - klarer ikke koble ut, har konstant ting jeg burde gjort der hengende over meg. For min del tror jeg at jobbskifte ville være heldig, men synes det og er "skummellt"... Gruer meg til den evt prossessen på jobb, gruer meg vanvittig til å fortsette i jobben i oppsigelsestida.

Jeg har hatt en tung permisjonstid med minstemann, så hvis jeg hadde oppsøkt hjelp kan det hende de hadde konkludert med en mild fødselsdepresjon.

Håper legetimen din fører noe godt med seg. Oppdater gjerne!

Skrevet

Som nevnt kan det være lavt stoffskifte, men det finnes jo flere sykdommer som kan gi samme symtomer. Bl.a. ME og NF1 (ev. 2) og sikkert mye annet også. God bedring og håper de finner ut hvorfor du er så sliten!

Skrevet

Fått svar fra legen og prøvene var "helt normale", dvs ingen unormale verdier. Prøvene var anti-CPO, TSH og en til som jeg ikke husker... Når du/dere sier "full pakke" - er det noen andre prøver som bør tas? Jeg sjekker på nettet og kan selv krysse av for de fleste symptomene, men prøvene viser ingenting. What to do?

Litt skuffet egentlig. Var så overbevist om at det var det som feilet meg, men nei. Hadde vært greit med en konklusjon på en måte... Tror ikke jeg skal gi meg på det, men hva kan jeg kreve av legen min?

Gjest Filifjonka
Skrevet

Har du fått sjekket jernlageret ditt? Jeg hadde (har) lavt jernlager og jeg var også sånn. Slapp, sliten, trøtt. Fikk alt som gikk av sykdommer og luftveisinfeksjoner også. Så begynte jeg på jerntabletter og virkningen var nesten magisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...