Gå til innhold

Vi ordner til jul, del 1.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver uke kommer ett nytt innlegg med tips til ting man kan gjøre...

Tar man tingene litt for litt...og rommene ett for ett ... så får man sakene unna...og det blir ikke så mye å stresse med rett før jul.

I fjor brukte eg fire dager på hver del, men såg at noen deler trengte eg mer enn 4 dager. I år gir eg meg selv en uke til hver del og håper at dere andre også syns det blier bedre.

Noen husker nok dette fra i fjor, og husker at noen skrev at dei lagret desse tipsene på datan sin. Men til dere som ikke lagret her kommer alt på nytt..

Det er faktisk bare rett over 8 uker til jul... går så alt for fort.

... først ut er inngangspartiet. Hensikten er at man skal kunne få unna de tingene man til stadighet utsetter... F.eks å male døren, skifte pære...eller rett og slett male på navnet til minstemann på dørskiltet.

Ta med deg de tipsene som passer for deg fra dag til dag... og vær med på å telle ned til julaften

Del 1 - inngangspartiet

Inngangspartiet er det første folk ser når de skal besøke deg - er du fornøyd med hvordan det ser ut? Det er best å fikse her før snøen kommer og dekker alt...for da blir det koslig til jul...og ikke minst blir det like koslig selv om snøen smelter. For de av dere som bor i blokk osv så er det vel ikke store greiene som skal til. Kanskje en blomst e.l?

1. Hvordan ser døren ut? Trenger den en vask? Eller kanskje et strøk lakk eller maling?

2. Hva med dørmatten? Har den sett sine bedre dager? Trenger den bare å spyles av eller er det på tide med utskifning?

3. Finnes det ting utenfor inngangspartiet som ikke burde være der? En eske som skal kastes? Gamle leker? Ta en opprydding og få vekk det som skal vekk.

4. Finn frem feiekost og fei vekk sand, gamle blader og annet rusk og rask.

5. Er det lys i utelampen?

6. Er dørskiltet "up to date"...eller mangler det et navn eller to?

7. Hvordan er lyden på ringeklokken? Batteriskift?

8. Skriv opp ting som må fikses og sett av tid til å fikse det.

9. Manglet du noe til inngangspartiet? Skriv det opp på handlelisten og få det med deg neste gang du handler. Maling til døren? Nye pærer?

10. Rydde inn hageredskaper, trenger ikke dem når snøen kommer.

11. Tøm blomsterkrukker og plante lyng eller noe i den duren i krukkene

12. henge opp en spiker til julekrans

13. luke vekk ugress rundt trappen

14. Skifte pære i ytterlyset

15. Rydd vekk alle sommerting, som blomsterkasser, bord og stoler

16. Stable opp den nysagde/høgde veden

17. Vaske og rydde vekk grillen.

Se på inngangspartiet ditt fra litt avstand. Er du stolt av å bo der nå? Er det noe som mangler? Litt pynt eller noe? Er alt klart dersom du skal ha lyslenker der til jul?

Etter at inngangspartiet er gjort er det på tide å skrive noen lister...

Skaff deg enten en julebok eller opprett en mappe på datamaskinen.

1. Gavelister. Du trenger ikke komme på gaver du skal gi bort enda, men det er greit å ha en liste over HVEM du skal gi til.

2. Aktiviteter før jul. Skriv opp datoene for f.eks julebord, avslutningen på koret, barnas aktiviteter...

3. Julekortlisten. Er denne den samme som i fjor? Skal flere ha kort enn tidligere?

4. Tidlige handlelister. Start med å finne ut hvilke menyer dere skal ha til julen. Er det noe av det dere trenger som kan handles tidlig? Hermetikk osv.

5. Julekakelister. Hvilke kaker skal du bake i år? Alle 7 slagene eller bare noen

Lykke til alle sammen. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å shit, er vi der igjen? Jaja, da er det bare å ta seg sammen og finne frem kluter og skurekoster!:o)

Skrevet

bare for å si det, jeg er heller ikke helt der enda...synes det er så lenge til jul, men det er jo egentlig ikke det.

for å være helt ærlig,så har jeg ikke lyst til å ha det hengenede over meg i 2 mnd, vaske,vaske...blir ikke mye førjulstid da asså...det skal jo være kos.

men de som vil, kan følge listene.....

men er det ikke noen respons, så legger jeg ikke ut flere....

Skrevet

Denne listen er super! Vi flyttet inn rett før jul i fjor og da var alt på halv tolv. Nå er det et nytt år med nye muligheter:)

Skrevet

Bare fortsett å legge dem ut. Jeg skal ikke påstå at jeg følger dem til punkt og prikke, men det er greit å få påminnelsen.

Skrevet

Bra liste :)

Egentlig komisk, jeg har tatt inngangspartiet i dag. Så da er jeg vel i rute ;)

Skrevet

Dette er jo akkurat hva jeg trenger :) Takker og bukker.

Hater å rydde og vaske, men med sånne lister er det jo nesten gøy ;)

Skrevet

:-)

skal prøve å huske dette neste søndag også :-)

Skrevet

Var det du som hadde dette på facebook i fjor? Er det der i år også? Jeg er så fryktelig sjelden pålogget her inne:-)

Skrevet

Gøy med en sånn liste:) den må jeg ta vare på.

Nå skal vi flytte herfra om en måned så her blir det uten tvil helt strøkent og sterilt før jul :P

Så er det forhåpentligvis rent og strøkent der vi skal flytte inn, og det vet jeg at det blir fordi vi pusser opp der nå, og det er vi som som bestemmer hvor rent det skal bli ;)

Men inngangsparti-listen kan bli meget nyttig til neste år :)

Skrevet

Kan du ikke opprette en blogg med disse forberedelsene da??

Jeg glemmer fort å sjekke inne på skravle :/

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Interessant tiltak, og sikkert nyttig også.

Men dette er jo omtrent avskrift av det amerikanske Flylady systemet.

Skrevet

Det er mye kjekkere å vaske (og rydde) nå enn senere :)

Nå ser vi skiten, det gjør vi ikke etterhvert som dagene går og mørket senker seg mer og mer.

Dette med dagslys og skit kan en velge hvordan en vil se det;

-det er gøyere å vaske når en ser framgang (altså ser at skiten faktisk forsvinner og ser om det er mer igjen Kjiipt å komme til februar og oppdage at det fortsatt er gris igjen fra oktober liksom)

-mørketiden er en tid hvor en kan vaske mindre fordi en slipper å se skiten

Jeg skal være ferdig med husnedvask til jeg skal frem med adventstake og tilbehør! Desember er kun kos hos oss!

Så jeg anbefaler helt klart å bare hoppe i det med begge bena så fort anledningen byr seg :D

Skrevet

Å, så genialt!

Nå ble jeg inspirert.

Skal jammen meg rydde ute i dag. Har tenkt på det lenge, men nå fikk jeg et spark i rompa til å komme i gang.

Fortsett å legge ut disse listene -jeg er med:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...