Gå til innhold

Dere som skriver/sier JENTEN i stedet for jenta, hvorfor???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Irriterer meg veldig over alle som skriver JENTEN her inne... Hvor er dere fra? Uttaler dere det sånn også? Er det bare vi her i Vestfold som har skjønt at det heter JENTA??

Eks: Endelig ble den lille jenten vår født....

Høres og ser så utrolig dumt ut for meg, er det jeg som er rar eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herre min for et innlegg. Jeg sier og skriver jenten. Er fra Bergen. Og ja, det er du som er rar.

Skrevet

Bor i Bergen på 5 året, og har vent meg til det der selv. Det er rart, det heter jenta, sola, puta og dyna!

Og de som sier pengen for penger! hehe...

Man blir vandt til det, det er bare.. for å bruke et bergens ord på det... Helt sløkket;) hehe...

Skrevet

Hehehe, dialekt, skjønner du vel!

Du vet at flere steder i Norge sier man hverken jenten eller jenta? Jeg skriver ikke på dialekt, men hadde jeg gjort det hadde jeg skrevet jentå.

Du er nok litt rar ja, men jeg kjenner meg jo igjen. Jeg er innflytter på Østlandet og brukte langt tid på å akseptere at folk sier "henne" når det egentlig skal være "hun". Som "henne er jo så søt".

Det er morsomt med dialekter da, tross alt:)

Skrevet

På bokmål er det lov å skrive en jente, jenten..

Er selv bergenser og jenta er for meg fryktelig feil, nesten like ille som sola.

Skrevet

Til opplysning, å si henne i stedet for hun er bare å snakke feil, ikke dialekt. Kjenner noen som snakker sånn ja, men det er ikke dialekten her.

Skrevet

he he..ja når jeg tenker meg om har jeg jo hørt de med bergensdialekt si "jenten", men det ser utrolig rart ut når det blir skrevet.. Det høres nok mer normalt ut når det kommer sammen med dialekten.. Virkelig ikke meninga å såre bergenserne:) Morsomt med dialekter, men jeg sett mange som skriver bokmål, bortsett fra ordet "jenten" og da blir man litt nysgjerrig.. Kunne jo hende noen trodde at det var riktig bokmål-måte å skrive det ordet på:)

HI

Skrevet

Bergensk har to kjønn: intetkjønn og felleskjønn. Og, ja, på konservativt bokmål kan man droppe hunkjønnsendelser. Jeg underviser i lingvistikk. Alle bergensere sier jenten, moren, tanten, solen, boken, osv. Til og med det stygge ordet for kvinners private deler har felleskjønn på bergensk, altså ikke hunkjønn.

Skrevet

Enig med 14.42, man hører/ser det ikke på samme måte om noen sier det kontra når det blir skrevet ned..

Bergens dialketa er fiiin! <3

Skrevet

he he...ja der ser vi hvor forskjellige vi er, for jeg ville aldri sagt solen!! Ja det er sikkert lov å skrive det, jeg synes bare det ser rart ut:)

HI

Skrevet

Til 14:41

Nå finnes det jo rimelig store forskjeller i dialektene på Østlandet også. Det stemmer sikkert der du kommer fra/bor, men her får jeg beskjed om at det er dialekt.

Skrevet

Til informasjon: det ER riktig bokmål. Det er valgfritt. Oslodialekten har ikke monopol på skriftspråkstandarden her i landet.

Hilsen hun som underviser i lingvistikk.

Skrevet

Og hva mener dere med at "det er dialekt"? Er dere under den illusjonen at Oslomål IKKE er en dialekt?!

Skrevet

Hvor bor du da 14.50?

Og det er vel ingenting som heter "Oslomål", akkurat som at de snakker så mye annerledes der (her) enn områder rundt

Skrevet

Bor i Bergen. Jeg brukte det som en betegnelse for talemålsvarianten som brukes i Oslo. Det er klart at dere har ulike sosiolekter i Oslo, slik vi har i alle andre byer i Norge, men når jeg sa "Oslomål" var det for å unngå å si "Østlandsk", som omfatter mye mer enn kun det som snakkes i hovedstaden vår.

Og, denne setningen din forstår jeg ikke: "akkurat som at de snakker så mye annerledes der (her) enn områder rundt". Hva mente du?

Skrevet

Bor i Bergen. Jeg brukte det som en betegnelse for talemålsvarianten som brukes i Oslo. Det er klart at dere har ulike sosiolekter i Oslo, slik vi har i alle andre byer i Norge, men når jeg sa "Oslomål" var det for å unngå å si "Østlandsk", som omfatter mye mer enn kun det som snakkes i hovedstaden vår.

Og, denne setningen din forstår jeg ikke: "akkurat som at de snakker så mye annerledes der (her) enn områder rundt". Hva mente du?

Mener du at jeg burde spesifisere "Oslo og omegn"? Det kan jeg godt gjøre. Med Oslomål mener jeg da "Oslo pg omegn". Det kommer an på hvor isoglossen (dialektgrensen) kan sies å gå akkurat i det området. Det vet jeg ikke hvor er.

Skrevet

Spurte ikke deg hvor du bodde.

Mente akkurat det som står der, det snakkes ikke annerledes i Oslo enn i Akershus eller Vestfold feks. Derfor høres Oslomål så dumt ut.

Skrevet

Nå vet jeg ikke lenger hvem av dere jeg "snakket" med her, men jeg har bodd litt forskjellige steder på Østlandet.

De jeg diskuterte "henne/hun" med var fra et lite tettsted i Akeshus. Du må selvfølgelig gjerne mene at det ikke er dialekt, men heller en feil, det har ikke så mye for meg å si. Men når de mener at det er deres dialekt, så gidder jeg ikke å protestere heller. Jeg har jo ingenting jeg skulle ha sagt om det.

Skrevet

Det er ikke så dumt som man skulle tro å kalle det "Oslomål". "Bergensk" for eksempel, brukes om den dialekten som hovedsakelig snakkes i Bergen, men det er da mange som ikke bor i Bergen by, men i områdene rundt, som kan sies å snakke Bergensk.

Skrevet

Jeg er den som bor i Bergen, og som underviser i lingvistikk. Hvis noen sier at det er "feil", så skiller de ikke mellom talespråk og skriftspråk. "Dialekt" defineres, hverken mer eller mindre, som en talemålsvariant som avhenger av geografisk posisjon. Hvis det er et gjenkjenbart trekk ved folk som bor i Østfold at de sier "henne" der man i bokmål hadde måttet skrive "hun", er det uten tvil en del av dialekten der. Skriver de dette, derimot, blir det feil.

Skrevet

Det finnes dialekter der man sier "oss" istedenfor "vi", og "he" istedenfor "har". Jeg tror ikke det kunne falle noen inn å si at dette er FEIL.

Skrevet

Det er det en stor forskjell på da 15.29..bruk de små grå.

Jeg er fra Vestfold, har bodd mange steder der, I Akershus og i Oslo. Det er noen som sier henne istedentor hun, men det er IKKE en dialekt Det er i så fall VELDIG få som snakker den "dialekten".

Skrevet

Ikke nødvendig med kommentarer som "bruk de små grå". Jeg baserte det jeg sa på informasjonen fra hun som hadde bodd der. Har ikke vært der selv, og skrev derfor at "hvis det er sånn at dette er et gjenkjenbart trekk fra det området, ER det en dialekt." Ergo, hvis det ikke er det, er det ikke en dialekt.

Det kan dessuten godt være en dialekt selv om ikke alle snakker slik. Det kan være en sosiolekt spesifikt fra det området.

Skrevet

Jeg er altså både 1529, 1527, og 1613

Skrevet

Og jeg bor i Oslo, og hadde undevisning i bokmål på 70-80-tallet. Da var det ikke mye a-endinger i bokmpål nei, men derimot i nynorsk, som i dag. Jeg er ganske konservativ av meg og jeg kan ikke fordra å bruke a-endinger. Jeg synes det ser veldig dialekt og "folkelig" ut og ikke pasende i et skriftspråk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...