Gå til innhold

Hvor mange UL har dere?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har inntrykk av at mange har tidlig UL, for min del har det ikke vært snakk om UL før uke 19. Har heller ikke hjertelyd..er nå i uke 12+6

 

*førstegangsfødende som lurer*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 14 uker på vei, og skal ikke ha noen ul før den ordinære. Godt mulig det blir en 3D ul senere i svangerskapet. Hadde det med førstemann og syns det var en flott opplevelse.

 

I dette svangerskapet har jeg kjøpt meg egen doppler, så hjertelyden har jeg hørt. Blir så lenge mellom kontrollene denne gang syns jeg, så hvis jeg ikke hadde kjøpt meg selv, ville jeg ikke fått høre hjertelyd før i uke 20(utenom ul da)

Skrevet

Hjertelyd sjekket jordmor i uke 16. Ordinær ultralyd i uke 21. Det er mer enn nok. Man får jo vite det viktige, som at barnet er friskt og har det godt. Kjønn kan man uansett ikke se sikkert før ordinær ul, selv om jeg har inntrykket av at det er nettopp det som mange går til privat ul for å finne ut av. Det er heller ikke noe påoeng i å bli panisk opptatt av å hele tiden sjekke hvordan barnet har det. Kjøper du doppler bør du også være klar over svingningene i barnets hjerterytme, så du ikke konstant skremmes av hvor lav/høy den er. Jeg anbefaler deg å bare slappe godt av og glede deg til de ordinære sjekkene, for det er jo en grunn til at det anbefales spesielle tidspunkt for tingene. Etter ordinær ul sjekker jordmor hjertelyd hver gang du kommer, og det er jo ganske så hyggelig. Her hjemme har jeg bare koset meg maks med at han sparker, slår og turner, noe du vil få oppleve mer og mer i tiden fremover. Da vet man jo at barnet har det godt.

Grattis med småttis! Min ventes om to mndr. Det er en spennende tid! :)

Skrevet

Mange har en tidlig privat ul.. De bestiller den da privat.. :) Normalt sett så får man kun den ene ordinære ul..

 

Jeg hadde privat ul i uke 12, rett å slett for å se at det virkelig var sant.. :P Så den ordinære i uke 18, også hadde jeg 2 ekstra pga sykdom.

Skrevet

Hadde sikkert over 10:)

Første i uke 12. Årsaken til alle sjekkene var at jeg gikk på en medisin som kunne være skadelig for fosteret, og var avhengig av gradvis nedtrapping.

De siste ultralydene var sjekk om fosteret fikk nok næring, siden det lå et stykke bak normalvekt. På slutten hadde jeg ul hver 10ende dag.

 

Skrevet

Det som du skisserer HI, er det normale. Her inne vet du, er det veeeldig mange som er over middels opptatt av dette med forplantning, og mange er over middelst opptatt av kontroll også.

 

Om jeg skal svare for meg selv: sist hadde jeg tre, om jeg blir gravid igjen blir det minimum 5. Men det er fordi jeg har kompliserte svangerskap, og må sjekkes opp for blødninger hos fosteret fra uke 20 og utover. Før den tid følger jeg vanlig svangerskapsomsorg.

Skrevet

Fikk tilbud om tidlig UL fordi jeg hadde hatt en blødning og fikk da UL i uke 12. Ellers har det bare vært den ordinære. Føler ikke noe for å gå til UL titt og ofte for å se h*n, kjenner h*n mye nå så lillegullet kan få være i fred til h*n kommer ut nå ;)

Skrevet

Hadde tre UL.

 

 

nr. 1 pga. Tidlig UL i uke 8 pga. blødninger. Oppdaget at morkaken lå langt nede.

nr. 2 - ordinærultralyd i uke 18. Morkaken lå fortsatt langt nede, og kunne dekke for "fødehullet".

nr. 3. I uke 32 for å sjekke at morkaken har flyttet seg, og det hadde den heldigvis.

Skrevet

Takk for svar!:)

Da er det igrunn bare å senke skuldrene da. Så langt har alt vært uten kompl. satser på at det fortsetter:)

 

Lykke til med de små dere venter, jeg gleder meg!!:-)

Fortsatt god søndag!

Skrevet

Tror jeg har hatt ca. 10.. *flau*

Slet lenge med å bli gravid. Første gang ble det oppdaget MA i uke 9 etter en bitteliten brun blødning, og andre gang var det SA.

Tredje gang ble jeg superengstelig etter flere års prøving og 2 x mista.. Og jobber på fødeavdeling, så de sa bare at jeg skulle si fra hvis jeg var engstelig, så skulle jeg få en sjekk.

Ca. 7 ultralyder før rutineultralyd (pga engstelig), så var det rutineul, + 2 ktr på senere tidspunk (som jeg ikke ba om, men ble sendt på)Engstelsen forsvant da lille knøttet begynte å bevege seg, og jeg har forholdt meg rolig siden. Masse liv og straks klar for fødsel nå :-)

 

Hadde jeg ikke hatt forhistorien og hadde jeg ikke jobbet på sykehus, så tviler jeg på at jeg ville hatt noen ultralyd før uke 18. Hadde jo full anledning første gang jeg var gravid og, men hadde ingen planer om det (før blødningen)

Skrevet

hadde inv. ul ved uke 9 pga tidligere ma.

hadde ca 15 ul og omtrent 40 registreringer forøvrig - men det var pga alvorlig sykdom under svangerskap.

Skrevet

Hadde første ultralyd ca uke 9 for å se om det var noe der, og om det var liv laga da jeg var veldig usikker på om jeg skulle beholde eller ikke. Hvis det ikke hadde vært liv laga hadde det jo vært en veldig enkel besluttning. Jeg fikk ikke lov av gyn å se selv i og med at jeg ikke var sikker på om jeg skulle beholde. Fikk bare vite at alt var som det skulle og at h*n var 27 mm lang.... Han sa jeg kunne komme tilbake når/hvis jeg hadde bestemt meg, så skulle jeg få se så mye jeg ville.

Så da var jeg tilbake uke 12 ca og fikk se den lille kroppen... stort hode og liten kropp med armer og bein og et bankende hjerte! Fikk et 3D bilde av h*n men der lignet hun faktisk mest på en bamsemums.....

 

Ogsååå var det ordinær UL i uke 18 hvor jeg fikk bekreftet igjen at alt var i orden og at jeg ventet ei litta prinsesse <3

I uke 26 var jeg på 3D røntgen. Fantastisk nydelige bilder!

Og nå for en ukes tid siden var jeg på vekstestimering. Skal det igjen en gang til før fødselen. Er i uke 34 nå.

....Så det blir vel 6 ganger til sammen.

 

I tillegg har jeg smugtittet litt på henne med ultralydmaskinen på jobben noen ganger.... hehe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...