Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #1 Skrevet 24. oktober 2010 Spiser dere mat som inneholder natriumglutamat E . STOFF 621 og E-635 mononatriumglutamat eller (monosodiumglutamat) . De fleste halv fabrikata maten inneholder dette, allt fra TORO. kalkun og kylling påleg fra PRIOR. Jeg bruker pose sauser innimellom, har ikke vært så nøye om dette før. har ei vennine som er blitt helt ekstremt på dette har og spiser ikke noe som inneholder disse e-stoffene. sier at det er direkte gift for kroppen, Har dere noen synspunkter? spiser dere det? er det farlig å spise?
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #2 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg er ingen fanatiker, men jeg spiser lite av halvfabrikata, velger også mye ferskt pålegg framfor hermetikk feks. Jeg er mer opptatt av hva lang lagringstid gjør med næringverdien i mat enn i tilsetningstoffer, jo kortere vei fra slakter/ åker til matbordet jo bedre, både for miljøet og for helsen :-)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #3 Skrevet 24. oktober 2010 Nei, jeg spiser ikke mat som inneholder msg. Fordi det virker slik det er ment til å virke på meg. Mao spiser jeg enormt mye mer enn jeg ville gjort om maten ikke innehold msg. Det skapes rett og slett en kjemisk sult. Spiser renest mulig mat, men minst mulig tilsetninger. Msg er en av de tingene jeg virkelig er påpasselig med. Farlig? Det har jeg ikke belegg for å påstå og tror heller ikke det, men om du vil gå ned i vekt er vel ikke msg det man bør spise for mye av.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #4 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg er generelt forsiktig med de fleste tilsetningsstoffer. Foretrekker å lage mat fra bunnen selv om det er mer tidkrevende. Vi bruker feks ikke posesauser. Kjøper også mye økologisk, da unngår vi alt av tilsetningsstoffer. Det er nok dessverre ikke alt som er kjent ift tilsetningsstoffer i dag. Det kommer hele tiden nye regler og forbud, noe som er et bevis på at man ligger i etterkant, da det ofte er stoffer som har vært lovlig en lang periode som plutselig blir forbudt. Derfor ønsker jeg selv å være litt forsiktig og heller litt i forkant når det gjelder tilsetningsstoffer. Jeg mener det er veldig naivt å tro at norske myndigheter har fullstendig oversikt over alle skadevirkninger (spesielt de langsiktige) og at dagens regelverk beskytter oss slik det burde.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #5 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg prøver å begrense bruken av mat som inneholder natriumglutamat(msg). Men i og med at veldig mye mat inneholder det, er det ikke helt lett å unngå det helt. Lager hvertfall alt av middager fra grunnen av. Unntaket er fiskekaker og fiskeboller, burde tatt meg sammen og laget selv, men syns det er så vanskelig å få de skikkelig gode. Tror ikke det er direkte farlig, men det faktum at det lurer hjernen til å tro at det man spiser smaker annerledes enn det gjør, er grunn nok til å la være å innta det. Posesauser og gryteretter er det helt slutt på her i huset. Det sluttet jeg med når gutten vår begynte å spise samme mat som oss. Jeg savner det ikke. Mat som laget fra grunnen smaker så utrolig mye bedre og naturlig . Når jeg en sjelden gang spiser noe fra f eks Toro nå, syns jeg det smaker så kunstig. Min svigerfar skrøt uhemmet av min hjemmelagde lasagne forleden. Han har aldri smakt annet enn Toro sin. Svigermor syns jeg er fisefin som lager maten fra grunnen av og svarte snurt at; ja, her må du ikke tro det lages noe fra pose som alle vi andre gjør. :-p At en rekke e-stoffer er kreftfremkallende er ikke noe nytt, og bruken bør derfor begrenses. Mange mener at barna blir hypre av sukker, men egentlig er det e-stoffene som gjør det. Trond Soot Ryen har skrevet en del om tilsetningsstoffer i mat, så om du vil vite mer kan du jo anskaffe deg bøkene hans.
Gjest Skrevet 24. oktober 2010 #6 Skrevet 24. oktober 2010 Prøver å unngå det for det aller meste. Lite toro, for å si det sånn. Nå har jo heldigvis knorr kommet med støre fokus på dette området og har en del økologisk buljong osv som er kjekt å ha. Det er jo gift, det er jo oppe og vedtatt, spørsmålet er vel hvor mye/lite som er skadelig. Men gift er jo ikke noe å hige etter i maten sin (og barna sin!) så prøver å kjøpe mat uten e-stoffer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå