Gå til innhold

Spm vedr permisjonen og bhgstart...


Linnsy77

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hvordan kommer dere til å gjøre det med permisjonen og barnehageplass? Vil tro det er vanskelig å få plass i bhg fom april, at man mest sannsynlig får plass fra august?

 

Skal dere ha 100% eller 80% ? Ulønnet permisjon en periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi kommer til å ha 100 % permisjon. Så blir jeg å ta ulønnet permisjon i 2-3 mnd. Jeg jobber på skole, så jeg har laaaang sommerferie. Da kan jeg og nurket begynne i bhg og i jobb i august. Det er planen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal vente med barnehagestart til august. Både fordi det er vanskelig å få plass i den barnehagen vi vil i april og fordi jeg syns det er greit at barnet er litt mer enn 1 år ved barnehagestart. Vi skal ha permisjon med 80% dekning. Kommer jo ikke til å bruke noe av 2011 ferien før jeg går ut i permisjon, så da vil jeg jo ha både 2011 og 2012 ferien (10 uker) å ta når permisjonen er over. Så har vel kommet fram til at vi klarer oss med ca en mnd ulønnet permisjon for å strekke det til august. Da begynner nok jeg å jobbe ut i april en gang også tar mannen min sine 10 uker + ferie så er vi fort i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg ser også for meg at det ikke blir bhgstart før i august.

 

På min jobb så kan vi maks overføre to uker av ferien til året etter, men det er kanskje forskjellig fra arbgiver til arbgiver?

 

Samboeren min må benytte seg av fleksibelt uttak av permisjonen sin da han er selvstendig og ikke kan ta ut 10 uker sammenhengende, så jeg kommer til å ta ut mine fem ferieuker sommeren 2011 og at han da tar permisjon de fem ukene, da er det bare fem uker vi må trikse og mikse med for å få ting til å gå opp. Ikke lett dette her altså, og i tillegg evt må ta et par måneder ulønnet..

Et alternativ er å søke om plass fra januar, og bare betale for de mnd som ikke benyttes..

Jaja, det ordner seg nok, men veldig fint å høre om hvordan andre kommer til å løse det og kanskje få noen tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det med ferien har jeg lurt veldig på.

Er det sånn at man har hele ferien sin for 2011 også som man kan bruke i 2012?

 

Sist fødte jeg i august og da var det jo en selvfølge at jeg overførte de ukene jeg ikke hadde brukt men lurer på hvordan det er når man føder i april.

 

Noen som vet dette helt sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er vanlig at man kan overføre inntil 2 uker ferie til året etter, men det bør du høre med arbeidsgiveren din om. På min jobb er de veldig fleksible og jeg vet at når andre har vært i permisjon her har de fått overføre all ferien og tatt den ut etter permisjonen, altså i 2012 for vår del. Det man kan gjøre er å ta ferie mens du har permisjon. NAV godkjenner det som er lovbestemt ferie (4 uker og 1 dag), permisjonen din blir da forskøvet tilsvarende. Hvis du har 5 uker ferie har du da 4 dager igjen som du kan overføre til 2012. Håper dette var til hjelp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel det samme om å ta 5 ukers ferie i 2011 mens en har permisjon eller overføre det til året etterpå for å ta det ut etter permisjonen. Regelen er at dersom du tar ferie så stopper permisjonen din også fortsetter den etter ferieavvikling, dvs du "forlenger" permisjonsukene dine med å ta 5 ukersferie i 2011. Også er det rett som de aller fleste skriver her, det er vanlig (etter loven om jeg ikke tar helt feil nå) å overføre maks 2 uker ferie til neste år. Vi skal ta 80% løsning og ferie neste år. Regner med å ta ekstra permisjon ulønnet fram til barnehagestart ja.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir å ta permisjon med 80% lønn, også velger vi å bruke muligheten med gradert permisjon fra nov.2011. Da får vi permisjon i nesten ett år ekstra, Sånn at far får 20 uker 50% permisjon i stede for 10 uker full permisjon. Også bruker jeg ca 30 uker full permisjon fram ut okt.2011 og sitter igjen med omtrent 16 uker som jeg velger å ta ut i gradering på 50% som da utgjør 32 uker gradert permisjon. På denne måten slipper vi å ha barnet fulle dager og uker i barnehagen fra første stund. Og da har vi også mulighet til å opptjene feriegoder for 2012, vi får mest mulig ut av permisjonsmulighetene både jobbmessig og familiært + at dette er en veldig greie løsning økonomisk da vi slipper å betale for en barnehageplass vi ikke får benyttet fra aug-april, og vi unngår ulønnet permisjon der man har null feriegoder og eventuelle sykepenger ved egen sykdom!

 

Lykke til i "permisjonsljungelen" :)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vet ikke helt hvor i landet du bor, men i Oslo er det nesten umulig å få bhg plass i april. Selv om du har krav på det fra barnet er fylt 1 år og det er løpende opptak så er det desverre slik at ordinær bhg start er i august og det er kun under hovedopptaket at barnet ditt får den prioriteten det skal ha. Det er nok litt ulikt rundt om i kommunene...hilsen førskolelæreren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vet ikke helt hvor i landet du bor, men i Oslo er det nesten umulig å få bhg plass i april. Selv om du har krav på det fra barnet er fylt 1 år og det er løpende opptak så er det desverre slik at ordinær bhg start er i august og det er kun under hovedopptaket at barnet ditt får den prioriteten det skal ha. Det er nok litt ulikt rundt om i kommunene...hilsen førskolelæreren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar jenter.

Ja man kan jo selvfølgelig bare ta de 5 ukene ferie midt inni permisjonen i 2011 det tenkte jeg ikke på en gang :)

 

Det går litt tregt noen ganger he he :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ferie i permisjon har begge foreldrene mulighet til å forlenge permisjon med 4 uker og 1 dag, og ikke 5 fulle uker... Taes disse etter endt permisjon kan alle 5 ukene taes ut sammenhengende!! Det var hvertfall det reglene sa på NAV for ca 2 uker siden, men det kan jo ha kommet noe nytt om at man kan ta ut alle 5 i en smell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer at du kan ta 4 uker og 1 dag mens du har permisjon. Men jeg har hørt at det er litt forskjellig praksis rundt omkring så noen nav kontorer godkjenner 5 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...