Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #1 Skrevet 24. oktober 2010 Helt greit at man har sine overbevisninger, og er tro mot dem, men venninna mi har de siste to-tre årene tatt helt av. Dyrevern er det eneste som står i hodet på henne, og hun er så belærende om økologisk kosthold og ser så ned på folk som kjøper billige produkter som er testet på dyr, som hun selv sa "Jeg går heller sulten enn å spise f.eks. kylling som ikke hadde det bra da den levde!" Tør nesten ikke å få besøk av henne lenger, for jo, jeg er i mot dyreforsøk, men jeg har ikke memorert listen over "røde" produkter på dyrevernalliansens liste.. Så i skapet står min Maybelline mascara, jeg har Biotherm ansiktskrem og i kjøleskapet kan man finne kylling som dessverre ikke ble foret opp økologisk... Dette, og flere andre ting, har gjort at vi har mindre og mindre kontakt, vi har vokst helt fra hverandre.. Kan man gjøre det "slutt" med en venninne man har hatt som sin mest fortrolige i 25 år, eller lar man bare vennskapet fade sakte men sikkert ut? Jeg skal gifte meg til neste år, og vi har alltid sagt at vi skal være forlovere til hverandre, og hun er fadder til datteren min, noe som var den største selvfølge den gang, for det var før hun begynte å forandre seg så radikalt.., men nå føler jeg ikke at hun og jeg har et forhold som er nært nok til at hun skal være forloveren min... Noen som har opplevd noe lignende?
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #2 Skrevet 24. oktober 2010 Huff. Gjør det slutt med henne. Mener hun at all andre skal dele hennes religion, bør hun bo der det er flertall av dyrvernfrelste mennesker.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #3 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg hadde blitt superglad om jeg hadde en venninne som var så engasjert jeg da:) Skulle gjerne likt å vite hva som er "lov" å spise og hvilke produkter man skal holde seg unna. Men jeg er ikke flink nok dessverre. Herretter skal jeg ihvertfall ikke kjøpe maybelline mascara eller biotherm ansikstkrem (om du mener de er testet på dyr, trodde ikke det var lov lenger jeg da) Kan dere ikke prøve å møtes på halvveien da? Er jo utrolig synd om du mister en gos venninne fordi hun er blitt engasjert i noe så flott som dyrevern? Du må jo fortelle henne at dette blir litt for voldsomt for deg, men samtidig så bør du jo være litt takknemlig for at det faktisk finnes folk som henne. Er ikke nok mennesker her i verden som tenker på dyrene. Gi henne kreditt i stede for å kvitte deg med henne
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #4 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg hadde ikke orket å ha en så fanatisk venninne, uansett hva det var fanatismen dreide seg om. Fanatikere = wackoes.
Himmel og hav Skrevet 24. oktober 2010 #5 Skrevet 24. oktober 2010 Øhhh..."gi henne kreditt"? Ikke alle amerikanske uttrykk lar seg oversette direkte. Å "gi henne kreditt" betyr noe fra før, nemlig at hun kan få utsette betalingen sin en stund. Jeg går ut fra at det ikke var det du mente. Og, ja, det går an å gjøre det slutt med en venninne, men siden det allerede er i ferd med å skli ut av seg selv, så kanskje det bare skal fortsette med det? Når det gjelder rollen som forlover, så er vel det en grei ting å si at du føler at dere har vokst i hver deres retning, og at du har andre venninner som står deg nærmere. I og med at fanatikere kan være noe slitsomme å forholde seg til fordi de har et par relativt velutviklede skylapper, så kan det vel tenkes at hun ville "mene" en del ting om bryllupsfeiringen også. Si det som det er. Hun er sikkert like frustrert over det hun ser som mangel på engasjement som du er over det du ser som hennes fanatisme ;-)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #6 Skrevet 24. oktober 2010 Øhhhh, man sier det på norsk også...kanskje ikke "riktig" å si det, men man gjør det likevel og de fleste forstår hva man mener når man sier det.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #7 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg har vært med på akkurat det samme. Hadde en bestevenn som ble helt fanatisk med dette dyrevern greinet, Noah og alt annet. Dro til Spania og kledde seg naken for oksene osv. Det ble litt ekstremt for meg, for hver gang vi var sammen, pratet denne vennen min om dyr og hvor fælt de har det, og skjønte ikke hvordan det gikk ann å spise kjøtt. Jeg jobber som kokk, og lager mye kjøttmat, og fikk refs for det også. Sønnen min spiste en pølse forran vennen min, og det var uakseptabelt, for jeg lærte opp sønnen min til å "drite i" dyrene rundt seg. Heldigvis måtte jeg flytte fra der vennen min bor, og kontakten ble betraktlig mindre. Det var bare helt herlig. Det verste var jo når man skulle ut å spise sammen. Det var jo umulig! Kvitt deg med venninnen, eller prat med henne!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #8 Skrevet 24. oktober 2010 Å prate med henne må da være bedre enn å kvitte seg med henne! Og- det heter 'gi henne kred.'
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #9 Skrevet 24. oktober 2010 Øhhh... "Å gi kreditt" er et vanlig uttrykk på norsk også når man mener gi ros. Det betyr ikke bare utsatt betaling.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #10 Skrevet 24. oktober 2010 Kanskje der du bor, men "å gi kred" er bare slang for "å gi kreditt"
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #11 Skrevet 24. oktober 2010 Ja, jeg er litt redd for at hun skal legge seg borti menyen f.eks., noe hun etter min mening ikke har noe med som forlover.. Det er så synd at det har blitt sånn, hun er en fantastisk venninne som har stilt opp for meg nesten hele livet, og vice versa. Men hun har på en måte blitt litt "skrudd", stygt å si, men vi har ingenting å snakke om lenger, alt hun har i hodet sitt er jo hvor fælt alle dyr i verden har det, spesielt katter da, alle katter må jo forhøyes til noe gudommelig og gå foran alle andre familiemedlemmer.. Jeg er veldig glad i dyr selv, men her i huset får kattene mine leve som katter, noe de ser veldig ut til å være tilfredse med! Få jo nesten dårlig samvittighet fordi jeg ikke bruker tusenvis av kroner på fôr, veterinær og leketøy til kattene mine i måneden.. Det er flott at folk er engasjerte, men man må være litt forsiktig med å presse "troen" sin på andre, syns jeg! Nei, jeg vil helst ikke miste venninnen min, så jeg får snakke litt med henne, vi er flere i samme venninnegjengen som reagerer på oppførselen hennes, og jeg er den som har kjent henne lengst.. Huff, det blir ikke lett.. HI
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #12 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg vil helst ikke miste henne, så jo, jeg bør nok snakke med henne om at jeg føler meg litt overkjørt. Jeg er med i dyrevernalliansen selv, og gjør mitt beste for at dyr skal ha det bedre ved å tenke over hva jeg spiser og hvilken ansiktskrem jeg bruker. Men det er jo ikke noe jeg tenker på 24/7, og om jeg kjøper noe som senere viser seg å stå på lista, så bruker jeg det, for det ville vært verre naturvernmessig å kaste noe du allerede har kjøpt.. Her er lista, forresten: http://www.dyretesting.no/forbruker/liste-r0d-alt.html HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå