Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #1 Skrevet 23. oktober 2010 Når jeg leser her inne er jeg sååå glad for at barna mine har en så flott stemor!! Hun er et varmt, inkluderende menneske, som elsker barna mine! Hun bruker ikke tiden de har sammen (annenhver helg) på å sette et "eksempel" ovenfor barna at "dette er mitt hjem, her følger dere mine regler". Hun er raus nok til å skjønne at det ikke er så lett å være skilsmisse barn, hun har møtt barna mine med respekt og åpne armer. Hun er et flott og varmt menneske, og hvis flere av dere stemødre kunne være som henne ville verden vært et bedre sted!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #2 Skrevet 23. oktober 2010 Høres enkelt ut å være stemor og bare ha barna annenhver helg!!!!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #3 Skrevet 23. oktober 2010 De trenger jo ikke så mye regler når det er kun snakk om helger.. da er det jo bare kos. Hvem stemor takler ikke det. Det er vel hverdags situasjonen som blir vanskelig for mange.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #4 Skrevet 24. oktober 2010 Det spiller ingen rolle om det er helg eller hverdag dersom man opplever at barnas hjem og regler er veldig ulikt ens eget hjem og regler. Når det er sagt, syns jeg enkelte temødre kan bruke tidens sin bedre enn til å "disiplinere" på vegne av gubben de få dagene det dreier seg om. Sønnen min er annen hver helg hos far, stemor og nye halvbror og stesøster. Han har det kjempefint der, og jeg er bare glad for stemorens bidrag i livet hans. Men vi har vært heldige...
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #5 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg er stemor, og jeg bruker *ikke* samværshelgene til å disiplinere samboerns unger. Men, man må kunne forvente at ungene oppfører seg nogenlunde, normal folkeskikk for eksempel er vel ikke for mye forlangt? Nå er det heldigvis ikke noe problem her, siden samboern har vett på å ta sånt selv. Hvis man kun hakker på stebarna, og ser på dem som en pest og plage, så skjønner jeg hva du mener, men om man har et godt forhold til ungene så tror jeg ikke de lider av at stemor sier fra om ting som ikke er greie. Eller minner om husregler. I tilfellet med 9-åringen som heller ville spille fotballspill, så hadde jeg alldeles ikke gitt meg, der måtte han pent ha blitt med. Stebarna kan ikke forvente å få være alene med mor/far hele helga, særlig ikke om de har mindre søsken. Tror vi har sluppet unna mange problemer fordi vi ikke har fellesbarn. Derimot så har vi mine og dine, som har vært her samtidig alle sammen. Så ingen bor her mer enn andre, ingen kommer og opplever en "sirkusforelder" og slipper unna de kjedelige hverdagene...Enten er alle, eller ingen med på ferie/tusenfryd/what ever. Vi har vært sammen i åtte år nå, og har aldri hatt noen store stebarnsproblemer, hverken med hans eller mine unger. Har aldri fått høre at jeg ikke skal bry meg, fordi jeg ikke er mora deres.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #6 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg blir helt matt av idiotiske stemødre som helt seriøst mener at stebarna skal være med i stemors familieselskaper. Som om disse ungene ikke har nok av de med sin egen biologiske familie. De skal ikke få ha mamma og pappa sammen, men de skal ha opptil fire familier å tilfredsstille. Verden er bra urettferdig for disse ungene.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #7 Skrevet 24. oktober 2010 Det er slike holdninger som er med på å splitte familien enda mer! Din familie, min familie osv!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #8 Skrevet 24. oktober 2010 JEg har dessverre sett på nært hold hvor ødeleggende det kan være når steforeldre insisterer på at stebarna skal innlemmes i deres egen familie på godt og vondt. Det er slett ikke alle det passer for, eller alle barn det er greit for. For uansett hvor velfungerende man er er ikke stefamilie ekte familie, det er en bonusfamilie som ikke kan kreve det samme som ekte familie. Steforeldre som forlanger at store stebanr skal delta i deres families begivenheter ber fort om bråk, de er i tillegg svært lite kloke.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #9 Skrevet 24. oktober 2010 Så derfor skal far la være å gå i et selskap som er hans familie og fordi barnet ikke kan tilpasses inn i familien? Det hender at ungdom ikke vil være med i selskap og det er greit nok, da får de være alene hjemme eller hos venner om de er ansvarlige nok.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #10 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg er stebarn og har vært det siden jeg var 3, jeg har både halvsøsken og stesøsken. Jeg har alltid blitt involvert i min stemors familie, noe som jeg faktisk syns er viktig for at barnet skal føle seg som en av familien og ikke bare på besøk. Tror det er viktig for å få et naturlig og avslappet forhold til halvsøsknene å bli behandlet likeverdig også. Jeg hae aldri vært fan av "la det skure"-holdningen, og syns at regler og en viss disiplin må til for at barna skal føle seg både trygge og elsket, dette gjelder biologiske barn, stebarn, tantebarn, rett og slett alle barn. Min mor har også blitt stemor etter jeg ble voksen og flyttet ut, min stebror kaller mine tante og onkler for tante og onkel, har han bursdag nåt han er hos dem feirer de sammen med vår familie. Er barna større så kan de jo få bestemme selv syns jeg, men også da kan de jo oppmuntres til å være med på familieaktivitetene, det er jo bare ment som å være inkluderende, ikke for å være slem med barnet. På slutten vil jeg si at jeg har alltid hatt et godt forhold til mine steforeldre, og selv om min far og moren til søsknene mine har gått fra hverandre har vi et godt forhold den dag i dag.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #12 Skrevet 24. oktober 2010 Selvsagt skal ikke far det, men far må jo vurdere hvorvidt det er hensiktsmessig å tvinge ungen i et selskap for stemors familie.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #13 Skrevet 24. oktober 2010 Det er flott at det fungerte for deg! Det betyr ikke at de er fasiten for alle. Jeg har nemlig helt motsatt erfaring.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #14 Skrevet 24. oktober 2010 Men hva slags budskap sender du til de andre søskene om stebarnet får "styre" som det ønsker? Nei, jeg vil ikke være med på det og jeg vil ikke være med å det osv?
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #15 Skrevet 24. oktober 2010 Her tar vi med alle i familieselskaper/middager... stebarn og barn;) hvis min stesønn en elr annen gang IKKE vil bli med, da får far skaffe barnevakt da. For han skal med!! enkelt å greit å det samma om dt gjelder min sønn, om vi skal til sambos familie...
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #16 Skrevet 24. oktober 2010 Styre som det ønsker? Stebarn er ikke en hund man skal kommandere fra den ene aktiviteten etter den andre som det passer nyfamilien. I en fungerende familie blir det tilpasset alle etter tur. Det er ikke vanskelig å forklare det til nye søsken. "Dere er ikke med i bursdagen til mormoren til pål, fordi hun ikke er mormoren deres. Pål er ikke med i Espen sin bursdag for Espen og Pål er ikke fettere. Det er dere og Espen. Grunnen er at dere og Espen har forskjellige mammaer, dermed også litt forskjellige familier". Har man valgt en mann med barn fra før vil det sannsyligvis oppstå situasjoner der han ikke er med deg på en aktivitet pga barna han har fra før. Det burde være uproblematisk. At man lar stebarn slippe stemors/Stebarns familieselskaper i noen grad der det er naturlig betyr på ingen måte at man lar stebarnet styre på, eller ekskluderer stebarnet.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #17 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg er stemor (100%) til en gutt på 17 år. Har et veldig fint forhold til han. Samme har den nye mannen min til mine barn. (som bor 50%). Vi har i tillegg fått et felles barn som alle forguder. Meeen, kan ikke si det samme om stemoren til mine 2 tenåringer. Hun bryr seg katta om dem og nekter dem det meste, mens til sine barn er hun raus. Har endt med at min x må lure ut penger for å gi dem til meg så hun tror at jeg betaler det meste av turer, klær osv. Hun mener at sålenge ikke barnet mitt vil arve etter hennes barn så kan jeg betale det meste. Sleipe kvinnemenneske!!!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #18 Skrevet 24. oktober 2010 hmmm, min stedatter synes det er kjempe stas å bli med til min familie hun. Nå skal det sies at hun blir tatt veldig godt imot og behandlet veldig bra av min familie da.(faktisk veldig stolt av dem for det) Vi har faktisk litt anderledes problemstillinger. Nemmelig at hun blir veldig lei seg hvis hun får høre at f.eks min bestefar har bursdag og dette skal feires en lørdag hun er hos moren sin. Flere ganger har hun blitt med selvom det egentlig er mammadag. En annen ting er at hun helst vil være med til min mor og far når de skal passe fellesbarna. Min mor tar dette på strak arm. Men min lillesøster som ikke har passet fellesbarna enda og har liten erfaring med barn synes det blir litt mye med å ta alle sammen men, hun synes det er ekkelt å si nei også.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #19 Skrevet 24. oktober 2010 Det var derfor jeg skrev "styre" og ikke styre! Da får vi bare være enige og å være uenige! Om jeg noen gang blir stemor eller noen blir stemor for mine barn vil jeg at de skal leve etter samme regler, jeg vil ha samme forventninger til dem og gi dem samme forutsetninger osv osv:) Og hvorfor i all verden kan ikke "mormoren til Pål være mormoren hans og? Ser jo bare på det som et pluss, flere mennesker til å bry seg om barnet.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #20 Skrevet 24. oktober 2010 For det er svært sjelden mormoren til pål fungerer som mormor til fars nye barn? Ikke fordi hun ikke kan være det, men det er nok sjelden
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #21 Skrevet 24. oktober 2010 09.01: Du er jaggu mer enn gjennomsnittlig kokt i hodet!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2010 #22 Skrevet 24. oktober 2010 Nei, det ser ut som om du er den med intellektuelle problemer 17.10. God bedring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå