❤lille stjerne❤ Skrevet 23. oktober 2010 #1 Skrevet 23. oktober 2010 jeg gjorde aldri det med jenta mi. Det føltes ikke riktig for meg. Men jeg vurderte det mang en gang for hun var virkelig vanskelig å legge. Gråt og skreik og sto i så fort jeg prøvde å legge henne ned og sov sååå godt på armen. Takk og lov så prøvde jeg aldri ferbermetoden på henne. Og det er jeg så utrolig glad for nå. Vi har akkurat fått vite at hun hadde kiss syndrom som liten og det betyr at grunnen til at hun skreik og skreik når vi la henne var at det var vondt. Hun hadde vondt når hun skulle ligge på ryggen og sove, hun var ikke bortskjemt eller godt vandt som mange mente. Er så leit å tenke på at hun hadde så mye vondt som liten (hun er 3 nå og har begynt med behandling og trening for dette). Men i allefall en stor trøst å tenke på at vi ikke lot henne ligge og skrike for at hun skulle "lære seg å finne søvnen selv". Jeg mener at det er alltid en grunn til at de små gråter/skriker og det er aldri en god ide å la dem ligge alene og gjøre det.
Hanna30 Skrevet 23. oktober 2010 #2 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg er helt enig med deg! Skrev forresten et innlegg her for en stund siden om "kyssemetoden" for aa faa barnet til aa sove. Gjelder litt eldre barn da, som skjönner hva man sier. Sida der jeg oversatte det fra var eltern.de, en tysk barneside. Der beskrev de ogsaa Ferbermetoden, men advarte om at den ikke maatte brukes uten i samraad med lege eller psykolog, og ikke paa barn under et aar (eller var det to?). I Norge er den beskrevet flere steder paa nettet uten noen advarsler, som om det er helt greit aa bruke den uten aa ha värt i kontakt med lege liksom. Synes det er galt jeg.. Som du sier er det jo en grunn til at de skriker, de kan ha vondt eller väre redde. Eller bare synes det er fält aa bli lagt, men da synes jeg heller ikke det er rett aa bare la dem skrike, da liker de iallefall ikke aa bli lagt senere! Noen ganger vet jeg ikke mine arme raad naar gutten hylskriker i det jeg legger ham ned, og er helt utröstelig. Og noen ganger hjelper det ikke aa ta ham opp heller. Han er stuprött og bare skriker og skriker, men da er jeg alltid sammen med ham, stryker ham og pröver aa berolige ham, jeg kunne da aldri ha gaatt fra ham og latt ham graate alene.
Bustehue Skrevet 23. oktober 2010 #3 Skrevet 23. oktober 2010 Det var mange som nevnte at gutten vår kunne ha kiss/kidd, pga tangforløsningen. Legen vår lo bare når jeg nevnte det, det er visst ingen medisinsk diagnose. Jeg avfeide dermed hele temaet. Jeg lot han gråte seg i søvn. Gikk ikke mange dagene før han sluttet og gråte, la seg med et smil og sovnet av seg selv.. Grunnen til at han gråt i begynnelsen var nok at han ville tas opp. Men når han ikke ble tatt opp, lærte han seg å kose seg i senga.. Er veldig glad for at han ikke hadde vondt (da hadde han vel ikke gitt seg så fort tenker jeg). Stakkars lille jenta di som har hatt vondt Bra dere får hjelp nå da. God bedring til frøkna
Gjest eelis+kian Skrevet 23. oktober 2010 #4 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg må si at jeg ikke skjønner meg helt på dere anti-alt mulig-damer. Javel, så kanskje fant dere noe annet som funket for deres barn, men det som funket for dere, funker ikke for alle. Når man har en unge som ikke vil legge seg fordi den ikke vil legge seg, og man har prøvd alt og vet at den ikke har vondt noen steder, så kan man prøve ferber-metoden. Og det syns jeg at man kan gjøre med god samvittighet. Ingen barn dør av å gråte en stund, og man titter jo innom med jevne mellomrom, så barnet er ikke alene. Dessuten kjenner de fleste foreldre barnet sitt godt nok til å vite når barnet gråter av en annen grunn enn at det ikke vil legge seg. Å sitte her og si "det er galt å bruke ferber-metoden, fordi barnet mitt hadde kiss syndrom", det blir helt feil, altså. Igjen: Det som funker for dere, funker ikke nødvendigvis for alle andre. Og at ditt barn fikk vondt av å ligge på rygg, betyr ikke nødvendigvis at alle barn får vondt av å ligge på rygg.
Gjest eelis+kian Skrevet 23. oktober 2010 #5 Skrevet 23. oktober 2010 Forresten, lykke til og god bedring til jenta Det er kjedelig når de små har vondt.
Bustehue Skrevet 23. oktober 2010 #6 Skrevet 23. oktober 2010 Helt enig eelis+kian. Skulle vært en "liker"-knapp her på forumet
lille sprelle Skrevet 24. oktober 2010 #7 Skrevet 24. oktober 2010 Du har flere som er med deg i det! Har aldri latt henne skrike seg i søvn - er nå 2,5 år og er hun bare sliten nok, er det ikke noe problem å legge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå