Gå til innhold

Noen som har pusset opp et helt hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal renovere huset vi bor i, og jeg kjenner at jeg gruer meg. Er det ikke utrolig stress å leve med maling og sparkel rundt ørene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vel den største påkjenningen man kan på ett forhold i hvertfall.... bare se på "Sinnasnekkern" :-) Men det er ikke tull, vet faktisk om flere som har gått fra hverandre mens de har pusset opp. Har ikke erfaring med det selv, men det må være utrolig stress, det tar jo så lang tid - hvis ikke man har håndtverkere til å gjøre alt.

Skrevet

Vi har gjort det. Holder nå på med hus nr. 2 faktisk. Og ja, det er veldig slitsomt! Det stjeler mye tid for oss sammen som familie, og det fører til en del ekstra konflikter fordi vi er slitne og leie av livssituasjonen. (mangel på skikkelig kjøkken og bad...og følelsen av at man hele tiden skulle ha gjort mere for å bli ferdige) Men det kan også hjelpe på å styrke forholdet om det er sterkt nok til å holde ut.

Du skal vite at det var ikke av ren lyst av vi bestemte oss for å hoppe på et nytt renoveringsobjekt, men vi gjorde det rett og slett for å holde huset innenfor familien. Jeg håper ekteskapet skal klare en runde til ;)

Men husk på å ikke bite over for mye, ikke ta alt på en gang. fokuser på ett og ett rom og unn dere pauser og familietid innimellom. Vi har lært mye, og tar det veldig mye roligere med dette huset. :) Lykke til. :)

Skrevet

Mine tips er å lage en REALISTISK plan, og detaljert. Planlegg før dere utfører. Samt at dersom man ikke velger for dyre produkter (tepper til 900kr kvadraten, heltre gulv, Sigdal kjøkken osv.) så kan man heller sette bort de jobbene som er vanskelige eller tar mye tid.

Skrevet

Jepp, vi pusset opp et hus på 200 kvm i sommer/høst. Det eneste vi ikke gjorde var å pusse opp badet. Ellers la vi nytt gulv, nye vegger og nytt tak i alle rom, samt nytt kjøkken. Det er virkelig en belastning å bo slik (jeg var høygravid og hadde et tungt svangerskap i tillegg), men det er glemt så fort rommene begynner å ta form!

Lykke til :)

Skrevet

Dere bor nå i huset som skal renoveres? Er huset slik at dere kan ta rom for rom eller må alt rives ut? Dersom dere kan bo i huset og ta rom for rom går det helt fint. Det er klart det blir mye jobb og sånn men det må dere bare forberede dere på.

Mine tips er:

- Bruk god tid på planleggingen slik at det blir færrest mulig uforutsette ting.

- Husk at altblir dyrer enn det dere regner med så ikke velg løsninger som er i grenseland på va økonomien tåler.

- Dersom dere ikke er så erfarne er detlurt åbegynne på ett rom som ikke er så synlig. Alle gjør feil i starten og det er kjedelig om det er det første folk ser når de kommer på besøk. Det første rommet tar også ofte lang tid om dere er uerfarne og da er det lurt å ta ett rom dere kan lukke av og få gode pauser fra.

- Lag planer for når og hvordan ting skal se ut og gjøres.

- Sett av tid til andre tingslik at også foholdet ikke går i grus. Altså at dere tar pauser fra arbeidet SAMMEN for å gjøre ting som ikke har noe med jobbingen å gjøre.

- Vær effektive spesielt når alt er som verst.

Vi har renovert hele huset mens vi har bodd her og med to små barn under tre år og det har gåttveldig bra. Ungene har fått være med på å rive av tapeter og tegne på plater, vi har kjøpt barnehammere som de kan snekre med på ting vi ikke bruker til noe. Vi har tatt ett og ett rom og var heldige med at det gikk ann innvendig. Gulvene var rette heldigvis. Vi har tatt ettog ett rom med vegger, tak, etterisolering og vinduer. Når alle rommene var ferdige la vi gulvet. Bad, gang og soverom fikk gulv når det var ferdig. På kjøkkenet har vi gått med sko en god stund da vi flyttet en vegg og omorganiserte innredningen og fikk mye sponplater opp.

Ingen skilsmisse her, heller omvendt da dette har ført oss enda nærmere sammen som par og som familie. Men det holder med ett hus:)

Skrevet

JOda, både før vi flyttet inn og nå mens vi bor i huset, beste er å holde på hvis man ikke bor i huset, men den muligheten hadde vi ikke nå. Så med detgamle huset brukte vi noen måneder, nå tar det årevis.

Går fint å bo i det hvis man ikke gaper over for mye på en gang, ta et rom i gangen og gjør det ferdig før neste prosjekt. Blir utfordring når vi skal ta stuen og kjøkkenet, men vi skal ta det neste sommer, da har vi hagestue, grill og mulig vi låner farfars campingbil i tillegg mens vi holder på da. Skal kjøpe inn alt på forhånd, ordne oss barnfri noen dager og gyve løs på prosjektet.

Var ingen hast da vi flytta inn her, så på 3år så har vi isolert loftet,m kjelleren, delt inn kjeller i boder og vaskekjeller, pusset opp kontoret og et barnerom, bygget klesrom og vi er nesten ferdige med en bod i loftsgangen, pluss loftsgangen, i tillegg har vi fikset et uthus og bygget hagestue, lekestue og satt opp drivhus, drenert rundt huset og ryddet og tynnet ut i hagen.

Mao det går seint med oss, det vi har igjen er å pusse opp 2 soverom, kjøkken, stue, bad, gang, bygge ny yttergang og et nytt bad, stort påbygg med to soverom og en stue til, pluss verandra i to etasjer og trekke ut taket/ legge nytt tak....PHU!

Men det blir virkelig verdt det når vi er ferdige en dag....man har alltid noe å gjøre når man holder på med slike prosjekt, får brukt kreativiteten også, ikke rent skjelden man snubler over nye problem som krever fiffige løsninger. for å ikke glemme om alle diskusjonene og kranglene.

Å pusse opp setter et hvert forhold på en tøff prøve, vi har så lagt overlevd og trolig vil forholdet overleve hva det skal være siden vi enda faktisk holder ut sommen.

MItt råd: tenk ut en god plan, begge parter bør involvere seg, dvs at vi jentene også må tørre å klipe i en hammer eller helst spikerpistol, lære å ta mål og bruke vater og tomstokk, hvis ikke blir det et sant helvete og aldri ferdig..hehe

I sommer sto jeg i et gjørmete grøft i bikini mens jeg lempa stein opp til 40-50kg stk med rein håndmakt, de større steinene brukte jeg gravemaskin til å flytte på der det var mulig, ellers så måtte vi være to for å fjerne dem. Aldri knekt så mange negler i mitt liv , had så mange sår på henda eller banna så mye som da kan jeg trygt si.

Skrevet

Det er forferdelig slitsomt :( Vi pusser opp vårt 2. hus nå, er heldigvis gaske langt på veg, men fortsatt endel som står igjen som skal tas over langen. Før vi kjøpte dette huset pusset vi opp vårt første hus og før der igjen ei leilighet. Har innimellom oppussinga fått to barn også og nå er tredje på veg. Å få barn og pusse opp samtidig er vel ikke å anbefale...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...