Gå til innhold

vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir førstegangsmor om to uker og har gått opp fra 47 kg til 59 kg. 12 kilo tilsammen. Det er vel normalt. Hvor mye vil jeg regne med å gå ned rett etter fødselen tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er veldig individuelt fra pers. til pers.. Eg var 50 ved første test og og 81 kg 2 dager før fødsel...

Og 3 mnd senere var eg nedi 50 kg igjen...

Men vet noen som ikke har gått av seg alt som er kommet på før det har gått 1 år og noen som aldri er kommet ned i samme vekt som før graviditet

Skrevet

du kommer til å gå ned ca 3,5 kg rett etter fødselen..for det er ca det barnet veier når det blir født:)

Skrevet

bare 3,5 kg? Det må jo være mer..hva med morkake osv, den skal jo også ut? Veier den ikke så mye den kanskje?

huffamei, da har jeg jo 9 kg i fett som jeg må gå ned da. Det kan jo ta lang tid.

Skrevet

Du går nok ned betydelig mye mer enn 3,5 kg! :) Morkake, fostervann og baby veier mer enn det.. + at du har sannsynligvis mer vann i kroppen nå enn vanlig. Tipper du vil gå ned ca 12 igjen jeg da.. Selv gikk jeg ned 9 kg i løpet av de tre dagene jeg tilbrakte på sykehuset etter sist fødsel :)

Skrevet

Kommer litt ann på hvor stort barnet er, et barn på 4,5 kilo har mye større morkake, mer fostervann osv en en unge på 2,5 kilo.

Hvor mye vann du har i kroppen har også mye å si, noen har nesten ingenting, andre tisser ut lange liter (og tilsvarende mange kilo) i dagene etter fødsel.

Da jeg fikk førstemann la jeg også på meg 12 kilo, gikk ned 10 kilo på sykehuset og enda fire kilo første uken hjemme. Da det var gått nesten to uker etter fødselen hadde jeg altså gått ned 14 kilo og veide mindre enn jeg gjorde før jeg ble gravid. Ungen veide 4100g

Skrevet

12kg er vel det som er anbefalt at man legger på seg, som et utgangspunkt. De som veier lite på forhånd kan/bør legge på seg litt ekstra og de som veier mye på forhånd kan/bør legge på seg litt mindre. I tillegg til babyen, så er det morkake, fostervann, vann i kroppen (de aller fleste har noe), ekstra blod osv. Alle 12kg forsvinner ikke i løpet av 2-3 dager, men antagelig vil alle 12kg hos deg forsvinne forholdsvis raskt. Husk på at du ikke bør tenke vekt på en stund enda. Hvis du begynner å tenke vekt allerede kan det gå utover ammingen. Slanking er uansett ikke anbefalt mens man ammer. For å produsere nok melk må du antagelig spise mer enn du har vært vant til før du ble gravid og det er helt greit.

Jeg har veid en del mer enn deg før jeg ble gravid og jeg har lagt på meg ca15 kg i første svangerskap og ca12kg i andre svangerskap. Begge gangene har jeg gått ned de kiloene forholdsvis raskt og så har jeg fortsatt nedover så lenge jeg fullammet. Begge gangene har jeg spist det jeg har hatt lyst på, dvs alt for mye godteri... Problemet mitt har vært at jeg har fortsatt å spise like mye når jeg har ammet mindre, så kiloene har kommet på igjen...

Skrevet

SYns å huske at jeg gikk ned rundt 9 kilo på de dagene på sykehuset. Så det gå nok greit ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...