Gjest Sekretøsa Skrevet 23. oktober 2010 #1 Skrevet 23. oktober 2010 Når gjøre noe med dem? Vente til de evnt blir en plage/irritasjon for barnet? De forsvinner etter, what, 2 år??
Gjest ->>- Skrevet 23. oktober 2010 #2 Skrevet 23. oktober 2010 Skvis ut den hvite guffa og hold tildekket så det ikke smitter. (Ja, det er ikke nødvendigvis den offisielle anbefalingen altså, men funker utmerket).
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. oktober 2010 #3 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg prøvde å skvise ut på den ene istad, siden den har vokst å blitt stor som en melon (sånn omtrent), men det virka ikke som om han syns det var veldig behagelig. Så jeg fikk ikke klemt nok... Men skal prøve igjen, ved en annen anledning! Det er forøvrig ingen av de som har "lekket" noe. Helt tørt og fint...
Gjest ->>- Skrevet 23. oktober 2010 #4 Skrevet 23. oktober 2010 Det gjør vondt. Emlakrem rundt den er en mulighet. Bestikkelser en annen. Og du er selvsagt ikke garantert å bli kvitt dem om du får skvist alle, dukker stadig opp igjen. Men har du flaks tar du dem ved rota - de har en nasty tendens til å bli flere og vare evig lenge, og så er de jo støgge og ekle og smittsomme.
Ann_ Skrevet 23. oktober 2010 #5 Skrevet 23. oktober 2010 Begge mine barn har de. Har vært hos legen med de. Legen sier at de vokser det av seg skal ikke tenke på det. Har en gang blitt nødt til å fryse bort en hos legen (sånn man gjør med vorter). Den var blitt så stor og plagsom. Var midt i bukselinningen. Ellers har jeg fått tips om jojobaolje. Jeg synes ikke den har virket men andre har hatt stor nytte av den. Klemme de ut for å åpne opp og så ta på oljen. Men som andre sier om du klemmer på de så er det smittsomme. Sprer seg fort
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. oktober 2010 #6 Skrevet 23. oktober 2010 Ja, krem går jo ann. Bestikkelser gidder han ikke, hehe Får se hvordan det ligger ann etterhvert. So far har de ikke smittet over på oss andre (og han har hatt de i 6-7 mnd'r) de bare sprer seg rundt på hans egen kropp....
Fire småtroll Skrevet 23. oktober 2010 #7 Skrevet 23. oktober 2010 6-åringen min har de i nakken, bare 3-4 stykker og veldig små så de synes ikke så godt.. 9-åringen min har de rundt anklene og bak leggene, hans klør (er visst ikke alle som gjør det) så han klorer de stadig i stykker og smitter seg selv. Har skjønt at det er omtrent samme viruset som vorter, dvs at de er smittsomme men ikke ekstremt smittsomme (akkurat som vorter). Jeg har blitt tipser om tea-tree olje, men har ikke fått prøvd det selv enda... Pratet med helsesøster om det og hun sa legene sjelden fjernet de om de ikke var store og betente eller veldig sjenerende (f.eks midt i ansiktet).
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. oktober 2010 #8 Skrevet 23. oktober 2010 Nei, det er det jeg tenker også, at de fjerner de jo ikke om det ikke er til noe plage. Nå er sønnen min 3 år da, så det er ikke sånn at han går rundt å irriterer seg over de (som jeg vet jenta på 6 ville gjort, hehe). Får bare la de være, også heller følge med på dem.
Ann_ Skrevet 23. oktober 2010 #9 Skrevet 23. oktober 2010 Mine to har de i ansiktet. Har fått rekvisisjon fra legen til hudspesialist men de avviste den da det ikke var livsfarlig. Når jeg tidligere sa det var smittsomt så mente jeg ikke over til andre men smitter videre på egen kropp. Eldste datteren er 3,5 år, det kommer og går nye molusker hele tiden.
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. oktober 2010 #10 Skrevet 23. oktober 2010 ja, riktig. Leste bare et sted på nett at det var smittsomt over til andre, så jeg trakk en litt kjapp konklusjon der Ingen i ansiktet her, enda. Men det kan jo komme.... får bare vente... å vente... å vente....
Fregn@ Skrevet 23. oktober 2010 #11 Skrevet 23. oktober 2010 Ann_ Mollusker smitter over fra person til person. Svømmehaller er er f.eks en stor smittekilde. jenta mi ble smittet av gutten etter ett bad sammen. Gutten hadde sine i 3 år- de utviklet seg som byller før de forsvant av seg selv. jenta var til hudlege, fryste noen av de, etter ca 2 mnd var alle borte. hudlege ga råd om å pirke på molluskene med en sprøytespiss for å irritere de. håper virkelig de ikke får de igjen, det er noe svineri!
Ann_ Skrevet 23. oktober 2010 #12 Skrevet 23. oktober 2010 Beklager ordla meg litt feil. Ja de smitter men det jeg mente var at de smitter veldig fort hvis man pirker borti. Legg for å spre seg videre på egen kropp
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. oktober 2010 #14 Skrevet 23. oktober 2010 Da er jeg med! Kjedelig om det skal ødelegge for hans muligheter til å bade f.eks. Jeg ønsker jo ikke at han skal smitte andre.... Hm, kanskje jeg får ta han med til legen da, så får han se hva de kan gjøre med dem. Nå på vinteren er det jo greit, men til sommeren igjen når de er lettkledde smitter det jo fortere. Som sagt, så er ingen av dem åpne sånn at de (tilsynelatende) smitter over til andre da, men. Kan se i morgen hva jeg får lov til
Sommerfugl78 Skrevet 23. oktober 2010 #15 Skrevet 23. oktober 2010 Gutten min hadde en i ansiktet i fjor. Jeg smurte på en krem som heter Brulidine (tror det skrives slik) fra apoteket. Smurte tykt på og satte plasterlapp over (gasbind og tape) hver kveld, den ble borte etter noen uker
Wopi Skrevet 24. oktober 2010 #16 Skrevet 24. oktober 2010 Min datter hadde det. Vi var hos legen, rådet var å vente til det ble borte av seg selv. Det gikk flere mnd, uten endring. Så begynte jeg å klemme. Brukte et papir. Vondt - ja, men hun hatet molluskene og bet tenna sammen. Etter 1 uke var alle klemt, og vi har ikke hatt en mollusk siden... Hun har noen svake arr, men de er så lyse at de kommer til å forsvinne etter hvert.
Gjest Sekretøsa Skrevet 24. oktober 2010 #17 Skrevet 24. oktober 2010 Åh, funker det? Det er vel i utgangspunktet en sårsalve... Hm, kanskje teste ut det da Takk for tips!
Gjest amandine Skrevet 24. oktober 2010 #18 Skrevet 24. oktober 2010 Når de er klare, dvs når du ser det hvite, kan du med en skarp negl for eksempel skrape hardt og fort over. Pass på at du får med den hvite lille klumpen(hard sak) som sitter i midten, det er der du finner viruset. Det er vondt å klemme ut, iflg frøken dings på 8 som hylte som en stukken gris.. Så tar du litt sårsalve og setter på et plaster. De små runde plastrene er gode. Kommer jo litt an på hvor mange det dreier seg om, mem det enkleste er vel bare å vente. Nå er det jo vinter, og de er gjerne vekk til sommeren. Syntes også det ble mye mer rett før det gav seg, om det er en trøst.. God bedring...
m@msen79 Skrevet 24. oktober 2010 #19 Skrevet 24. oktober 2010 Begge jentene her har hatt det. Den eldste bak knærne og de klødde. Når de sov, så tok jeg en pinsett og klemte forsiktig ut den hvite prikken. Renset å satte på et plaster. Hvis du klyper rundt kun mollusken så merkes det ikke. Men også pass på å klyp under og opp hvis du skjønner. Så du får med alt. Tok noen hver kveld og har ikke vært plaget med det siden.
Gjest Sekretøsa Skrevet 24. oktober 2010 #20 Skrevet 24. oktober 2010 Ja, skjønner..... Er bare redd for at den stakkars 3åringen min ikke ser poenget med å ha vondt for å fjerne noe som ikke er vondt, om du skjønner Tror jeg drøyer den litt.... ) Men takk for tipset om å klemme opp og ut!!
Gjest Sekretøsa Skrevet 24. oktober 2010 #21 Skrevet 24. oktober 2010 Haha! Jeg skulle prøve meg på den som er mest tydelig istad (les; Den med tydelig krater i midten) og den spratt jo ut som ingenting.... eller, altså, jeg klemte den ut som ingenting, og det gjorde ikke nevneverdig vondt for småen heller. Har saumfart de andre, men de er lissom så "ferske", det er ikke noe krater på dem enda..... Takk for tipset om klemming!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå