Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes kanskje det er hakket verre, fordi det ikke engang klinger som et navn - hvor mange enstavelsesnavn med lang vokal har vi liksom? Og igjen, prøv å rope det... Når det er sagt synes jeg Lykke også er helt forferdelig.

Jeg synes ikke man kan kalle en datter for Håp nei, men nå liker ikke jeg Lykke, sol, måne osv navna heller ..

Dessuten var jeg bombesikker på at det var en gutt du ville kalle håp, helt til jeg leste selve innlegget ..

Annonse

Han ene gruvearbeideren ble pappa mens han ventet på å bli reddet, og dette barnet har fått navnet Esperanza. På spansk er det flott, på norsk fungerer ikke Håp som et navn. Ellers er jeg enig her; Håp, Lykke, Fryd - ta deg en bolle.

Det som er feil med "Navnedebatten" er at det ikke er et debattforum, men et synsessted.

Jeg har ingen datter jeg har tenkt å kalle Håp, jeg ønsker å diskutere om det lar seg gjøre å overføre utenlandske navnetradisjoner, som f.eks. å kalle en jente for et ord som på morsmålet betyr "håp". Hvorfor går det på spansk og engelsk, men ikke på norsk?

Dette forumet hadde blitt mye mer interessant hvis folk kunne greie å ta en åpen diskusjon om navn, istedenfor bare å si "det navnet er fint eller det navnet er stygt".

Annonse

Jeg driter i om utenlandske navnetradisjoner kan overføres på sikt eller ei når du konkret spør om det går an å kalle et norskt barn Håp per dags dato. Da må jo du strengt tatt være mer generell i din overskrift og uttrykke bedre at du ønsker å diskutere om denne overføringen er mulig på sikt fremfor at du kun ønsker meninger omkring navnet Håp?

Er jo umulig å forstå hva du ønsker å få frem når du sier noe, men mener noe annet.

Hvis man skal ha en debatt om emner som ikke inneholder objektive sannheter, og strengt tatt ikke kan begrunnes godt i særlig stor grad objektivt, så blir det synsing. Hva annet skulle det vært? Er ikke litt av poenget med navnedebatten nettopp å få andres reaksjoner? Hvorvidt du har en datter du vil kalle Håp har i denne sammenheng liten betydning.

Regner med at jeg er i din kategori "sint". Jaja... Du skulle visst, du.

Opplegget er at du fikk svar på det spørsmålet du stilte i hovedinnlegget ditt. Når du så går inn og endrer spillereglene underveis, så kan du ikke regne annet enn at vi reagerer.

Hvordan har jeg forandret "spillereglene?" Forstår ikke det?

Jeg spør hele tiden om det går an å kalle barnet ( ei norsk jente) for Håp?

Jeg bare ber folk utdype svarene sine.

MÅ man ha et navnløst barn, i magen eller nyfødt, for å være med og diskutere navn her på forumet?

Kan vi holde oss til saken:

Hvorfor går det IKKE an å kalle barnet sitt Håp, da?

Det har jeg svart på allerede.

For meg er håp en tilstand, jeg håper på noe, eller en følelse; jeg føler det er håp om noe. Ergo: Ikke et navn.

At ting fungerer annerledes i andre land, er en annen sak. Jeg synes ikke ord som "fryd", "lykke" og " håp" fungerer som navn på norsk. Fornøyd nå?

Det meste går jo faktisk ann ;) Som man ser av navn som blir gitt og nevnt her... Men etter mi mening så fungere mange av de navnan bedre som etternavn (som f.eks Lykke, kjenne en med det etternanvnet og det e jo bare nydeli, syns æ). Håp hadde vært et koseli etternavn å ha =) Men som fornavn, nei... "Lev i håpet, Håp" el. "ka håpe du på, Håp?"... -blir bare assosiert med verbet og substantivet førr min del i allefall...

Det går an, men personlig så likte jeg det ikke.

For min del har det ingen ting med at det er en "tilstand" å gjøre. Mange fine navn, som jeg liker har slike "dobble" betydninger på norsk.

Jeg tror årsaken til at mange er negative er at Håp ikke har noen tradisjon som navn i det norske språket, og dette gjelder for øvrig meg også.

Jeg er personlig ikke så glad i "nye" navn, og liker navn med lang tradisjon, og, som er ltt "robuste". Og dette er hovedårsaken til at Håp som navn ikke falt i smak. (Men betydningen av ordet "Håp" er stor, og jeg tror at hvis noen hadde kalt datteren sin det, for eksempel som et symbol på at hun var svært etterlengtet, ville jeg kanskje oppfattet navnet som vakkert, hvem vet?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...