Gå til innhold

Navn som ligner i vennekrets/bekjente.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere skal velge navn til babyen, tar dere "hensyn" til hva andre sine barn heter? Ett vennepar av oss har en datter som heter Sanna, jeg syns Sanne er ett nydelig navn. Men kvier meg litt for å bruke det siden det ligner veldig på navnet de har på sin jente. Er det vanlig å bry seg/ta hensyn til va venner og bekjente sine barn heter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg vil si det er vanlig å ta hensyn når man velger navn. Det du kan gjøre er jo bare å spørre. Hvis de ikke liker at du bruker det navnet så må jo du ta stilling til om navnet eller vennskapet er viktigst for deg.

Jeg ville aldri valgt et navn som skapte trøbbel mellom meg og en venn, ikke ville jeg hatt lyst til at barnet mitt skulle hatt det samme navnet som er god venn sitt barn heller.

Men, det er jo absolutt ingen lov som sier at du ikke kan bruke det, du gjør jo som du vil. Og det kan jo hene at vennene deres ikke bryr seg eller at de faktisk syntes det er koselig.

Skrevet

Nei, jeg ville ikke brydd meg om hva barna til venner og bekjente heter. For alt du vet flytter dere hver deres vei om et år og mister kontakten, og så har dere kuttet ut favorittnavnet deres av hensyn til dem.

Sanna og Sanne er ikke veldig uvanlige navn, så det er jo ikke akkurat som at dere kopierer et kjempesjeldent slektsnavn heller. Når det kommer til alt så kan jeg ikke for mitt bare liv forstå hvordan noen kan føle at de har så hevd på et navn at de mener at de har rett til å bli sure på andre som velger det samme navnet.

Og, bare så det er sagt, min eldste og min barndomsvenninnes eldste heter begge to det samme navnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...