Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #1 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg var med i en ulykke i sommer og sliter enda med smerter i nakke, hode og rygg. Blir svimmel og kvalm av den minstre anstrengelse, samt at det ikke skal noe til før ryggen og nakken sier ifra om jeg anstrenger meg fysisk.. Flere i samme båt? Flere som har dettet ut av arbeidslivet for dette? Oppgitt..
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #2 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg blei påkjørt bakfra for et par år siden, og kjørte i grøfta så bilen gikk rundt ifjor, å sliter litt med nakke/rygg etter dette. Men jeg fikk ganske god oppfølging etter begge ulykkene, så jobber fortsatt. Hvordan var oppfølginga di etter din ulykke? Tror det har mye og si.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #3 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg har vært hos lege flere ganger og fått henvendelse til fysioterapi, men velger å vente til å dra til fysio til jeg har vært på mr, som jeg snart skal. Vil ikke at de skal vri og vrenge på noe før jeg vet hva det er:)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #4 Skrevet 23. oktober 2010 Jepp. Ble påkjørt i 01 og er delvis ufør. Oppskrift: Du må selv sørge for å ta kontakt med en god fysioterapeut (manuell terapeut) som kan gi deg treningsopplegg. Du må ALDRI skrive under på noe erstatningsgreier fra forsikringsselskapet før du har brukt advokat - den skal forsikringsselskapet betale. Anbefaler sterkt å få rekvisisjon fra legen for undersøkelse på firda fys med (du finner dem på nett) og bestille time der (skjer ved at du sender rekvisisjon. Det er langt og det er dyrt (men er du forsikret, eller var du i en bilulykke, skal forsikringen dekke det). Livet ditt heretter er å trene minimum 3 dager i uka. Jeg trener 1-2 timer daglig 6-7 dager i uka. Tips til slutt - ikke prøv å gjøre ting der du må ha armene ut og opp fra kroppen..... (skifte på senga er det værste som finnes) før du har fått trent deg opp. Det er 4000 nakkeslengskader i Norge hvert år. 1000 av disse blir aldri bra igjen. Det finnes ikke noe godt offentlig tilbud for dette. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #5 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg har kontaktet advokat og vært regelmessig hos lege.. (gudskjelov). Mange som ikke vet hvor hardt det kan være ift erstatning å velger å vente med å kontakte lege osv. tilfelle det blir værre. Firda Fys ja, skal undersøke nærmere. Ja, trening må nok til.. Håper bare jeg ikke blir 100% ufør, men med de plagene jeg har nå er jeg nok uønsket i hvilken som helst jobb. 1000 skadede som aldri blir bra igjen ja, det var mange! Og jeg leser stadig om den evige kampen ovenfor forsikringsselskapene=/
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #6 Skrevet 23. oktober 2010 Hei, jeg fikk en skade i nakken i 2004. I ettertid har jeg tatt to MR-er: en påviste nakkesleng, en gjorde de ikke funn på. Så jeg ligger nok i grenseland for å ha diagnosen, og om du får den eller ikke kan være avhengig av hvem som tolker MR bildene dine. Det som det ikke har vært noen tvil om, er at jeg har hatt symptomer som er forenelig med nakkesleng, og jeg har gått gjennom flere behandlingsrunder og opptreningsrunder basert på treningsprogrammet til blandt annet Firda fys. Fra å svime rundt, være kvalm, ha et enormt trykk i hodet osv til der jeg er i dag tok det flere år, og jeg kommer nok alltid til å være avhengig av trening for å holde smerter og symtom i sjakk, selv om jeg eventuelt har en veldig liten skade. Du kan med andre ord bli lurt av de symptomene du har nå. De rådene du fikk fra henne som er uføretrygdet av dette, kjenner jeg meg igjen i. Jeg ønsker å føye til at du ikke trenger å dette ut arbeidslivet. En vet mer og mer om denne formen for skade, og behandlingen blir mer og mer presis. Jeg skjønner veldig godt at du blir oppgitt, lei, trist osv., men let etter den treningsformen som hjelper deg. Kombiner gjerne flere treningsformer. Det som til slutt hjalp meg, var akupunktur og egentrening; både målretta og generell utholdenhetstrening. Vær obs på "følgefeil"; Det vil si at du beskytter nakken din så mye at du legger belastningen feil på andre steder i kroppen at det ender opp i kronisk betennelse. Det tar tid å lære å leve med varig skade. Du kommer til å gå på mange smeller, der du forsøker å gjøre ting som du egentlig ikke bør. Det er en tøff læringsprosess å lære å leve livet sitt på en måte som gjør at du ikke utsetter deg selv for unødvendig smerte. Ta deg tid. Ikke push deg tilbake i jobb på nåværende tidspunkt. Vurder sammen med legen din om du bør omskoleres. Jeg håper at du er en av de som om en tid er tilbake i jobb. For det er mulig. Jeg heier på deg, og oppfordrer dine nærmeste til å også heie på deg fremover i prosessen din. Og håper virkelig at veien blir så kort som mulig.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #7 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg hadde dette for mange år siden, jeg fikk medisiner av legen som var til stor lindring. Jeg brukte også andre medisiner pga en annen ting, så de to sammen gjorde at jeg ikke hadde så vondt. Men jeg gikk til akupungtur pga den andre tingen, og når dette skjedde så satte akupungtøren min nåler for dette også. Ett år etter så var jeg nesten helt frisk igjen. Jeg har ikke brukt medisiner for nakken på 10år, og jeg kjenner bare litt når jeg blir blir veldig sliten men da hjelper de andre medisinene meg. Så det er ikke noe som hemmer meg nå, men er ikke alt jeg kan gjøre som jeg gjorde før uten å merke det. Jeg fortsatte og trene kampsport etter nakkeslengen, og jeg tror ikke det var ett dumt valg. Blandingen mellom medisiner, akupungtur og trening tror jeg er det som skulle til for å få nakken min bra igjen, helt normal blir den nok ikke, men jeg jobber og fungerer som alle andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå