Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #1 Skrevet 23. oktober 2010 Dette er ikke ment som et slemt innlegg, jeg ble bare litt satt ut av å lese dødsannonsen til en som var omtrent på min alder. Den lød omtrent sånn: NN født 00.00.1900 døde 00.00.2010. Bisettelse fra XX 00.00.2010 kl. 00. Det var hele annonsen.... Jeg aner ikke hvem personen var, og hva slags familieforhold som ligger bak en slik annonse, men det var en av de sørgeligste dødsannonsene jeg har lest! Hvil i fred kjære NN!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #2 Skrevet 23. oktober 2010 Kanskje han ikke hadde noen? Trist, ja..
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #3 Skrevet 23. oktober 2010 Selv der avdøde ikke hadde noen så pleier annonsene å bære preg av litt mer enn dette. Undertegnes "på vegne av venner". Her var det jo veldig tomt!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #4 Skrevet 23. oktober 2010 Vet du, hver dag begraves de mennesker som ikke har noen der. I begravelsen kommer kun de som jobber i byrået, og om de er heldige; en representant fra institusjonen eller stedet han/hun døde. SIkkert et morbid forslag for noen, men kanskje du kan vurdere å dra i begravelsen? Ikke fordi du kjente han eller henne, men som en barmhjertig handling for å vise respekt og omsorg for et medmenneske som kanskje ikke har vært like heldig som de fleste andre av oss...
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #5 Skrevet 23. oktober 2010 Dum jeg nå sikkert. Men det sto vel et navn? Ikke NN sikkert... Teit jeg....hehe
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #6 Skrevet 23. oktober 2010 Når jeg jobbet i psykiatrien var det en pasient som hadde bodd på institusjon hele livet. Han var "født" inn i psykiatrien. Hadde ingen familie, ingen venner. ikke noe nettverk utenom helsevesnet. Kan tenke meg at det er flere som lider samme skjebne. Ihvertfall blant eldre mennesker, er mange som er helt uten nettverk. Trist, men realiteten for mange. Var en artikkel om dette (tror det var magasinet til dagbladet) for en tid siden. Var skrevet om en mann som det var begravelse for, der det kun var begravelsesbyrået, og journalisten fra dagbladet som møtte opp. journalisten prøvde å finne ut om mannen i etterkant. og fant ut at den eneste som viste hvem mannen var, var den lokale lederen på dagligvareforetningen. Sender NN en tanke, og håper han har fred nå.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2010 #7 Skrevet 23. oktober 2010 NN er en måte å anonymisere på. Vil ikke legge ut navn, dato og sted her. Det var en dame, under 30.
Himmel og hav Skrevet 23. oktober 2010 #8 Skrevet 23. oktober 2010 Kristoffer Schau har skrevet en bok om dette "på vegne av venner". Den er verd å bruke noen timer på. http://www.oktober.no/nor/boeker/sakboeker/paa_vegne_av_venner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå