Gå til innhold

Innsamlingsaksjonen og folk som er imot..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merker at mange er imot å hjelpe andre utenfor Norge da det er så lite penger til eldre, psykisk syke etc her til lands.. De mener at alle pengene som er til overs blir sendt ut av landet og at vi må hjelpe våre egne før vi prioriterer å hjelpe andre i utlandet.

Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har jo mange flyktninger i Norge som ikke får språkopplæring og traumebehandling. Men... hvis vi ikke sender penger til utlandet kommer det bare flere flyktninger hit... noe det forøvrig gjør uansett.

Norge er et veldig lite land, og de ustabile landene har så veldig mange innbyggere. Så jeg syns vel helst at Norge bør gjøre som Japan på 1800-tallet, nemlig stenge grensene (for hjelpetrengende). Nå må vi heller ta oss av de vi har.

Skrevet

Jada, 12.23.. Vi har det jævlig når vi topper listene for beste land å bo i.

Men du har rett i at dess flere penger vi sender ut, og forbedrer forholdene i diverse land, dess færre vil ha behov for å se seg etter et bedre land å bo i.

Folk flest vil jo egentlig bo der de hører hjemme.

Skrevet

Nordmenn har tilfeldigvis en gullgruve rett utenfor kysten vår kan vi pumpe penger inn i det norske samfunnet. Hva er det som får folkt il å mene at de felles naturressursene kun skal brukes til å gi søkkrike nordmenn mer, mer og mer? Hvorfor skal vi ikke dele med de som ike har vært like heldige med passeringen av sine land? Hvorfor tror vi disse naturressursene er "våre"?

Skrevet

Hvorfor skal vi ikke hjelpe? Vi lever i en overflod av luksus i dette landet, hvordan kan det forsvares at vi har en fortrinnsrett på denne fremfor foreksempel lille Zarah på 3 år som sulter? Hvordan kan det forsvares at vi bruker enorme summer på godterier når mennesker dør av sult hvert minutt? Hva er det som gjør dere så spesielle at dere fortjener tryghet og nok næring fremfor mennesker i andre land? Fordi våre forfedre hadde flaks og fant olje?

Vi gir mindre til nødhjelp idag enn vi gjorde på 50-tallet, sett i prosent. Jo rikere vi blir, jo mindre deler vi. Glemt er den ikke fjerne fortiden hvor vi som nasjon var avhengige av nødhjelp selv.

Det finnes ingen grunn til at våre barn har mer rett på et trygt liv, medisiner og mat enn barn i utsatte land. Å mene noe annet er lite menneskelig og vitner om en grenseløs egoisme.

Skrevet

Hvorfor skal JEG gi noe når det ikke er MIN feil at statsledere starter krig eller disponerer pengene de har til rådighet til å kjøpe militært utstyr istedet for å hjelpe befolkningen i landet de regjerer i? Burde ikke slike maktsyke mennesker i stedet bli kuppet, landet demokratisert og folk selv fått jobbet for å bygge landet sitt opp igjen?

Jeg hørte en gang et intervju med en mann fra et land i Afrika, som mente at bistanden fra "I-landene" gjorde mer skade enn gavn, folk ble late og vant til at andre kom som reddende engler for å hjelpe dem når de var sultne, syke og husløse... Tror så absolutt at det er noe i det..

Skrevet

Lille Zarah sulter om en klarer å gjennomføre et kupp eller ikke. Det er i alle fall ikke henens feil at landet hun bor i styres som det gjør og har færre resursser.

Det mannen nok snakket om var at når en mann er sulten så lær ham å fiske, ikke gi ham fisk. Det prinsippet fingerer ikke når naturkatastrofer setter inn.

Jeg kjenner jeg blir flau av dele dette landet med deg 14:46. Vi har det ikke så godt her i landet fordi vi fortjener det. Vi har vunnet i verde nslotteriet. Hvorfor har dine barn fortjent mat og rent vann i større grad enn barna i den tredje verden?

Her sitter vi med et forbruk som kommer til å bruke opp planeten vår mens vi ikke unner mindre heldige mat og vann en gang.

Skrevet

Nei, la nå folk blø og dø. Hvorfor skal du gjøre noe? Det er viktigere å samle på servise nummer tre, gi ungene riktig vinterdress osv. osv.

Skrevet

Vel, jeg tjener ikke så godt, jeg har konstant dårlig råd, må snu på hver ei krone når helgehandelen skal gjøres, velger de billige produktene, jenta mi har de klærne hun trenger, men ingen merkeklær eller unødige plagg. Jeg har nok med å tenke på meg selv og min familie akkurat nå, og at andre mennesker i andre land setter unger til verden når de ikke kan ta vare på dem selv, det får stå på deres egen regning!

Skrevet

Jeg tror ikke et øyeblikk på at storparten av de som argumenterer med "våre egne først" er spesielt ivrige på å gi pengene sine til psykisk syke, eldre eller fattige i Norge heller. Det er forøvrig en smålig og frastøtende argumentasjon.

That said, synes jeg det er en smule av en uting at "absolutt alle" forventes å ha lyst å gi penger akkurat til tv-aksjonen. Jeg kan godt bidra til utviklingshjelp, men det varierer jo stort hvorvidt akkurat den organisasjonens tv-aksjonen velger å støtte er noe jeg kan stå inne for.

Skrevet

Eg skulle ynskje at det vart arrangert ein haldningskampanje retta mot det norske folk! Det er skremandes kor mange som meinar at me ikkje skal hjelpe folk som har det verre enn oss.. Me er ikkje verdt meir enn andre berre fordi me vann i det store lotteriet! Det verkar som om empati, nestekjærleik og medmenneskeligheit er forsvunne verdiar for mange av oss... "Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen!"

Skrevet

Så lenge u-lands"hjelp" er som det er nå, så skal jeg ikke gi et eneste øre.

Vi burde gjort som Kina gjør - bygg fabrikker og infrastruktur, gi jobber - ordentlige jobber - til lokalbefolkningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...