Gå til innhold

Facebook- hvor gammel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en forespørsel av mitt eldste fadderbarn på ti år om å bli venn med henne på facebook. Jeg må si at jeg ikke synes det var noe allraight. Tenker på alt som blir lagt ut der, av tester, bilder og undersøkelser.. Jeg la henne til, men havnet i en konflikt med hennes foreldre. Og måtte snakke med henne senere, om hvorfor jeg ikke synes dette var noe for henne nå.. Det viste seg at majoriteten i klassen hennes var der. For meg er dette en "voksen verden".. Og en ukultur blandt en stadig yngre garde.

Jeg er glad for at jeg skjermer mitt barn fra nettverden, og konsekvent ikke introduserer henne for dataspill etc. Jeg ønsker ingen tenåring som bare sitter inne og chatter, men jeg ønsker en tenåring som kan verdsette naturen og alle de opplevelsene vi gir henne.. Og jeg vil aller helst skjerme mine fadderbarn fra dette også, men det er ikke i min myndighet til å gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke lagt til noen barn eller tenåringer som venner. Har fått noen forespørsler, men avslår (med forklaring).

De jeg kjenner av barn som har Facebook har foreldre som kjenner passord og som følger nøye med. Men vi lever nok i en annen tid enn da vi var unge og ringte Åpen Linje hver fredag, hehe;)

Skrevet

Jeg synes ikke barn i utgangspunktet burde fått lov til å opprette en facebook-konto. Har de ikke aldersgrense på det?

Jeg ville jo aldri gitt tillatelse til min datter å være på facebook før hun var tenåring.. Men, nå går de jo rundt med mobiltelefoner i første klasse. Mulig jeg er kjiip, men her kommer hun ikke til å få telefon før hun har fått seg en jobb og kan betale regninga selv..

Skrevet

det er 13 el 14 års grnse,men mange foreldre og barn lyver på alderen og tenker at d ikke er farlig og oppretter en konto, forkastelig etter min mening! er det en aldersgrense så er det det....men men dems valg..

Skrevet

Såvidt jeg vet er det 13-års grense på Facebook, og den tenker i hvert fall jeg å overholde med tanke på egne barn. Jeg synes faktisk det er i yngste laget også, men innser at dette er en verden vi ikke kan ekskludere dem fra i all evighet.

Jeg har ingen tro på at man skal holde barn helt borte fra ting som Facebook, MSN, dataspill, Twitter osv., men at man må lære dem nettvett, nettikette og at man må sette helt klare grenser, samt holde et meget godt øye med hva de foretar seg. Jeg fatter f. eks ikke at ikke nettvett er obligatorisk undervisning i skolen i større grad. Jeg vet de lærer litt, men langt fra nok.

Nettvett og nettikette er kjempeviktig både med tanke på forebygging av uønsket oppmerksomhet fra voksne, at de foretar seg dumme ting ved å møte folk fra nettet, legger igjen for mye opplysninger ol., men også dette med mobbing av andre. Ting som virker uskyldig der og da, spres fort, og plutselig er det ut av kontroll. Disse mulighetene fantes ikke da vi var yngre.

Men som sagt, jeg tror barna våre må få ta del i den teknologiske utviklingen. Det er jo moro og spennende for dem også, og jeg tror de vil føle seg veldig utenfor om de ikke får være med. Jeg tror heller ikke det blir mulig i de kommende årene å holde dem utenfor, i så fall tar du livet av barnets sosiale liv, fullstendig. Det er litt det samme som med mobil. Vi holdt tilbake lenge, han fikk sin første da han var 10 år. Eneste grunnen til at han da fikk mobil, var at kompisene fra den alderen avtaler seg imellom direkte på mobil, så ungen havner helt utenfor om han ikke får en. Ri prinsipper kan være en bra ting, men ikke for enver prise:-) 10 år følte jeg i hvert fall var en absolutt grense for hvor lenge ungen bør være uten mobil (da mener jeg sosialt sett, jeg syntes fortsatt ikke at han egentlig behøvde en), de fleste i klassen fikk i 2. klasse da de var 8 år.

Skrevet

Hehe, jeg bare vet du kommer til å møte deg selv i døra når det gjelder mobil.. Det gjorde i hvert fall jeg;-)

Skrevet

Jeg fikk ikke mobil før jeg startet i åttende klasse, og dette er bare en fem-seks år siden. Hadde ikke vært noe "tidligere" ute dersom jeg hadde gått i åttende i dag.

Teknologien vil barna få ta del i uansett en dag, og jo senere jo bedre, tenker jeg, da altfor mange barn og unge blir sittende på rumpa for å se på TV, spille dataspill, "henge" på sosiale medier.

Så personlig synes jeg 10 år er altfor ungt, både når det gjelder Facebook og andre ting. Selv om jeg naturligvis kan se hensikten med det (lettere å få kontakt med foreldre og omvendt osv).

Skrevet

Altså 10-åringen her har fått mobil, men er ikke på Facebook osv., men det skal han få være når han når aldersgrensen.

Nyere forskning viser for øvrig at det er de samme barna som er aktive med dataspill osv. som også er aktive innen idrett osv., merkelig nok. Man skulle jo tro det var omvendt.

Men vår 10-åring er ekstremt aktiv både når det gjelder fotball, turgåing, ski, slålåm, skøyter osv., men han er også kjempeglad i PlayStation(men vi har veldig faste regler). Ja takk, begge deler. Og dataspill, få lov til å holde på med PC osv. gir faktisk økte og meget viktige kunnskaper det også. Holder man ungene borte fra slikt, så gjør du dem bare en bjørnetjeneste. Det er det å sette grenser som er viktig, ikke nekte helt. Litt som med snop;-)

Skrevet

Det var vel mer ferdigheter jeg tenkte på enn kunnskaper, selv om det å holde på på PC også gir økte kunnskaper.

Skrevet

Jeg tror absolutt barn kan lære mye nyttig av å være på Facebook, spesielt om nettvett som du nevnte, det er jo helt utrolig viktig i dagens samfunn. Ser jo altfor mange sørgelige tilfeller av tiåringer som lager blogger og legger ut videoer på disse bloggene og alt - man kan jo lure på hvor foreldrene er.

Interessant det med forskning, og det stemmer jo helt sikkert da dette er informasjon som kommer fra "ordnede" hold, men likevel har jeg personlig selv erfart at det ofte er en parallell mellom å være veldig aktiv foran PC-skjermen og det å være lite i aktivitet, og det er jo nærmest et samfunnsproblem i dag.

Jeg forstår at du valgte å gi din sønn mobiltelefon, det siste man vil er jo at barnet på noen måter skal "falle utenfor", er jo ikke vits å betale den prisen bare fordi man skal være så standhaftig med tanke på sine prinsipper, men jeg synes likevel mange foreldre er for slepphendte når det kommer til barns utfoldelse på nett, spesielt...

Skrevet

Og ikke minst ser man jo mange tilfeller av mobbing over spesielt mobiltelefon og sosiale medier.

Skrevet

Jeg tror skolen snarest må inn å jobbe veldig hardt med holdningsskapende arbeid med tanke på dette, det er jo et kjempeproblem. Ungene ser ikke konsekvensen av det det de gjør, og tenker ikke over hvor fort ting kan spres på nett/mobil. Jeg tror man må begynne denne jobben alt i 1. eller 2. klasse. Ungene er tidlig på nett nå.

Men som du sier, man kan lure på hvor foreldrene er mange ganger altså.

Skrevet

Synes både førstehjelp og nettvett bør inn i skolen på alvor, og det - som du sier - fra første stund!

Skrevet

Facebook har trettenårsgrense for sine brukere, og jeg tenker at den er det ok å overholde. Ikke fordi det er farlig & fælt for de som er yngre, men fordi det gir en uheldig signaleffekt om man skal fortelle barna at det er helt greit å bryte regler bare man ikke blir ferska.

Databruk er fint forenlig med naturopplevelser. Jeg kunne ikke tenke meg å oppdra verken unger som mister balansen om de ikke har asfalt under føttene, eller unger som ikke behersker det grunnleggende innen den teknologien man behøver i de aller fleste utdanninger og yrker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...