Gå til innhold

Vanlig å ta imot babyen selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min neste fødsel vil jeg gjerne gjøre mer selv, og gjerne la min mor eller meg selv ta imot babyen. Så klart kun om både jeg og baby er frisk, og vi er i bra form. Planen er å ikke ta noe smertestillende for å gjøre det mest naturlig.

Men er det noen som klarer dette? Kunne også tenkt meg å kutte navlesnora selv.

Hihi, blir sikkert ALDRI slik da, men det er lov å drømme! Neste barn blir nok ikke før om mange år da:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke klart det, i alle fall.

Jeg har født begge ungene uten smertelindring, og det har vært et helvette begge gangene. Hadde aldri i verden gjort det frivillig, men første var styrtfødsel, og de hadde ikke tid til bedøvelse, og med lillesnupp prøvde anestesilegen å stikke meg 20 (!) ganger uten å få det til. Hun måtte rett og slett gi opp.

Så vondt som jeg hadde hadde jeg mer enn nok med å klamre meg fast til hva enn jeg fikk tak i, og hyle som en stukket gris.

Ungen gav jeg f*** i der og da.

Mulig jeg enten er en pyse, eller har hatt unormalt vonde fødsler, men jeg hadde virkelig ikke hatt en sjanse i havet til å ta imot mine egne barn...

Men det er jo fint å ha noen ønsker og tanker om hvordan man vil at det skal bli, og så får man bare ta det som det kommer.

Lykke til :)

Gjest cunning stunts
Skrevet

Du kan godt melde deg ut av sivilisasjonen. Men da forlanger jeg at du også dekker alle påløpte utgifter selv.

Skrevet

"Du kan godt melde deg ut av sivilisasjonen. Men da forlanger jeg at du også dekker alle påløpte utgifter selv."

Hva i all verden var det for noe da?

Jeg fødte uten smertestillende, og uten så store smerter som første svarinnlegget beskriver.

Hadde jeg hatt en plan om det, kunne jeg muligens vært i stand til å tatt i mot babyen selv. Men, er det strengt tatt mulig i de fleste stillinger?

Jeg hadde nok med meg selv, egentlig jeg! & med å presse ut ungen, ikke minst. Brukte vell alt av både energi og kroppsbeherskelde på den jobben. Ser ikke for meg at jeg skulle pustet godt inn (noe som er viktig for å sørge for nok oksygen også til den ufødte, ikke bare som smertelindring og tankepåvirker til mor) presset og stått krumbøyd el for å ta mot babyen.

Meen, jeg har jo lest om folk som har gjort det. Både av tilfeldigheter, mangel på andre muligheter og et tilbud som passet underveis. Så umulig kan det jo ikke være!!

For min del tenkte jeg aldri over at jeg skulle kunne burde hatt smågullene i mine armer tidligere enn jeg fikk ;))

Skrevet

Jeg har født uten smertestillende to ganger og det har vært helt overkommelig, men akkurat når babyen kommer ut, så har det vært så vondt at da hadde jeg ikke klart å forholde meg til å skulle ta i mot babyen i tillegg.

Men det er lov å drømme! Men jeg tror nok jeg ville forbredt meg på at det mest sannsynlig ikke er mulig å gjennomføre og heller blitt ekstra glad hvis det var mulig:-) Lykke til!

Skrevet

Jeg tror det kommer helt ann på fødselsforløpet og hvordan kroppen din føder.

Men om du psyker deg opp til det og forklarer jordmor osv så lar det seg gjøre :) skal nok ikke være det største problemet i verden!

Jeg hadde aldri klart det. Værtfall ikke etter min første fødsel å bedømme! Fødte uten smertestillende i 18 timer og når jeg endelig kunne presse var jeg så sliten og utmattet at jeg trodde jeg skulle dø. Sier som hun før meg at når hodet stod i åpningen så hadde jeg ikke sjans til å gjøre annet en å konsentrere meg om å få presset resten ut.

Min farmor fødte alene en gang. Tror det var hennes 2. barn. Hun sier at kroppen kom i en helt annen modus når du vet du må klare dette aleine og skal ta i mot barnet selv. Hun fødte barnet ut på gulvet og plukket det opp og la det til brystet mens hun presset ut etterbyrden.

Skrevet

Jeg fødte også "naturlig" uten behov for sm.stillende. synes fødsel var morsomt! vil du ta del i fødselsforløpet på den måten du beskriver vil jeg anbefale hjemmefødsel:

www.hjemmefodsel.no

eller føderiket, hvis du bor i oslo-området:

www.foderiket.no

Jeg fødte på føderiket og vil aldri, aldri føde et annet sted. de er best i verden!!!!

Skrevet

Jeg kunne sikkert tatt i mot min nummer to, men det kunne jeg jo ikke vite på forhånd. En vet jo aldri hvordan fødselen vil forløpe...

Skrevet

Jeg har født uten smertestillende og syntes det var helt ok. Ikke spesielt vondt egentlig. Tok ikke mot babyen selv, det hadde jeg nk ikke klart, men jeg klippet navlestrengen selv når jeg fikk nr. 2. Spesiell opplevelse.

Skrevet

Synes rett og slett du skal ta en samtale med jordmor når du kommer så langt jeg..

Er helt greit å ha noen drømmer, planer og tanker om hvordan du ønsker fødselen skal forløpe. Bare husk at dette er noe vi egentlig har liten kontroll på, så du må være åpen for at ting ikke går som planlagt og du må kunne forandre mening underveis uten å føle deg mislykket etterpå.

Jeg har født alle mine uten smertestillende, de fleste kvinner med normale fødsler kan klare det tror jeg (uten å på noen måte kritisere de som ønsker det anderledes). Men hvordan fødselen forløper vet en jo lite om. Jeg har opplevd vakumfødsel, fastsittende skuldre pluss at livmora nektet trekke seg sammen etterpå så jeg mistet altfor mye blod.

Men forløper alt som normalt ser ikke jeg noe galt i at f.eks mormor til barnet med veiledning fra jordmor tar imot barnet og at du klipper navlestrengen selv. Sikkert en fin opplevelse :)

Men med min historie skjønner jeg overhodet ikke hvordan noen tør føde hjemme da, hadde jeg født for 100 år siden hadde nok hverken jeg eller minst to av barna vært i live etter fødselen...

Skrevet

jeg har født to barn uten noe som helst smertestillende. det gjør jo sinnsykt vondt og alt det der, men ikke så vondt at jeg ikke har klart det uten å få smertestillene.. men nå har jeg hatt enkle og raske fødsler....

jeg hadde nok helt fint klart å tatt i mot babyen selv... eller spørs jo hvordan man står/ligger.... nr 1 så lå jeg i fødestol... med nr 2 stod jeg med et kne på gulvet og en fot i gulvet... nr 2 hadde jeg nok klart å ta i mot selv. fikk han rett i armene med engang han kom ut.. men tok han ikke i mot liksom. jordmoren tok i mot han men gav han rett over i armene mine med engang. og rett opp på magen..;)

Skrevet

Kristin1974:

JM som bistår hjemmefødsler er superproffe og man får ikke føde hjemme helt uten videre. Selekteringen er veldig grundig og streng! Det er ikke høyere mortalitet verken for mor eller barn ved hjemmefødsel, snarere tvert i mot. De tragiske dødsfallene ifb fødsel som har skjedd de siste år har alle vært pga felibehandling v sykehus.

Jeg kritiserer ikke gravide som ønsker å føde på sykehus, men ønsker det ikke selv med mindre det er medisinsk nødvendig (noe det ikke var i mitt forrige sv.skap). Jeg fødte som sagt på Føderiket osm er utenfor sykehus og utenleger. Det betyr jo ikke at jeg og barnet ble utsatt for noen risiko! De vet jo hva de holder på med (ofte mye bedre enn leger på sykehus, rett og slett pga JMs spesialisering og erfaring) og fødselen var overvåket hele veien.

Jeg mener det er unødvendig å spre frykt om hjemmefødsel som er fullstendig trygt og fint om man har en flink og ansvarsfull JM.

Skrevet

Gjøre mer selv?

Da er du jammen meg tøff for å si det mildt, og det uten smertestillende! Nei, jeg er glad for epidural og den hjelpen jeg kan få, hehe.

Skal legge til at jeg hadde en kjempefin fødsel selv om epiduralen gikk rett i høyre foten. Alt gikk fint takket være jordmor, spesialist, lege osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...