Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #1 Skrevet 22. oktober 2010 Mine barn må ha noe å gjøre konstant, jeg gruer meg til hver helg...orker ikke finne på 100 ting hele tiden, er jo selv sliten:( Gleder meg til hver eneste mandag når jeg kan sende de i barnehagen, trist...koser oss når vi finner på noe da men gleder meg til hver kveld de skal legge seg:( normalt?? Jeg har en mann og familie, de er veldig tilstede for barna også
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #2 Skrevet 22. oktober 2010 Hvor gamle er de? Gutter eller jenter?
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #3 Skrevet 22. oktober 2010 Du må rett og slett lære barna å leke litt for selv, at det går an å kjede seg, at når man kjeder seg så kan man finne på noe å gjøre og at mor & far ikke er 24timers underholdningssenter
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #4 Skrevet 22. oktober 2010 De har aldri lekt alene... Det funker ikke... En jente 2år En gutt 3 år
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #5 Skrevet 22. oktober 2010 Nei, jeg har da virkelig andre ting å gjøre enn å "bestemme" barnas lek, jeg sier at jeg er opptatt (av og til er det jo ting JEG vil gjøre også) eller at de kan hjelpe meg (støvsuge, rydde - blit jo bare på gøy da). Tror ikke det er sundt for barna ikke å kunne leke med seg selv på rommet sitt etc. Men jeg liker å gjøre ting meed barna også, vi kan dra på en lekeplass, museeum, gård, kjøpesenter (:-)) eller bare være ute i hagen.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #6 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg er mye alene med barna mine i helgene, far jobber annen hver helg med noen få unntak. Nå er det elgjakt så ja det blir mye alene til tider. Jenta er en meget energisk 3 åring og lillegutt er 5 måneder nå. På lørdager pleier vi å ha et program, ute av leiligheten ved 10- 1030. Nå i det siste har vi vært på noen loppemarkeder, det er koselig! Ut på tur i skogen, tar med niste og noe varmt å drikke. Har besøkt reptilparken i Oslo fex. Har vært på marten på det lokale kjøpesenteret Eller bare går en tur på byen å ser hva som skjer. Helt plutselig er klokken 15 og dagen har gått, hjem, slappe av, middag, film, kvelds, senga På søndager kuler vi den, ut å leker på lekeplassen og venter på at far skal komme hjem etterhvert, så vi kan spise søndagsmiddag sammen. Barna har fullt program i ukene pluss lørdager så på søndager kan de kjede seg litt synes jeg, da går hun inn på rommet sitt og finner på noe. men guuud det er sliiiitsomt å ha begge barna alene støtt! Jeg har jo giftet meg for å ha noen å dele livet med, men nå har det vært labert føler jeg. Når elgjakta er over starter høysesongen på jobben hans så da jobber han nesten hver helg frem til jul.. men vi har det fint =) jeg er moren dems og jeg har bestemt meg for at vi skal ha hyggelige helger selv om far ikke er tilstede! Mamman min var ikke flink til å skape minner med meg desverre, Mitt tips... ha program, ikke ta alt på sparket, gjerne snakke om det i uken før. Årstidbestemte aktiviteter som soppetur eller tyttebær tur på høsten. Rundt jul så blir det å lage i stand til jul, bake pepperkaker,krumkaker etc Eller sette av en lørdag til å finne julegave til bestemor og bestefar i ro og mak, ikke stresse og gå hjem når det blir mye! Inviter til besøk, nå skal vi ha niesen (13 år) og nevøen (8år) på besøk en uke det blir kjempkoselig =) Skal vise dem Oslo og alt hva det har å by på! ble langt dette men jeg har mye erfaring, hehe
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #7 Skrevet 22. oktober 2010 Maler Baker Leker med modelleire Handler(det bruker jeg lørdagsformiddag på med mine, bruker lang tid på butikken, de plukker varene) Klipper i reklame (frukt, matvarer, klær osv) og limer det på ark Ut å samle blader (om det ikke er snø da), presse de, og lime de på ark Går på tur, ta med mat og drikke Maler på melkekartonger Tar mange forskjellige matsorter i små skåler, tar bind for øynene og lar de smake og gjette hva det er for noe Reiser på besøk Noen ganger i lekeland
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #8 Skrevet 22. oktober 2010 Er litt sånn her også.. har en veldig aktiv gutt, som fort blir veldig vanskelig å ha med å gjøre når vi ikke finner på noe. men da tar jeg rett og slett på han klær og sender han ut i hagen for å leke litt, eller så setter jeg han i badekaret Evnt setter på en tegnefilm, noe han ser lite på, og det funker ikke så lenge.. Ellers går vi en del turer ( i skogen), drar på lekeland, finner en lekeplass, baker eller leker på rommet (masse leker han er flinkere å leke med om jeg er i nærheten). Så kan man plukke kongler og steiner for å lage "middag", skal ikke så mye til
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #9 Skrevet 22. oktober 2010 Har to barn. En på 10 og ei på snart 4. Vi pleier å gå tur på lekeplassen, reiser og bader i svømme hall, besøk til besteforeldre, male, bake, osv. Minsta er flink å leke selv. Så er det en dag vi ikke gjør så mye leker hun fint og koser seg. Eldstemann er ikke med alltid. Han er mye med venner i helgene. Kos med helg.
murmelmamma Skrevet 22. oktober 2010 #11 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg tror du må begynne å øve med at de leker litt alene... Sett deg på gulvet ved siden av dem, de kan ha sine leker evt tegnesaker eller lignende og du kan feks lese en avis.. Si at nå leser mamma og så kan dere leke, og så kan du si at når du tar ned avisen så kan dere leke litt sammen før mamma skal leke litt til.. Jeg har to barn på 5 og 7 år og de er kjempeflinke å leke seg alene og sammen med hverandre... Vi må aldri aktivisere dem.. Men selvsagt gjør vi det også. det er veldig kjekt å gjøre ting sammen med dem fordi de ikke krever det..om du skjønner.. Men nå har de helt siden de har vært veldig små fått være med på fesk å dekke bordet, tørke støv, dele opp ting til middag, bake... handle..putte i vaskemaskinen.... vi er sammen på den måten også..de må liksom ikke aktiviseres med leking....De liker å være sammen med oss uansett hva vi gjør.. Vi tar hverdagen med ro og da blir det lite stress med å ha barn også.. I dag når vi kom hjem fra barnehage / skole så satte jeg feks på en barnesangcd, de lekte med lego på stuegulvet og jeg lagde middag...en helt rolig og vanlig fredag ettermiddag hos oss... Når jeg kom til å skulle kutte salaten spurte jeg om de ville hjelpe og rigget de til med hver sin kniv og skjærebrett og vi kuttet salat og sang og snakket om dagen sammen.... Pust ..og tenk at alt trenger ikke være så stort og flott og heseblesende..ta de med i hverdagstingene..det er jo din oppmerksomhet de vil ha..om de får det over en bolledeig eller i en heseblesende aktivitet så er det sikkert det samme for dem... Håper du klarer å ta tak i dette nå og få ro over helgene deres... for det er slitsomt å føle det sånn....
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #12 Skrevet 22. oktober 2010 HI her Vi har stor hage men tror du barna vil leke alene der ute?? nope... Vi drar også på turer,lekeland,byen,tegner,maler,ser film osv osv...men skulle ønske de kunne aktivisere seg selv:( Jeg orker nesten ikke leke med dem lengre..er sliten og lei!!!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #13 Skrevet 22. oktober 2010 murmelmamma Tipper dine barn er veldig rolige? Og så er de jo en god del år eldre en mine..men jeg håper de blir bedre...har prøvd å la dem leke alene mens jeg leser etc, men de begynner bare å mase... Men takk for svar
murmelmamma Skrevet 22. oktober 2010 #14 Skrevet 22. oktober 2010 nei..barna mine er ikke rolige... og de har vært sånn siden de var yngre enn mine... De er ordentlig utebarn som er ute veldig mye, men i rolige stunder kan de aktivisere seg selv. De kan leke med rolige aktivteter men de kan også være på rommet og herje løs... Så de er ikke passive barn eller veldig rolige nei... og dette har ikke med alder å gjøre heller..men litt med hva dere har vent dem til tror jeg....kanskje...
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #15 Skrevet 22. oktober 2010 Da legger jeg skylden på barnehagen, for er det andre plasser de blir mer aktivisert enn der da?! De er jo vant med å ha mange barn rundt seg hele tiden og at noe skjer hele tiden...Merker at de nesten springer til barnehagen etter en ferie.... Når det er sagt så er minste flink til å leke med dukkene sine da HI
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #16 Skrevet 22. oktober 2010 Og kanskje jeg har litt skyld i det selv..jeg er nemlig veldig stresset selv, og orker ikke sitte lenge i ro..kanskje barna merker det ja?:/ HI
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #17 Skrevet 22. oktober 2010 gå på tur i marka,da får du frisk luft og de kan springegå sammen med deg.da blir de som regel slitne og kan kanskje slappe av med en film når de kommer hjem?
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #18 Skrevet 22. oktober 2010 Ja det er det vi pleier å gjøre:) De elsker å se tv:) HI
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #19 Skrevet 22. oktober 2010 Enig med murmelmamma her. Nå har jeg bare et barn, en gutt på straks 4 år. Har bestandig vært alene med han og han har hele tiden vært involvert i "alt" jeg gjør hjemme. Jeg har selvfølgelig lekt mye med han , og har tilbragt mine timer på gulvet sammen med han. I ukene blir dagene korte og jeg syns jeg ser han for lite. Elsker helgene, og for meg er de hellige i forhold til å være sammen med han på(er alenemor 100%). Når vi ikke finner på ting er han kjempeflink leke alene og det har han vært siden han var bra liten. Du har jo 2 barn og venner av meg som har flere barn sier de har avlastning på den måten. At de leker med hverandrè? Barnet på 2 vil jeg jo si er for liten til å leke alene ute i hagen uansett. Vi er som regel ute flere timer hver dag og da tror jeg min gutt ihvertfall får tilfredstilt litt av behovet for mammatid etter lange dager i bhg.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #20 Skrevet 22. oktober 2010 Syns du virker veldig negativt innstilt til å være i øyeblikket og leve deg inn i barnas lek. Du sier du er sliten og lei. Det er synd, fordi jeg får mer energi og blir gladere etter en skikkelig lekerunde eller tulle og fnise-runde med gutten min. Det handler om å leve seg skikkelig inn i barnas verden, være 100% fokusert på leken der og da, og kose seg med barnas syn og tanker om ting. Ikke alle er like flinke til dette, jeg måtte selv øve meg på å legge bort alt annet og BARE leke. Når vi har lekt en stund og jeg har vært helt med, så er gutten min kjempefornøyd og leker gjerne en god stund alene. Han har liksom fått fylt opp mamma- (eller pappa-) begeret sitt for en stund. Prøv det, kjenn etter om du er helt med i leken neste gang barna vil leke med deg. Noen få timer i løpet av helga vil gjøre barna mye lykkeligere og mer tilfredse med å leke selv. Fordi de merker når foreldrene er negativt innstilte, helt sikkert.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #21 Skrevet 22. oktober 2010 LÆR BARNA DINE Å KJEDE SEG!!!! Det er faktisk viktig for deres fantasi og egenlæring. Ikke ha den dårlige samvittigheten bare fordi du ikke klarer å underholde. Hva i alle dager har skjedd med "å underholde seg selv"?????
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #22 Skrevet 22. oktober 2010 Skjønner godt du har rastløse barn når det virker som du bruker tv som barnevakt. Minstebarnet er 2 år og han/hun burde ha andre intr enn tv!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #23 Skrevet 22. oktober 2010 hehe er du DUM eller 22.05 ?? De elsker å se tv i den grad at de sitter rolig, 2åringen kan faktisk se en hel film å sitte roligt! Det er herlig. Men barnevakt?? Meg og mannen er ute med barna våre 1-2 timer hver eneste dag så lenge været ikke er drittdårlig!!! HI
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #24 Skrevet 22. oktober 2010 Skjønner ikke at du kan sitte her å si du er så sliten!! Om mannen er ut emed barna i tillegg til at de sitter rolig å ser en film nå og da har du nå jaggu tid til å hente deg inn!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #25 Skrevet 22. oktober 2010 Du virker jo bare tragisk og fiendtlig innstilt, HI. Lær deg folkeskikk så kommer kanskje familiekosen litt lettere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå