Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #1 Skrevet 22. oktober 2010 Er barna i dag mindre selvstendige ? Må barna følges opp på alt ? Kan de ikke dra på trening selv i en alder av 8-9 år ,gjøre leksene sine selv, må man dra og se på hver eneste kamp ,gå i bursdagsselskap selv ol .?
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #2 Skrevet 22. oktober 2010 Det kommer nok mye an på hvor man bor. Bor man midt i tjukkeste Oslo så blir barnas frihet noe mer innskrenket enn om man bor i Kjøpsvik (vel, kanskje Kjøpsvik var et dårlig eksempel siden det bor mange tullinger der, men du skjønner sikkert hva jeg mener;)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #3 Skrevet 22. oktober 2010 Jo, de kan det til en viss grad. 8 åringen går/sykler alene til trening, men på vinteren er det mørkt og da liker vi ikke at han kommer seg hjem alene, så en av oss henter ham. Vi er veldig nøye på å lære barna at en skal gå eller sykle til ting så lenge det er innenfor rimelig avstand (opp til 2-3 km), merker jeg får litt spader av foreldre som kjører barna i bil til alt mulig selv om de bor ganske nært. Komme på kamper derimot synes jeg er viktig når vi kan, vise at vi støtter og er interessert. Bursdager liker jeg å følge i for å passe på at de ikke skitner seg for mye til på veien. Ellers så er det en fin ting å avtale med andre foreldre om å bytte på henting og bringing for ting som er et lite stykke unna. Jo eldre barna blir, jo mindre trenger de å følges på ting, men det er jo fortsatt mye å følge opp. Barna kan fra ca 3.-4. klasse gjøre leksene noenlunde selv, og så ser en over etterpå, og hører leseleksen, men å se over og høre leselekse/gloser i engelsk, til prøve osv tar jo tid det også. Vi foreldre har ansvar, vi SKAL følge opp lekser hjemme, ikke bare overlate alt til skolen. Vi har fire barn og null problem med å følge dem opp. Merker jeg blir ganske irritert på de som har færre barn enn oss og kommer med kommentarer som "vi har tre barn og hadde aldri klart en til, klarer jo knapt nok å følge opp de vi har, man må jo ha tid barna også, ikke bare få dem". Ehh...så at DU ikke klarer dine barn er dermed det samme som at andre vil slite med flere enn deg? Jaja...
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #4 Skrevet 22. oktober 2010 Noen av de tingene du nevner,er ting jeg mener man skal følge opp som foreldre.Feks lekser og kamper...Lekser er det jo ganske viktig at man følger opp,ihvertfall opp til en viss alder... Det er jo ikke sånn at man må være med på alle kamper,men de fleste barn vil jo gjerne ha noen med.Det handler vel mer om å engasjere seg i det barna driver med. Å gå på trening og i bursdager er vel noe de fleste 8-9 åringer gjør selv,jeg kjenner i allefall ikke noen som pleier å ha med foreldre på slike ting,hvis du ser bort i fra evnt kjøring til og i fra da. Jeg bor i Oslo,og jobber med barn fra 1.-10.kl,og ser ikke helt problemstillingen.Synes ikke dagens barn er uselvstendige,heller tvert i mot. Jeg skulle gjerne sett at foreldre engasjerte seg MER i barna sine og hva de driver med.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #5 Skrevet 22. oktober 2010 Det er vel en forskjell i å følge/kjøre barna til alt og det å følge opp barna? 7 åringen her kan gjerne sykle til trening (6 km), men vi er gjerne med. ikke frodi han ikke kan sykle alene, men fordi jeg synes det er koselig å følge han opp på de aktivitetene han har. Jeg synes det er arti å stå på sidelinjen på trening og se på ungene, eller være med på kamper. samtidig er det også sosial tid for mor/far da det gjerne også er mange andre foreldre som også er med:) Jeg synes ikke en 2.klassing er stor nok til å gjøre leksene helt på egenhånd. trenger ikke nødvendigivs sitte pal ved siden av dem, men jeg liker å følge med mens de gjør leksene slik at ting blir ordentlig. Kan gjerne gå litt til og fra eller han kan gjøre de mens jeg f.eks lager middag.
Sånn kan det gå Skrevet 22. oktober 2010 #6 Skrevet 22. oktober 2010 Å følge opp barna er jo så veldig mye mer og annet enn å kjøre dem til fritidsaktiviteter, hjelpe dem med leskene og slike enkle praktiske ting. Å følge opp barna er jo å oppdra dem til å bli kloke, sterke, aktive og selvstendige og å være der for dem for å veilede dem på alle områder når de trenger det, gjennom hele oppveksten.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #7 Skrevet 22. oktober 2010 Å følge opp med leksene til man i alle fall er ferdig med ungdomsskolen er noe mange kutter ut, men som ABSOLUTT MÅ gjøres. Har ikke tall på hvor mange foreldre jeg har måtte ringt fordi de ikke gjør leksene sine. Noen klarer ansvaret, men storparten bør sjekkes grundig.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #8 Skrevet 22. oktober 2010 Å følge opp barna er noe helt annet i mitt hode Det beyr å følge med i det de driver med, men ikke å fotfølge dem i alt de gjør Ja, jeg følger opp mine barn på de områdene det trengs. Som vanskene/diagnosene de har, og det som følger med der. Men de gå i bursdager hos naboer og klassekamerater selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå