❤lille stjerne❤ Skrevet 22. oktober 2010 #1 Skrevet 22. oktober 2010 bør jeg ta henne til legen? De blir jo ofte tynnere når de vokser og strekker seg, men de pleier vel ikke å gå ned i vekt for det? Hun har ikke vært syk i det siste og spiser sånn omtrentlig det samme som før. Ikke verdens beste apetitt kanskje, men spiser ikke veldig dårlig heller. Jeg veide henne nå og hun har tatt av over en kilo på en snau måned, er ikke det litt rart? Ikke har hun så veldig mye å ta av heller, hun er 3 år og veier 14 kg. Hun virker ellers frisk, men har vært svært bleik og blå under øynene den siste tiden. Var hos lege for en måned siden pga dette og det ble konstatert veldig lave jernlagre. Men nå lurer jeg på om hun bør til lege igjen og undersøkes bedre for jeg liker ikke at hun går ned i vekt uten noen naturlig forklaring. Hvor mye veier deres 3 år gamle jenter?
Gjest ->>- Skrevet 22. oktober 2010 #2 Skrevet 22. oktober 2010 Ja, du bør ta henne til legen. Ikke at det behøver være noe alvorlig, men et barn som er blek, blå under øynene, går ned i vekt og allerede har fått konstatert lavt jern bør vurderes av lege.
lille sprelle Skrevet 22. oktober 2010 #3 Skrevet 22. oktober 2010 hadde det vært mitt barn, hadde jeg først ringt helsestasjonen og så ev deretter tatt med til lege. Snupp på 2 år og 7 mnd veier 12,5 kg og er ca 93-94 lang.
line_n & sara Skrevet 22. oktober 2010 #4 Skrevet 22. oktober 2010 du bør sjekke dette ut med en lege, min 3 åring veier ca 16 kg. trenger ikke være noe alvorlig, altså, men vektnedgang hos så små barn bør man finne en årsak til.
It's all about me Skrevet 22. oktober 2010 #5 Skrevet 22. oktober 2010 ALT det du nevner er klassiske symptomer på cøliaki. At det ble konstantert lavt jernlager burde vært sparket bak legen trengte for å sjekke akkurat det. Men ikke alle fastleger er like oppdaterte på denne sykdommen og tenker bare på den hvis det forekommer langvarig diare. Hun har vel ikke oppblåst mage og er mye trøtt også vel? Kjøpe en hjemmetest på apoteket imorgen hvis du er nysgjerrig, men bestill time på mandag og be om cøliakiutredning uansett hva hjemmetesten viser.
❤lille stjerne❤ Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 22. oktober 2010 jeg skal bestille en time til henne og be om en grundigere undersøkelse. Tror neppe hun har cøliaki, ikke løs mage eller magesmerter eller noe sånt. Ikke vært tynn før heller, hun har alltid vært rund og god før. Ikke vært noe spesielt trøtt i det siste. bare sånn vanlig trøtt på ettermiddagene etter lang dag med mye aktivitet. Men jeg kan jo spørre legen om det også.
Ranveig R Skrevet 22. oktober 2010 #7 Skrevet 22. oktober 2010 Greitt å ta ein legesjekk. Jenta vår er like gamal, 13,5 kg og ca 95 cm høg. Men i motsetning til jenta di så har vår lagt *godt* på seg i det siste. Hadde nok tatt ho med ein tur til legen om ho hadde gått ned såpass i vekt utan nokon openbar grunn.
It's all about me Skrevet 22. oktober 2010 #8 Skrevet 22. oktober 2010 Det er derfor det går så mange med cøliaki uten å vite det, alle tror en må ha løs mage eller magesmerter. Min gutt hadde ingen av delene, og han satte nesten rekord i utslag på testen. Tynn trenger hun ikke ha vært lenge heller, en gang må jo sykdommen slå ut, før det kan en ha vært helt frisk. Som oftest så slår den ikke ut med symptomer før en er voksen, så en kan gå med den et halvt liv uten å vite det. Cøliaki har mange symptomer og en kan ha alle eller bare en, alt det du beskrev er gode symptomer. Men jernmangel er et like vanlig symptom som diare.
❤lille stjerne❤ Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter #9 Skrevet 22. oktober 2010 ok...jeg kan ikke så mye om cøliaki, men jeg skal spørre legen om det. Men jeg har lest at det er veldig mange barn i Norge som har jernmangel. I Danmark gir de alle barn jerntilskudd fra 6 mnd alder og i Norge er visstnok cirka 40% jernfattige.
It's all about me Skrevet 22. oktober 2010 #10 Skrevet 22. oktober 2010 Jo, men før en bare setter jernmangel som en diagnose bør en teste ut de tingene som kan føre til jernmangel. Er jo bare en blodprøve til å begynne med, ikke verre enn det. Men her er det ikke bare jernmangel, din jente har flere andre symptomer også. Så å ikke få det sjekket ut synes jeg ville vært galskap. Og cøliaki er ikke verdens undergang, helt greit å leve med )
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 22. oktober 2010 #11 Skrevet 22. oktober 2010 ville tatt henne med til lege siden hun har gått så mye ned. selv veier snuppa på 3år rett over 13 kilo å e vel rundt 94 cm men hun har ikke så mye å gå på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå