Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.er det noen av dere som har opperert bort galleblæra?har fått time til opprasjon i begynnelsen av nov.for har hatt tre gallesteinsanfall.men så lenge jeg holder meg unna fet mat så kjenner jeg ingenting.men vanskelig å leve sånn resten av livet også. uten noen form for mat med fett i....men gruer meg veldig til oppere.knapt nok vært på sykehus før.og hvordan blir livet etterpå uten galleblære?får man fort diare?tåler man fet mat da i etterkant osv...håper noen har noe å komme med da jeg nesten vurdere droppe opprasjon,men blir vel aldri kvitt smertene heller om man ikke fjerner blæra?veldig takknemmelig for svar og synspunkter om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik jeg er det, så er bortvalg av operasjon abslutt ikke aktuelt. Har gjort det selv og den operasjonen og rekonvalesensen er bare blåbær i forhold til gjentatte gallesteinsanfall. Fy f... så sjuk som jeg var! Nå skal det sies at jeg fikk bukspyttkjertelbetennelse, da, som følge av at jeg altså fikk galle inn i bukspyttkjertelen. Den tilstanden kan faktisk være utrolig alvorlig, så det er i alle fall ikke å anbefale, og det vil man jo være ganske så disponert for da, hvis man ikke fjerner galleblæren.

Fjerning av galleblæren ble gjort ved kikhullskirurgi, kom hjem med 3 små sår på magen. Ikke noen verdens ting å grue seg for. Ja, man blir noe mer utsatt for diare, i alle fall ble jeg det. Veldig fet mat tåler jeg ikke så veldig godt, men heller det enn gallesteinsanfall!

Lykke til med operasjonen, du kommer ikke til å angre.

Skrevet

Jeg har og fjernet galleblæren og sier som hun over at det er ingenting i forhold til anfallene.. Du kan ha litt smerter på oppvåkningen pga luftsmerter, men du får smertestillende for det :) Jeg gikk en knapp uke på smertestillende (paracet).

Jeg har ikke merket noe på fet mat, men kan ikke spise kokt egg, da får jeg de smertene igjen..

Lykke til =)

Skrevet

Jeg begynte å slite med gallesteinsanfall to uker etter fødselen til førstemann. Fikk deretter anfall ca. annenhver uke. Det var bare helt for jævlig. Den siste gangen jeg fikk anfall måtte en lege komme hjem til meg da jeg ikke klarte å gå!!! Disse smertene var verre enn å føde!!

Jeg fikk raskt time til operasjon. Og angrer IKKE på at jeg fjernet galleblæra. Har selvfølgelig ikke hatt noen smerter i etterkant, og jeg har heller ikke problemer med å spise fet mat. Tror ikke jeg har mer diare enn normalt. Men nå tror jeg ikke at fett utløste anfall hos meg heller. Jeg tror det må ha vært sukker (selv om det høres rart ut), men jeg fikk anfall hver gang jeg spiste smågodt.

Det var litt smertefullt rett etter operasjonen. Man får litt smerter i den ene skulderen. Men dette får man smertestillende mot.

Det verste for meg var at babyen min da var 3 måneder gammel. Han sleit fælt med søvnen og måtte bli båret for å sove på dagtid. Så jeg gikk rundt og humpet med han i babybjørnen nyoperert!! Faen så slitsomt og jævlig!!! Var bare meg og pappaen han ville sove hos, men pappaen måtte jobbe...

Om du ikke har babyer du må gå rundt og bære på og du har avlastning etter operasjonen, burde du virkelig gå for det!!

Jeg gikk i total angst hver gang jeg kjente en bitteliten smerte i mellomgulvet før operasjonen... Livredd for å få anfall!

Ønsker deg uansett lykke til!!! Go for it! :-)

Skrevet

tusen takk for svar,ble litt mere sikker nå faktisk at jeg bør nok kanskje bare gjennomføre det.det jeg tenker mest på er nok det med diare i etterkant fordi jeg i tilegg har en lett type morbus chron.så er jo ikke akuratt hard i magen i utgangspunktet.å om jeg da vil bli mye verre etterpå...kan jo liksom ikke sitte på do hele dagen heller.men dere som har blitt plaga med diare i etterkant,er det hele tida,eller bare når dere spiser fet mat...flere som har kunnskap om dette?

Skrevet

ja sånn har jeg det også.så fort jeg kjenner antydning i mellomgulvet så får jeg helt panikk og er sikker på at anfallet er i anmars...fy det er jo helt grusomme smerter.verre enn og føde ja det er helt sikkert.og mister jo litt av livskvaliteten da,når man aldri kan gå på en resturang en gang for er redd for å få mat med for mye fett i...begynner bli rimelig lei salat for å si det sånn.nei får vel bare krype til korset og operere meg sikkert....tror jeg har sykehusangst...føles i allefall sånn...men men er jo fort jort da.det skal feires med en troika...hehe

.

Skrevet

Da jeg fikk diagnosisert gallestein for ca 10 år siden, sa fastlegen min at "nå må du holde deg unna sjokolade for resten av livet, kun en dessert i ny og ne", så det er det jeg husker best.. at jeg strigråt fordi jeg ikke kunne ha sjokolade, ha ha! Er nemlig avhengig av sjokolade.. men men, det var ikke sant da. Jeg har spist akkurat det samme etter operasjonen som jeg gjorde før, men synes jeg har litt mer løs mage enn før. Men er ikke lett å si hva det kommer av, jo, jeg kan få det av egg og bacon til frokost, men kan også få det av knekkebrød til frokost.. Så kort fortalt er det om morgenen jeg eventuelt har diare.

Selve operasjonen var kikkhull og helt grei, jeg brukte smertestillende i to-tre dager og syntes ikke det var noe særlig vondt. Fikk se på steinene etterpå siden de var litt spesielle, spesialisten hadde aldri sett akkurat slike steiner før, he he. De var kjempestore og satt sammen i klynger av steiner. Ikke rart det var vondt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...