FrøkenSprøken Skrevet 21. oktober 2010 #1 Skrevet 21. oktober 2010 Person A: Vil du henge opp klær eller klippe plena? Person B: Jeg kan godt henge opp klær. Tolk utsagnet til person B. Hva mener man når man formulerer seg på dette viset? Eller; hva hadde DU ment, dersom du hadde formulert deg på det viset? Ingenting alvorlig, altså ;-p Bare litt gøy å se hvem av oss som "har rett"...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. oktober 2010 #3 Skrevet 21. oktober 2010 at person B velger og henge opp klær fremfor å klippe gress
Gjest Skrevet 21. oktober 2010 #4 Skrevet 21. oktober 2010 Tolker at person B sier h*n i hvertfall ikke vil klippe plen!
___ Skrevet 21. oktober 2010 #5 Skrevet 21. oktober 2010 "Slutt å mase, jeg vet at du synes jeg gjør for lite i huset. Jeg skal gjøre det men hvorfor akkurat nå og hvorfor skal du bestemme hva jeg har å velge i?"
meg & to små vampyrer Skrevet 22. oktober 2010 #6 Skrevet 22. oktober 2010 At B skal henge opp klærne. Utålmodig som jeg er ville jeg nok også forventet at B gjorde det den dagen man snakket om det.
mamman til to gutter Skrevet 22. oktober 2010 #7 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg tipper person B mente at han (tipper jeg;) ) vil henge opp klærne, men egentlig syns jeg det høres ut som person B syns det å henge opp klær er det verste jobben, men tilbyr seg å gjøre det så person A kan få den beste jobben.
Berta_78 Skrevet 22. oktober 2010 #8 Skrevet 22. oktober 2010 Litt enig med stor og liten. Men i et samboerforhold så vet man jo stort sett hva den andre liker og ikke liker, så hva svaret betyr avhenger jo av det...?
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 22. oktober 2010 #9 Skrevet 22. oktober 2010 Hvis jeg sier "Jeg kan godt henge opp klær.", så mener jeg enten: - at jeg tror Person A har mest lyst til å klippe plenen, og derfor velger det han/hun har minst lyst til. (hvis stemningen/tonen er hyggelig) eller - at jeg tror at person A mener at jeg må ut og klippe plenen NÅ, for å rekke og bli ferdig.. Og at denne personen tror (vet) at jeg ikke er så veldig glad i å henge opp klær. (Altså.. Hvis jeg tror at person A forventer at jeg svarer klippe plenen). (I denne situasjonen er tonen/stemningen litt amper/dårlig) Ikke så lett for oss å lese oss frem til toneleie osv når dette er skrevet ned
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 22. oktober 2010 #10 Skrevet 22. oktober 2010 Hadde det vært meg, hadde jeg ment at jeg henger opp klær, så tar du deg av plenklipping..
FrøkenSprøken Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 22. oktober 2010 Tusen takk for svar, damer! Selv om dere svarer feil, da Jeg synes som "Stor og liten" at dette betyr at "jeg skal være så snill at jeg tar den verste jobben." På lik linje med at "jeg kan godt stå opp med ungene i morgen" langt fra betyr at man faktisk VIL stå opp klokken 5, men at man gjør det for å være snill med den andre parten. Når jeg spør min mann om han vil henge opp klær eller klippe plen (med en hyggelig tone, til deg som lurte på det) og han svarer "jeg kan godt..." Svarer derfor jeg "ja, men hva VIL du?" Mannen synes jeg maser, og henger meg opp i detaljer, og jeg mener at det er stor forskjell på svarene "da vil jeg klippe plen" (jeg vil helst...) og "jeg kan godt klippe plen" (jeg kan være snill og ta plenklippingen, så slipper du.) Men dere er jo enige med ham! Fillern! Dere skulle jo ikke være det!
Miss Foster Skrevet 22. oktober 2010 #12 Skrevet 22. oktober 2010 At person B egentlig ikke vil gjøre noen av delene.
Sweet Amber Skrevet 22. oktober 2010 #13 Skrevet 22. oktober 2010 Det er vel ment som det er sagt: Person B henger opp klærne og person A tar gressklippen...Eller er jeg for enkel...?
Lemonia Skrevet 22. oktober 2010 #14 Skrevet 22. oktober 2010 Det finnes vel ingen fasit her. Hvis jeg hadde brukt det utsagnet hadde det rett og slett betydd at jeg foretrekker å henge opp klær framfor å klippe gresset.
FrøkenSprøken Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter #15 Skrevet 22. oktober 2010 Nei det er ingen fasit, men er det noe jeg har blitt veldig klar over etter at jeg treff mannen min, så er det hvor mye oppvekst/miljø har å si for hvordan man formulerer seg/oppfatter ting. I min familie har man (vi) en tendens til å pakke inn ting. Vi sier ikke ting rett ut, men det er jo alle klar over/vant til, slik at vi også tolker ting, og dermed som regel oppfatter den korrekte betydningen. For eksempel: hvis noen ringer og spør om det passer at de kommer på besøk, men vi egentlig kjenner at vi er litt slitne og kunne ha tenkt oss å slappe av, vil vi i min familie svare "ja, selvfølgelig! Det er bare hyggelig. Bare kom, dere, så setter jeg på kaffen." I min manns familie ville de da ha svart "ja dere må bare komme, men det hadde kanskje vært hyggeligere for dere å komme en annen dag? Jeg er så sliten, forstår du, så jeg er ikke noe særlig til selskap." Og for å snu på det enda en gang; hvis noen i min familie hadde sagt dette, hadde de egentlig ment "Jeg er dønn sliten, og ser helst at dere kommer en annen dag." Forstår du hva jeg mener? Setningen "Jeg kan godt klippe plenen" betyr altså i min familie "jeg ser at det å klippe plenen er den tyngste/kjipeste jobben, (og jeg ville helst ha valgt å henge opp tøy,) men for å være snill med deg, kan jeg klippe plenen. Mens det i hans familie betyr "Jeg vil helst klippe plenen." Så klart er det ikke noe fasitsvar, og våre to familier er nok to ytterpunkt, men jeg ønsket bare å høre hva dere hadde ment dersom dere hadde sagt denne setningen. Om dere legger det samme i det som meg, eller det samme som mannen min. Men jeg ser jo at det er jeg som tolker den på en "uvanlig" måte, siden de fleste her inne mener det samme som min mann
*smula* Skrevet 23. oktober 2010 #16 Skrevet 23. oktober 2010 Hvis vi har to oppgaver som skal gjøres, så kan dette ha blitt tatt rett ut av vår samtale. Synes både spørsmål og svar tyder på at det er hipp som happ, men når jeg får spørsmål så svarer jeg en av delene, det gjør mannen også.
BlåBlå Skrevet 23. oktober 2010 #17 Skrevet 23. oktober 2010 Da hadde jeg ment at JEG henger opp klær, DU klipper plenen.
Snuppa! Skrevet 23. oktober 2010 #18 Skrevet 23. oktober 2010 Hadde tolka det som person B egentlig ikke ville gjøre noen av delene, men valgte å henge opp klær.. Syns og du henger deg opp i detaljer,sorry :/
FrøkenSprøken Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter #19 Skrevet 23. oktober 2010 Neineinei, det har jo ingenting å si! Da tror jeg du har misforstått meg Er bare litt fascinerende hvor forskjellig man kan oppfatte den samme setningen, ut fra hva man er vokst opp med. Så bare lurte jeg på hva som var "vanlig", da vettu. Om de fleste oppfattet den setningen slik som min mann (og hans familie), eller slik som meg (og min familie). Vi krangler ikke eller noe, altså! Virkelig ikke!
prekæs Skrevet 23. oktober 2010 #20 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg tror svaret er kjønnsavhengig og at kvinner tolker svaret på slike spørsmål på utallige måter. (se over, tipper de fleste som svarer er damer) En mann (person ville bare ment at han skulle hengt opp klær og ikke lagt noe dypere i det.
NostraStoria Skrevet 23. oktober 2010 #21 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg hadde tolket det som at han fikk valget om å enten henge opp klær eller klippe plena. Han valgte å henge opp klær som var et av alternativene dine. Må være slitsomt hvis det alltid ligger mye mellom linjene som det gjør hos deg. Han fikk et valg og valgte det han hadde lyst til. Hadde jeg formulert meg slik, ja da hadde jeg ikke ment mer enn det jeg spurte om. Når jeg spør ham om å gjøre ting så pleier jeg ikke å legge inn alternativer, hvis det var plenen jeg ville han skulle ta så hadde jeg spurt han om å klippe plenen.
FrøkenSprøken Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter #22 Skrevet 23. oktober 2010 Neinei, da tror jeg du har misforstått hva jeg mente. Hvis jeg spør "vil du gjøre det eller det", så MENER jeg akkurat det jeg sier. At to ting må gjøres, og at han kan velge hva han vil gjøre. Det er ordleggingen "kan godt" som skaper forvirring Når HAN sier det betyr det "vil helst" Når JEG sier det betyr det "kan være snill å" Men vi kjenner jo hverandre så godt at vi vet hva den andre mener. Men det har tatt litt tid å komme dit, og det har vært noen misforståelser pga slike forskjeller i måten å formulere seg på. Ingen stor sak
Canari Skrevet 23. oktober 2010 #23 Skrevet 23. oktober 2010 Hos oss betyr det at A klipper plenen og B tar klesvasken.
Canari Skrevet 23. oktober 2010 #24 Skrevet 23. oktober 2010 Og jeg hater at folk skal tolke det jeg sier, jeg sier det rett ut som det er. mannen min er mer av det tolkende slaget, sånn som du, mens jeg ikke gjør det.
NostraStoria Skrevet 23. oktober 2010 #25 Skrevet 23. oktober 2010 Bra at dere forstår hva dere mener, det er det viktigste hehe. Når noen sier "kan godt gjøre det" mener jeg det betyr at de vil gjerne gjøre det. Hvorfor legger du i at du skal være snill å gjøre noe når det er for dere uansett? Du kan ikke komme fra at du legger litt mer mellom linjene enn det andre gjør. Dvs sier en ing og svarer en ing, ja da betyr det nettopp det en spør om og det en svarer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå