Gå til innhold

Jeg er så drittlei leieboeren!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en leieboer som leier ET rom i leiligheten min. Han har vært veldig heldig og hatt leiligheten min, for seg selv i 3 mnd., fordi jeg har vært bortreist. Han har virkelig tatt utnyttelse av det og gjort leiligheten min til sin! Dvs. han har satt alle skoene sine i gangen , det hadde vært greit om det hadde vært 5-6 par , men nei her er det snakk om 25-30 par sko. Skoene tar opp hele plassen i gangen og jeg snubler over skoene hans hver dag..

Som eier av leiligheten , så kan jeg be han om å fjerne skoene sine , ikke sant?

I sommer hade han sykkelen sin stående i spisedelen på kjøkkenet mitt! Da jeg ba han om å flytte den ut , så svarte han "nei, det kan jeg ikke, for den kan ikke stå ute....da ruster den".

Han har også helt siden han flyttet inn i februar , vært sent ute med å betale husleien. Husleien skal være inne den 20 hver mnd. men han betaler aldri på dato. Hver mnd. må jeg purre på han og frekk som han er så har han alltid en god unnskyldning for hvorfor ikke pengene har kommet inn på kontoen min. Da jeg var bortreist , så måtte jeg sende han mail hver mnd. ang. purring av husleie. Han presterte da og svare meg med "hvem er det som har bestemt at husleien skal betales den 20 hver mnd.?"

Det får meg til å tenke at han kan ikke være særlig oppegående. Hvis han hadde LEST kontrakten(som han skrev under på da han flyttet inn den 20 februar) , så står det svart på hvitt !!

Jeg går å irriterer meg over han hver dag! Han er en bortskjemt liten dritt , som er vant til å få det slik han vil. Jeg er såååå glad for at husleien kontrakten går ut i desember. Da skal han på huet og ræva ut av leiligheten min!

Det skal bli så godt det!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å jeg skjønner deg så veldig veldig godt hvordan du har det!! Vi hadde et hus vi slet litt med å få solgt så vi valgte derfor å leie det ut istedenfor. Kom en utrolig hyggelig kar i 40 årene som vi tegnet kontrakt med. Og det var det dummeste vi gjorde noensinne!! Depositummet kom men ikke alt, og når jeg sa vi skulle gå i banken å sette det inn på depositumskonto hadde han aldri tid å jeg får jo ikke gjort det alene. Så jeg satte det inn på husleiekontoen. Så unnlot han plutselig å betale leie i 3 mnd, og når 2 av disse 3 mnd var gått så hadde jo da depositummet gått til lån osv. Vi begynte å undersøke huseieloven vedr oppsigelse og joda vi kan si han opp men da med gjensidig 3 mnd tid. Når det gjelder oppsigelse pga manglende betaling må leieboer skylde OVER 3 mnd dvs 4 mnd leie. Hvis han da betaler litt og kommer seg under den 4 mnd grensa så har han lov å fortsette leieforholdet :S

Vi fikk nå solgt huset til slutt da og han selv hadde levert oppsigelse og skulle være ute innen 1.9. Dette var han jo da ikke. Han ba om å få en mnd eksrta opsigelsestid og skulle vi ha et håp om at det stod tomt og vasket til kjøpere overtok. 1.10 skulle det stå klart. Siste mnd betalte han nok en gang ikke leien til avtalt tid, enden på visa var at vi tok motorsykkelen hans som depositum. Da 20.9 kom han med leien han skulle betalt 1.9!!! Og han hadde satt et useriøst vaskefirma på vaskejobben av huset som moppet gulvet, dro moppen over baderomsskapene og vasket videre på gulvet. Ingen av vinduene var vasket, søppelsekker og defekt vaskemaskin stod inne... Utendørs stod det en sengeramme, søppelsekker, dele motorsykkel + + +

Ved overtagelsen fant vi ut at strømmen hadde blitt stengt for han hadde et utestående beløp på 16.000,- og fant et skriv med 16 betalingsanmerkninger hvorav det på 9 av dem står "betalings udyktig"

Har jo ironisk nok ikke blitt skremt vekk fra leiemarkedet men har lært masse om lover og regler, og skal uten tvil være mye mer bastant senere. Har jo stallplasser jeg leier ut her + 2 leiligheter jeg leier ut.

Skrevet

Ja, uff det er ikke alltid lett med leieboere! Det er vanskelig å finne noen som virkelig tar ting seriøst ang. husleie, kontrakt, depositum ol.

Jeg trodde at han som flyttet inn hos meg, var et betalingsdyktig voksent menneske. Men det viser seg jo at han rett og slett ikke er det!

Jeg har også hatt litt problemer med han ang. strømregning.

Men jeg må si at så ille som du har hatt det med leieboeren din, har ikke vært tilfelle her. Jeg må jo si at jeg har jo ikke så mye å klage over i forhold til hvordan du har hatt det!

Det er godt å høre at han flyttet ut til slutt!! Det var jammen på tide!!...

Det er veldig godt at du ikke har blitt skremt vekk fra utleiemarkedet. Det er sant det du skriver , at man lærer jo faktisk veldig mye om lover og regler....og til neste gang, så vet man hva man skal gjøre!

I mitt tilfelle, så har jo leieboer alltid betalt husleien ,5-10 dager for sent. Det jo selvfølgelig veldig irriterende å måtte purre på husleien hver mnd. , men jeg er ihvertfall glad for at den kommer inn tilslutt.....

Her går husleiekontrakten ut i desember og da skal ha ut på bestemt dato. Det er ingen unntak og det vet han!

Jeg synes det er veldig synd, at det bare har blitt pes og mas med å ha en leieboer.Det skulle jo ikke bli slik! Jeg vet nå til neste gang jeg evt. leier ut, så skal jeg gå igjennom ett utleierfirma.Det er trygt og da får man ihvertfall husleien inn på konto til avtalt dato og en hvis sikkerhet rundt det hele.

Jeg må si at jeg er veldig glad for at leiligheten min er på over 100 kvm., fordelt over 2 plan. Og det er sjeldent at jeg ser noe til leieboer. Hovedgrunnen til at jeg leier ut ett rom,er fordi samboer jobber i utlandet og vi har pendlet veldig mye. Det er da greit å få inn litt ekstra i mnd.

Nå er jeg hjemme i Norge og samboer kommer hjem i desember.

Vi venter vårt første barn i januar! Det skal derfor bli så fantastisk godt når leieboeren flytter ut!

Jeg ønsker deg masse lykke til med nye leieboere i fremtiden! Takk for at du tok deg tid til å fortelle om dine utleie erfaringer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...